تلفن همراه

گوشی

March 12, 2022
13:55 شنبه، 21ام اسفندماه 1400
کد خبر: 134173

۵ دلیل برای خریدن آیفون SE 3 (و ۲ دلیل برای نخریدن)

 
اپل در سال ۲۰۱۶ از نسل اول آیفون SE رونمایی کرد و بعد از گذشت ۴ سال، نسل دوم این گوشی از راه رسید. حالا بعد از گذشت ۲ سال، اپل آیفون SE 3 را معرفی کرده که ویژگی‌های آن دقیقا مطابق با شایعات و گزارش‌های منتشر شده طی ماه‌های گذشته است. مهم‌ترین ویژگی آن چیپست جدید قدرتمند است که به لطف همین مشخصه، از اینترنت ۵G پشتیبانی می‌کند و می‌تواند عکس‌های بهتری ثبت کند.
 
اما در نهایت با توجه مزایا و معایب این گوشی، آیا خریدن آن منطقی است؟ باید خاطرنشان کنیم دو نسل قبلی این گوشی مورد توجه میلیون‌ها کاربر در سرتاسر جهان قرار گرفته و بدون شک این گوشی هم فروش بالایی خواهد داشت. اما در این میان در کنار جذابیت‌های این گوشی، نباید معایب آن را از قلم بیندازیم. در ادامه به ۵ دلیل برای خریدن آیفون SE 3 و ۲ دلیل برای نخریدن آن می‌پردازیم.
 
دلایل برای خریدن
۱. بهره‌گیری از توان مشابه آیفون ۱۳ با چیپست A15
 
 
همانطور که انتظار داشتیم، اپل برای این گوشی از چیپست A15 استفاده کرده که همان تراشه‌ی استفاده شده در گوشی‌های سری آیفون ۱۳ محسوب می‌شود. با وجود اینکه بعد از معرفی A15 شرکت‌های رقیب چندین چیپست پرچم‌دار رونمایی کرده‌اند، اما هیچکدام از آن‌ها از نظر سرعت و عملکرد به پای A15 نمی‌رسند. نکته‌ی قابل توجه در مورد آیفون SE 3 این است که چنین چیپستی در یک گوشی ۴۲۹ دلاری قرار گرفته است.
 
به عبارت دیگر برای کاربرانی که عملکرد گوشی اهمیت زیادی دارد، باید بگوییم که با خرید این گوشی ۴۲۹ دلاری می‌توانید از عملکرد بهتری نسبت به گوشی ۱۱۹۹ دلاری گلکسی S22 اولترا بهره ببرید. به همین خاطر شاید گوشی‌های اندرویدی هم‌قیمت آیفون SE 3 در دیگر حوزه‌ها جذابیت بیشتری داشته باشند، اما در زمینه‌ی عملکردی شکاف بزرگی بین این گوشی و رقبای هم‌قیمت وجود دارد.
 
۲. بهبود کیفیت عکس‌ها
 
 
اپل برای این گوشی بار دیگر از دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی استفاده کرده است. اما به لطف توانایی اپل در زمینه‌ی پردازش تصاویر، کیفیت عکس‌ها به طور قابل توجهی بهبود یافته‌اند. البته بدون شک قرار نیست کیفیت عکس‌های گرفته شده با این گوشی برابر با آیفون ۱۳ پرو مکس باشد اما در مقایسه با دیگر گوشی‌های دارای قیمت زیر ۵۰۰ دلار، آیفون SE 3 در زمینه‌ی دوربین رقیب قدرتمندی به حساب می‌آید.
 
پیشرفت در پردازش تصاویر هم به لطف استفاده از چیپست A15 ممکن شده و کاربران این گوشی می‌توانند از قابلیت‌هایی مانند Deep Fusion و Smart HDR 4 استفاده کنند که به زبان ساده با ترکیب چندین عکس، تصاویر نهایی از نوردهی و رنگ‌های بهتری بهره می‌برند. در حال حاضر پیکسل ۵a از بهترین دوربین در بین گوشی‌های ارزان‌قیمت بهره می‌برد و باید ببینیم آیا آیفون SE 3 در این زمینه قادر به شکست گوشی میان‌رده‌ی گوگل خواهد بود یا نه.
 
۳. افزایش عمر باتری
اپل در مراسم معرفی آیفون SE 3 به افزایش عمر باتری این گوشی هم اشاره کرد. باید خاطرنشان کنیم نسل قبلی این گوشی به دلیل عمر باتری پایین با انتقادهای زیادی روبرو شده و خوشبختانه به نظر می‌رسد نسل سوم آیفون SE در این زمینه حرف بیشتری برای گفتن دارد. با توجه به بهره‌گیری این گوشی از طراحی نسل قبلی، به نظر می‌رسد ظرفیت باتری آن با تغییری روبرو نشده ولی از طرف دیگر به لطف چیپست A15، انرژی به طور بهینه‌تری مصرف می‌شود و کاربران می‌توانند از عمر باتری طولانی‌تر بهره ببرند.
 
۴. پشتیبانی از اینترنت ۵G
 
 
قبل از عرضه‌ی آیفون SE 3، برای خرید یک آیفون ۵G باید حداقل ۵۹۹ دلار می‌پرداختید. اما حالا کاربران با پرداخت ۴۲۹ دلار می‌توانند از یک آیفون ۵G استفاده کنند. اگرچه در بسیاری از کشورها هنوز زیرساخت‌های ۵G ارائه نشده، اما در حال حاضر تعداد زیادی از کشورهای پیشرفته و ثروتمند چنین مشخصه‌ای را برای کاربران ارائه کرده‌اند و به همین خاطر پشتیبانی از فناوری ۵G برای این دسته از کاربران اهمیت زیادی دارد.
 
۵. قیمت ارزان‌تر نسبت به پیکسل ۵a
 
 
نسل قبلی این گوشی با قیمت ۳۹۹ دلاری عرضه شد و اگرچه اپل برای آیفون SE 3 قیمت آن را ۳۰ دلار افزایش داده، ولی در کل همچنان گوشی مقرون‌به‌صرفه‌ای محسوب می‌شود. در همین زمینه می‌توانیم به پیکسل ۵a اشاره کنیم که به نوعی رقیب این گوشی به حساب می‌آید و برای خرید آن باید ۴۴۹ دلار بپردازید. اگرچه پیکسل ۵a از دوربین دوگانه‌ی قدرتمند استفاده می‌کند، اما در نهایت چیپست A15 مهم‌ترین ویژگی آیفون SE 3 در برابر رقبای آن است.
 
دلایل برای نخریدن
۱. فقدان حالت شب
فقدان حالت شب در نسل دوم آیفون SE صدای کاربران زیادی را در آورد. اما در آن دوران اپل تازه به بهره‌گیری از این مشخصه روی آورده بود و برخی می‌گفتند که این شرکت برای ایجاد تمایز بین گوشی‌های پرچم‌دار و مدل SE، مشخصه‌ی موردنظر را از آیفون SE 2 حذف کرده است. اما حالا که تقریبا تمام گوشی‌ها با قیمت‌های مناسب برای عکاسی از حالت شب پشتیبانی می‌کنند، بار دیگر این مشخصه برای نسل جدید آیفون SE کنار گذاشته شده است.
 
این در حالی است که به لطف تراشه‌ی A15، اپل به راحتی می‌توانسته چنین کاری را انجام دهد و حالت شب باکیفیتی را برای کاربران ارائه دهد. به نظر می‌رسد مدیران اپل بار دیگر برای ایجاد تمایز بین دوربین این گوشی و دوربین گوشی‌های سری آیفون ۱۳ دست به انجام چنین کاری زده‌اند.
 
۲. طراحی قدیمی
متاسفانه اپل برای این گوشی دوباره از طراحی نسل قبلی استفاده کرده که آن هم مبتنی بر طراحی آیفون ۸ بود. به همین خاطر بار دیگر کاربران با نمایشگر ۴.۷ اینچی روبرو می‌شوند که اطراف آن حاشیه‌های ضخیمی وجود دارد و در بخش پایینی هم شاهد دکمه‌ی هوم حاوی تاچ آی‌دی هستیم.
 
با وجود اینکه برخی کاربران طرفدار گوشی‌های کوچک هستند، اما در همین زمینه می‌توانیم به آیفون ۱۳ مینی اشاره کنیم که با وجود بدنه‌ی کوچک از طراحی مدرنی بهره می برد. اما در هر صورت ظاهرا اپل تصمیم گرفته تمایز بین گوشی‌های پرچم‌دار و مدل SE را با ادامه‌ی استفاده از طراحی قدیمی حفظ کند. در هر صورت اگر از جمله افرادی هستید که ظاهر گوشی برای شما اهمیت زیادی دارد، آیفون SE 3 گزینه‌ی خوبی نیست ولی اگر می‌خواهید از یک گوشی با بهترین عملکرد استفاده کنید، این گوشی می‌تواند توجه شما را جلب کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.