امنیت

اینترنت و شبکه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

March 18, 2022
12:30 جمعه، 27ام اسفندماه 1400
کد خبر: 134376

انتشار ویدیویی از رئیس جمهور اوکراین که به سربازانش می گوید تسلیم شوند

 
 
ویدئویی از ولودیمیر زلنکسی، رئیس‌ جمهور اوکراین که از نیروهای کشورش می‌ خواهد تسلیم نیروهای روسی شوند، پس از انتشار در فیس‌بوک در یک سایت خبری اوکراینی نیز منتشر شد.
 
این ویدئو ممکن است این اولین جعل عمیق (دیپ ‌فیک) باشد که برای فریب مخالفان در طول حمله روسیه به اوکراین ایجاد شده است. در حالی که این ویدیو متقاعد کننده ‌ترین نمونه از فناوری‌های دیپ ‌فیک نیست، این اتفاق یک نمونه شوم از یک سلاح جدید نگران‌ کننده در جهان است. 
به گزارش سیناپرس،البته این ویدئو قابل تشخیص است چراکه واضح است که زلنکسی واقعی در تصویر نیست، زیرا اندازه سر برای بدن بسیار بزرگ است. با این حال گفتنی است که این اتفاق می تواند تبدیل به یک سلاح جهانی و خطرناک شود زیرا می توان فیلم های جعلی از اظهارات رهبران سیاسی کشورهای مختلف ساخت.
گفتنی است که در پی این اتفاق زلنکسی واقعی در یک ویدیوی جداگانه که در فیس بوک منتشر شد، به سرعت به این دیپ فیک پاسخ داد و در عوض از روس ها خواست که تسلیم شوند. او در این ویدئو گفت: اگر بخواهم به کسی پیشنهاد کنم که سلاح‌هایش را زمین بگذارد، این ارتش روسیه است.
 
او افزود: به خانه برو، چون ما در خانه خودمان هستیم و از سرزمین، فرزندان و خانواده‌هایمان دفاع می‌ کنیم.
به گفته ناظر اطلاعات نادرست در آزمایشگاه تحقیقات قانونی دیجیتال شورای آتلانتیک (DFRLab)، این ویدئو در یک برنامه خبری هک شده پخش شده است. در ادامه، شرکت متا، شرکت مادر فیس‌بوک، این ویدیوی دردسرساز را حذف کرد. ناتانیل گلیچر (Nathaniel Gleicher) رئیس سیاست امنیتی این شرکت، در توییتی نوشت: تیم‌های ما یک ویدیوی جعلی را شناسایی و حذف کردند که ادعا می ‌کرد رئیس‌ جمهور زلنسکی بیانیه ‌ای صادر می ‌کند.
 
گلیچر در ادامه افزود: ما به سرعت این ویدیو را به دلیل نقض خط‌ مشی شرکت در جعل رسانه‌ ها و گمراه‌ کنندگی، بازبینی و حذف کردیم و به همتایان خود در پلتفرم‌ های دیگر نیز اطلاع دادیم.
به گفته کارشناسان، موضوع انتشار اطلاعات نادرست به شدت بالا گرفته است. هکرها در حال راه اندازی یک جنگ ثانویه آنلاین هستند و وب سایت های دولتی را از بین برده و در عملیات نظامی دخالت می کنند.
 
جالب است بدانید که این تنها ویدیوی دیپ فیک نیست که منتشر شده، بلکه ویدیوی مشابهی از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز وجود دارد که اعلام پیروزی می کند.
به گزارش سیناپرس، هنوز مشخص نیست که آیا این ویدیوی دیپ‌فیک واقعاً تأثیر هدفمند خود را در ایجاد سردرگمی یا حتی متقاعد کردن اوکراینی‌ها برای تسلیم شدن داشته است یا خیر. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.