اینترنت و شبکه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

March 18, 2022
12:34 جمعه، 27ام اسفندماه 1400
کد خبر: 134377

دبیر شورای عالی فضای مجازی: طرح نظام تنظیم مقررات فضای مجازی را برای کشور لازم می دانم

 
دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: من اجرای طرح صیانت را اولویت نمی دانم اما طرح نظام تنظیم مقررات فضای مجازی کشور را برای کشور لازم می دانم.
 
سید ابوالحسن فیروزآبادی در یک گفتگوی رادیویی درباره مخالفتش با طرح صیانت و اینکه آیا مجلس با شورای عالی فضای مجازی در خصوص این طرح مشورتی کرده است؟ اظهار کرد: در مراحل مختلفی از دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی نظر خواهی شده و نظرات اصلاحی دبیرخانه باعث شد چندین ورژن از طرح صیانت بیرون بیاید.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی ضمن اشاره به اینکه نظر دبیرخانه با نظر شورا فرق می‌کند، گفت: در حقیقت دبیرخانه سعی می‌کند براساس تحلیل شورا عمل می‌کند اما در این باره نمی‌توان گفت مصوبه و یا تحلیل شورا بوده است.
 
فیروزآبادی در پاسخ به این سوال که یک دهه از تاسیس شورا می‌گذرد و این نهاد تصمیم گیرنده اصلی در حوزه فضای مجازی است، آیا ورود مجلس به حوزه فضای مجازی و طراحی طرح صیانت نوعی موازی به حساب نمی‌آید، گفت: در ابتدا که این طرح تهیه شد به نوعی مقابله با شورا بود. به دلیل عدم رضایت از عملکرد شورا و به منظور اینکه قابلیت بیشتری در کشور در حوزه فضای مجازی ایجاد شود، در مجلس تصمیم گرفتند کارگروهی تشکیل دهند تا مدیریت بهتری بر فضای مجازی داشته باشند.
 
وی ادامه داد: ولی نسخه فعلی که در مجلس مطرح است و کمیسیون تشکیل شده برای آن، همان کمیسیون تنظیم مقررات شورای عالی فضای مجازی است، البته هنوز ما نمی‌دانیم قرار است این نسخه در کمیسیون به تصویب برسد و یا نسخه قبلی و ابهاماتی در این زمینه وجود دارد.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: روز گذشته در شورا ابهامات موجود در طرح نیز مورد بررسی قرار گفته امیدواریم مجلس با سرعت خوبی تصمیم گیری کند و قانونی که نافع کشور باشد، به تصویب برسد.
 
فیروزآبادی در پاسخ به این سوال که آقای تقی پور عنوان کرده‌اند که امضای نماینده شورا پای طرح صیانت است، گفت: امضای کتبی وجود ندارد؛ در مراحل مختلف ما نظراتمان را گفتیم و تا حدودی هم اعمال شده است.
 
وی ضمن تاکید بر اینکه طرح نظام تنظیم مقررات فضای مجازی به نظرات مرکز ملی و دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی نزدیک تر است، خاطرنشان کرد: ولی همین طرح هم نیاز بررسی و اصلاحاتی دارد. آن طرحی که اخیراً در کمیسیون رای گیری و در رسانه‌ها مطرح شد، همین طرح نظام تنظیم مقرراتی بوده است.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه یکی از نمایندگان مجلس عنوان کرده که شرطی برای ادامه فعالیت موتورهای جستجوگر خارجی و شبکه‌های اجتماعی مثل گوگل، اینستاگرام … گذاشته شده و باید با آنها مذاکره صورت گیرد تا به صورت قانونی در کشور فعالیت کنند و دفتر داشته باشند، آیا این اظهار نظر را منطقی و عملیاتی می‌دانید، گفت: بله حتماً منطقی است؛ طبق قانون اساسی اگر در موسسه‌ای به طور وسیع فعالیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی صورت گیرد، حتماً باید با حکومت و دولت هماهنگی و پاسخگویی داشته باشد. اما اینکه در شرایط فعلی تحریم عملی هست یا نه، همانطور که ما در شرایط تحریم کمیته روسای سه قوه تصمیم گیری هایی را می‌کنند، در این مورد هم این کمیته می‌تواند تصمیم گیری کند که اجرایی شود یا خیر. ما در شرایط تحریم برای برخی قوانین استثنا قائل می‌شویم.
 
فیروزآبادی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه اولویت طرح صیانت را در حال حاضر چقدر می‌دانید؟ گفت: من طرح صیانت را اولویت نمی دانم اما طرح نظام تنظیم مقررات فضای مجازی کشور را برای کشور لازم می دانم. من ورژن آخر را قابل طرح می دانم و البته با توجه به حساسیت‌های اجتماعی که ایجاد شده حتماً باید اصلاحات و توجیهات لازم مدنظر قرار گرفته شود و رضایت عامه مردم مورد توجه قرار گیرد. نسخه طرح نظام تنظیم مقررات فضای مجازی منتشر شده و برای عامه مردم قابل در دسترس است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.