سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

March 12, 2022
16:56 شنبه، 21ام اسفندماه 1400
کد خبر: 134192

جهان در تب و تاب رونمایی از نسل جدید هواپیمای الکتریکی

 
ناسا در حال برنامه ریزی برای اولین پرواز آزمایشی از یک هواپیمای تمام الکتریکی به نام X-57 Maxwell است و تخمین زده می شود که با این آزمایش علاقه به هواپیماهای الکتریکی در چند ماه آینده افزایش یابد.
 
 نخستین پرواز خدمه هواپیمای ناسا در مرکز پرواز آرمسترانگ این آژانس در جنوب کالیفرنیا انجام خواهد شد. تیم ویلیامز (Tim Williams) خلبان آزمایشی تحقیقاتی ناسا در این باره گفت که ناسا در حال حاضر ماه می (خرداد ماه) را برای این پرواز در نظر گرفته است.
 
او گفت که قصد دارد این هواپیما را به پرواز درآورد. وی افزود: این هواپیما یک هواپیمای اصلاح شده ساخت ایتالیا که به نام Tecnam P2006T است که در اولین آزمایش سیستم پیشرانه تمام الکتریکی خود را به آزمایش می گذارد.
 
ویلیامز گفت: اولین چیزی که باید در مورد آن نگران باشید موتورهای الکتریکی و نحوه انتقال برق به آنها در طول پرواز است و احتمال تداخل با سیستم الکترومغناطیسی وجود دارد که به طور بالقوه یک مشکل است.
 
ویلیامز خاطرنشان کرد:هواپیماهای الکتریکی در حال حاضر وجود دارند اما آنها بیشتر برای سفرهای بسیار کوتاه یا برای تحقیقات در پروازهای بدون خدمه استفاده می شوند. او گفت که ناسا امیدوار است در نهایت نشان دهد که هواپیماهای الکتریکی می توانند صدها کیلومتر پرواز کنند.
در آزمایشی که در ماه می انجام می شود این هواپیما از دو موتور کروز الکتریکی بزرگ با ملخ استفاده می کند. بعداً ناسا قصد دارد این هواپیما را با ۱۸ ملخ مجهز کند. سخنگوی ناسا گفت: فاصله و مدت اولین پرواز هنوز مشخص نشده است.
به گفته ناسا، X-57 در ابتدا بردی در حدود ۱۶۰ کیلومتر و سرعت کروز ۲۷۳ کیلومتر بر ساعت خواهد داشت که به گفته ناسا حدود ۴۰ دقیقه در هوا قرار می گیرد.
ویلیامز گفت که اهداف برنامه آزمایشی این است که ثابت کند موتورهای الکتریکی X-57 ساخته شده توسط Joby Aviation در هنگام ارتعاشات و دینامیک پرواز قابل اعتماد بوده و باتری ها می توانند در صورت نیاز با حدود ۷۰ درصد حداکثر خروجی خود برای ساعت ها کار کنند.
برایان کیش که ریاست برنامه مهندسی آزمایشی پرواز را بر عهده دارد، گفت: چیزی که در شش ماه گذشته در مورد کار با هواپیمای برقی یاد گرفتم، اهمیت خنک کنندگی باتری ها است. به گزارش سیناپرس، پروژه این هواپیما تنها زمانی عملی شد که سیستم خنک ‌کننده مایع و سیستم مدیریت باتری را درست شد.
 
ریچارد پت اندرسون استاد مهندسی هوافضا در دانشگاه هوانوردی در فلوریدا در این باره گفت که تحقیقات ناسا برای آزمایش محدودیت‌های این پیشرانه ‌های تمام الکتریکی ارزشمند است، اما او معتقد است سیستم هیبریدی که از پیشران مایع یا نوعی سوخت جت نیز استفاده می ‌کند، ایده‌آل خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.