اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 13, 2022
14:41 یکشنبه، 22ام اسفندماه 1400
کد خبر: 134220

پیشنهاد وزیر ارتباطات به دولت: اپراتورهای اینترنت ثابت از پرداخت حق‌السهم معاف شوند

 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد براساس جدیدترین مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، آن دسته از شرکت‌های ارایه کننده اینترنت ثابت( FCP) که در زمینه توسعه شبکه به منظور رساندن فیبرنوری به اماکن ( FTTx) سرمایه‌گذاری کنند از پرداخت حق‌السهم دولت معاف می‌شوند. به گفته زارع‌پور این مصوبه به زودی در دولت مطرح می‌شود.
 
عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره برنامه‌های این وزارتخانه برای توسعه شبکه ثابت و جبران عقب‌ماندگی کشور در این زمینه از نهایی شدن یک مصوبه در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خبر داد که براساس آن معافیت‌هایی برای اپراتورهای سرمایه‌گذار در زمینه FTTx در نظر گرفته خواهد شد.
 
زارع‌پور گفت: «طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات که به زودی در دولت تصویب می‌شود ۳ درصد حق‌السهم دولت از درآمد FCPهایی که در توسعه فیبر نوری برنامه‌ریزی و FTTH راه‌اندازی کنند، گرفته نمی‌شود.»
 
به نظر می‌رسد این اپراتورها موظف هستند تضمین‌هایی برای استفاده از این معافیت ارائه کنند. وزیر ارتباطات در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود به برخی از این تضمین‌ها اشاره کرد و گفت: «در سندی که در کمیسیون تنظیم مقررات برای حمایت از ارتباطات ثابت تصویب کردیم، گفته‌ایم که هر اپراتوری که می‌آید و تضمین می‌دهد، حتما باید ۲۰ درصد از سرعتی که فراهم می‌کند بالای یک گیگ باشد. ۵۰ درصد بالای ۱۰۰ مگ باشد.»
 
مصوبه همگرایی اصلاح می‌شود
زارع‌پور در بخش دیگری از این گفت‌وگو به اصلاح مصوبه ۳۲۳ رگولاتوری اشاره کرد. این مصوبه که مرداد ماه امسال به تصویب رسید، اصول حاکم بر صدور پروانه اپراتور همگرای ثابت و همراه را تعیین کرده است. این در حالی است که پیش از این ایرانسل به عنوان مهم‌ترین اپراتوری که می‌تواند از این پروانه استفاده کند انتقاداتی را به آن وارد کرد. بیژن عباسی آرند مدیرعامل ایرانسل در مراسم سالگرد آغاز به کار این اپراتور درباره مصوبه همگرایی گفته بود: «در این سند بخشی از سهم دولت را به برای توسعه اختصاص داده‌اند؛ اما عدد آن آنقدر کم است که عملا فایده‌ای ندارد. ما این موضوعات را به دوستان گفته‌ایم و امیدواریم اصلاح شوند.»
 
اکنون وزیر ارتباطات اعلام کرد این مصوبه اصلاح شده است. زارع‌پور گفت: «مصوبه CNSP (پروانه همگرای شبکه ثابت و همراه) را اصلاح کرده‌ایم و ۵ درصد از حق‌السهم ۲۸ درصدی دولت از اپراتورهای همراه، برای راه‌اندازی پورت‌های FTTx هزینه خواهد شد.»
 
او افزود: «این مدل تصمیم‌گیری نشان می‌دهد که حتی دولت برای توسعه اینترنت ثابت فقط امید به بخش خصوصی ندارد بلکه دست در جیب خودش نیز کرده است تا هم اهرم سرمایه‌گذاری در این حوزه شود و هم بخش خصوصی را تشویق به سرمایه‌گذاری کند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.