سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

March 12, 2022
10:59 شنبه، 21ام اسفندماه 1400
کد خبر: 134156

تولید جهانی نئون برای تراشه نصف شد

 
دو تولیدکننده بزرگ نئون اوکراین که نیمی از نئون مورد نیاز برای ساخت تراشه را تولید می کنند، با تشدید حملات روسیه به همسایه خود، فعالیتشان را متوقف کرده و نگرانیها نسبت به افزایش قیمتها و تشدید کمبود نیمه رسانا را تشدید کرده اند.
 
طبق محاسبات رویترز که بر مبنای اطلاعات این شرکتها و شرکت تحقیقاتی تِک سِت بوده است، حدود ۴۵ تا ۵۴ درصد از نئون گرید نیمه رسانا در جهان که ماده خام مهم برای لیزرهای مورد استفاده برای ساخت تراشه است، از سوی دو شرکت اوکراینی اینگس (Ingas) و کرای اوئن (Cryoin) تامین می شود. مصرف جهانی نئون برای تولید تراشه سال میلادی گذشته به حدود ۵۴۰ تن رسید.
 
نمایندگان هر دو شرکت اعلام کردند با ادامه حملات نظامی روسیه به شهرهای اوکراین و کشته شدن غیرنظامیان و نابودی زیرساختهای اصلی، فعالیتشان را تعطیل کرده اند.
 
این توقف بر تولید جهانی تراشه که در دوران پاندمی کووید ۱۹ با کمبود شدید روبرو شده بود، سایه افکنده است. به گفته آنجلو زینو، تحلیلگر شرکت CFRA، اگرچه برآوردها درباره میزان ذخایر نئون تراشه سازان متغیر است اما اگر جنگ در اوکراین طولانی شود، تولید تراشه آسیب خواهد دید. اگر ذخایر نئون تا آوریل تمام شوند و تراشه سازان نتوانند نئون مورد نیازشان را از مناطق دیگر تامین کنند، زنجیره عرضه دچار محدودیتهای بیشتری می شود و تولید محصولات نهایی بسیاری از مشتریان کلیدی مختل خواهد شد.
 
مدیر بازرگانی شرکت اوکراینی اینگس اظهار کرد: پیش از حمله روسیه، اینگس ۱۵ تا ۲۰ هزار متر مربع نئون در ماه برای مشتریان در تایوان، کره جنوبی، چین، آمریکا و آلمان تولید می کرد و صنعت تراشه مشتری حدود ۷۵ درصد از این تولید بود.
 
این شرکت در ماریوپول مستقر است که تحت محاصره نیروهای روسیه قرار دارد.
 
شرکت کرای اوئن که ماهانه حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار متر مربع نئون تولید می کرد، در اودسا مستقر است و فعالیتش را در ۲۴ فوریه که حمله نظامی روسیه آغاز شد، متوقف کرد تا از جان کارمندانش حفاظت کند. تا زمانی که خشونت متوقف نشود، این شرکت قادر نخواهد بود به سفارش تولید ۱۳ هزار متر مربع نئون تا مارس عمل کند.
 
وزارت اقتصاد تایوان که محل فعالیت بزرگترین شرکت تراشه سازی قراردادی جهان (TSMC) است، اعلام کرد: شرکتهای تایوانی از قبل تدارکات لازم را دیده اند و ذخایر مطمئن نئون دارند و هیچ مشکل زنجیره تامین در کوتاه مدت نمی بینند. اما لیتا شون روی، رئیس تِک سِت گفت: تراشه سازان کوچک ممکن است به سختی آسیب ببینند.
 
نئون محصول جانبی تولید فولاد روسیه است. این گاز که در جراحی چشم لیزری استفاده می شود، در چین هم تولید می شود اما قیمتهای چین به طور مستمر رو به رشد اشت.
 
طبق اعلام کمیسیون تجارت بین الملل آمریکا، قیمت نئون در آستانه الحاق شبه جزیره کریمه از اوکراین به روسیه در سال ۲۰۱۴ به میزان ۶۰۰ درصد افزایش پیدا کرده بود.
 
بر اساس گزارش رویترز، ریچارد بارنت، مدیر بازاریابی شرکت ساپلای فریم اعلام کرد: شرکتهای مناطق دیگر می توانند تولید نئون را آغاز کنند اما افزایش تولید ۹ ماه تا دو سال زمان می برد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.