اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

باندپهن سیار

فناوری اطلاعات

March 18, 2022
12:23 جمعه، 27ام اسفندماه 1400
کد خبر: 134375

ظاهرا شورای عالی فضای مجازی مجوز به افزایش پهنای باند بین‌الملل نداده است

 
ظاهراً شورای عالی فضای مجازی به‌عنوان سیاست‌گذار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور روز سه‌شنبه (۲۴ اسفند) در آخرین جلسه خود در سال ۱۴۰۰ با حضور رئیس جمهوری به درخواست وزیر ارتباطات مبنی بر افزایش پهنای باند پاسخ منفی داده است.
 
 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارم اسفند ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا اعلام کرد که در جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی، دولت برای افزایش پهنای باند بین‌الملل به این شورا درخواست داده است. براساس توضیحات او به خبرگزاری ایرنا، با توجه به مباحث مطرح‌شده در جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی، پیشنهاد وزارت ارتباطات برای بررسی بیشتر به مرکز ملی فضای مجازی ارجاع شد تا در جلسه آتی شورا مورد بررسی قرار گیرد.
 
حالا خبر می‌رسد روز سه‌شنبه ۲۴ اسفند در آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی، اعضای شورا رای به اضافه شدن به میزان پهنای‌باند بین‌الملل نداده‌اند. طبق اخبار رسیده به زومیت اعضای شورا بیشتر به‌دنبال راه‌اندازی هرچه سریع‌تر شبکه ملی اطلاعات هستند و از وزارت ارتباطات خواسته‌اند که به جای افزایش پهنای باند بین‌الملل، مصوبات شواری عالی فضای مجازی در مورد این زیرساخت شبکه را اجرا کند.
 
در حالی شورای عالی فضای مجازی، رای به اضافه نشدن پهنای باند بین‌الملل می‌دهد، که چندی پیش دبیر شورای عالی فضای مجازی، در گفت‌وگو با زومیت اعلام کرده بود که این شورا هر مجوزی برای افزایش پهنای باند نیاز باشد را صادر می‌کند و در چند ماه اخیر از شروع کار دولت سیزدهم این شورا هیچ دستوری برای کاهش پهنای باند نداده است.
 
بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با افزایش پیدا نکردن پهنای باند بین‌الملل وضعیت اینترنت و اختلال‌های آن بیشتر از قبل خواهد شد. در این زمینه مجید رئیسی، مدیرعامل پارس‌آنلاین در گفت‌گو با زومیت می‌گوید که افزایش پیدا نکردن پهنای باند باعث کند شدن سرویس‌‌های خارج از کشور می‌شود. او در این زمینه به زومیت گفت:
 
در صورت محدود و عدم تأمین پهنای باند متناسب با تقاضای کاربران این اتفاق منجر به کند شدن استفاده از سرویس‌هایی می‌شود که مقصدشان خارج از کشور است و کاربران به سختی و همراه با اختلال می‌توانند از این سرویس‌ها استفاده کنند.
 
رئیسی اما با استناد به اظهارات این مدت وزیر ارتباطات تأکید می‌کند که همیشه این وزارتخانه اعلام کرده است که مشکلی در تأمین پهنای باند ندارد و کمبود پهنای باند در وضعیت فعلی از نظر او بعید می‌رسد. رئیسی می‌گوید که آن‌ها به همراه ‌های‌وب که با این شرکت ادغام شده‌اند تاکنون با مشکل کمبود پهنای باند مواجه نبوده‌اند.
 
رئیسی مشکل اصلی را در سرویس ADSL کاربران می‌داند که در بهترین حالت سرعتی بالاتر از ۲ تا ۳ مگ را به ارائه نمی‌دهد و این درحالی است که به گفته او نیاز فعلی کاربران بالاتر از ۷ یا ۸ مگ است. او تأکید می‌کند که از نظرش کشور مشکل پهنای باند ندارد و اتفاقی که باید رخ دهد رفتن کشور از ADSL به سمت فیبرنوری است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.