اپراتورها

تلفن همراه

March 13, 2022
11:48 یکشنبه، 22ام اسفندماه 1400
کد خبر: 134212

مدیرعامل ایرانسل: افزایش دو درصد حق‌السهم دولت، مانع توسعه می‌شود

 
مدیرعامل ایرانسل مصوبه مجلس افزایش ۲ درصدی حق‌السهم دولت از درآمدهای اپراتورها را مانع توسعه صنعت ICT دانست و اعلام کرد برای لغو آن با شورای نگهبان گفت‌وگو کرده است.
 
نمایندگان مجلس در جریان بررسی بودجه سال آینده، به پیشنهاد کمیسیون تلفیق رأی مثبت دادند که بر اساس آن حق‌السهم دولت از درآمد اپراتورهای مخابراتی ۲ درصد افزایش می‌یابد. این مصوبه که با مخالفت وزیر ارتباطات روبه‌رو شده، هم‌اکنون به شورای نگهبان رفته است؛ اما مدیرعامل ایرانسل می‌گوید برای لغو آن با این شورا جلسه گذاشته است.
 
سال گذشته نیز نمایندگان مجلس در جریان تصویب بودجه سال ۱۴۰۰ حق‌السهم دولت از درآمدهای اپراتورهای مخابراتی را ۱۰ درصد افزایش دادند که با مخالفت دولت وقت و اپراتورها روبه‌رو شد و در نهایت با نظر شورای نگهبان تغییراتی در آن اعمال شد. بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل، درباره آن مصوبه گفت: «پارسال که این بند به بودجه اضافه شد، ما به شورای نگهبان مراجعه کردیم و توضیح دادیم، با خود مجلس هم صحبت کردیم و در نهایت این افزایش را مقید به قراردادهای جدید کردند. ما هم چون قراردادمان را پیش از آغاز ۱۴۰۰ تمدید کردیم عملاً شامل اپراتورهای همراه نشد؛ اما امسال بدون این قید آورده‌اند.»
 
او افزود: «با شورای نگهبان و نهادهای مختلف صحبت کرده‌ایم که با توجه به قراردادی که شرکت‌ها با دولت دارند، تغییر شرایط قرارداد به صورت یک‌طرفه، شبهه قانونی دارد و حق شکایت ایجاد می‌کند.»
 
عباسی آرند ادامه داد: «دولت هم مخالف است. به نظر می‌رسد دوستان در مجلس تصورشان این است که اپراتورها به عنوان شرکت‌هایی که از نظر درآمدی وضعیت مناسبی دارند از محل درآمد آنها می‌توان به حوزه‌های دیگر کمک کرد؛ البته آنها با نیت خیر این کار را می‌کنند اما ما عرض‌مان این است که اگر اپراتور درآمدی دارد، درستش این است که در زیرساخت خود اپراتور هزینه شود. هرچند در مصوبه امسال آورده‌اند که از این محل تا سقف ۲ هزار میلیارد تومان در زیرساخت خود اپراتورها هزینه شود، اما آمده است که این پول به خزانه برود و به اپراتور برگردد که این مدل پیچیده می‌شود.»
 
مدیرعامل ایرانسل با ابراز امیدواری نسبت به رد این مصوبه در شورای نگهبان گفت: «این مصوبه فشار مضاعفی را به اپراتورها وارد می‌کند و به همان نسبت توان اپراتورها برای سرمایه‌گذاری روی زیرساخت را کم می‌کند. ما دیروز با شورای نگهبان جلسه داشتیم و سعی کردیم توضیح دهیم. به نظر ما این طرح‌ها کمکی به صنعت ICT‌ کشور نمی‌کند و حتی جاهایی مانع توسعه هم می‌شود.»
 
در روزهای اخیر مدیرعامل شرکت مخابرات ایران نیز با این مصوبه مخالفت کرده است.
 
مدیرعامل ایرانسل  پیشنهاد داد به جای افزایش حق‌السهم دولت، سهم ۲۸.۱ درصدی دولت چند سال کمتر شود تا اپراتورها بتوانند با نظارت دولت این پول را در زیرساخت‌های ارتباطاتی کشور سرمایه‌گذاری کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.