اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 18, 2022
12:42 جمعه، 27ام اسفندماه 1400
کد خبر: 134381

وای فای 7 در راه است: هر آن‌چه باید درباره این فناوری بدانید

 
خیلی از کاربران توجه خاصی به ارتقای تجهیزات شبکه در خانه ندارند. در نتیجه، اگرچه وای فای 6 اولین بار در سال 2019 به بازار آمد، اما احتمالا خیلی از شما هنوز از این فناوری استفاده نمی‌کنید. با این حال، صنعت فناوری در حال پیش رفتن است و معرفی نسل بعدی فناوری بی‌سیم موسوم به وای فای 7 را آغاز کرده است.
 
استاندارد وای فای 7 تغییر بزرگی نسبت به نسل قبلی محسوب نمی‌شود. این فناوری در واقع در همان باند فرکانس 2.4، 5 و 6 گیگاهرتز کار می‌کند. با این حال، به نظر می‌رسد که ثبات و پایداری اتصال خیلی بهتر شده و کیفیت بهتری دارد. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا هر آن‌چه باید در این باره بدانید را به شما بگوییم.
 
وای فای 7 چیست؟
وای فای 7 نامی است که در حال حاضر به فناوری IEEE 802.11be اطلاق می‌شود. این استاندارد با نام مستعار «توان فوق زیاد» (EHT) بر بهبود پله‌ای بسیاری از قابلیت‌های استانداردهای قبلی از جمله وای فای 6 تمرکز دارد.
 
برای مثال می‌توانیم مدولاسیون OFDMA را در نظر بگیریم که با وای فای 6 معرفی شد. این مدولاسیون به روتر اجازه می‌دهد به دستگاه‌های بیشتری وصل شود و استفاده بهینه‌تری از طیف امواج فرکانسی داشته باشد. وای‌فای 7 با مدلاسیون OFDMA هماهنگ این سازوکار را بهینه‌سازی می‌کند. به عبارت ساده‌تر، این استاندارد تکنیکی برای انتقال داده است که اجازه می‌دهد چند اکسس پوینت بی‌سیم (AP) با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و در شبکه‌های بزرگ توانایی‌های بیشتری داشته باشند.
 
وای فای 7 هم درست مثل 5G با هدف کاهش تاخیر در کارهایی مثل استریم زنده و گیمینگ طراحی شده است. منظور از تاخیر زمانی است که طول می‌کشد تا سیگنال از روتر یا اکسس پوینت به دستگاه شما برسد و برگردد. اگر تاکنون در هنگام برقراری تماس‌های ویدیویی با مکث‌های طولانی مواجه شده‌اید، با این تاخیرها آشنایی دارید. همان‌طور که احتمالا می‌دانید، با فاصله گرفتن از منبع سیگنال، اوضاع بدتر می‌شود. با این حال، تراکم تعداد دستگاه‌ها هم می‌تواند تاخیر را افزایش دهد.
 
به‌علاوه، وای فای 7 با استفاده همزمان از باندها و کانال‌های فرکانس متعدد تاخیر را کمتر می‌کند. این قابلیت که «عملیات چند پیوندی» (Multi-Link) نام دارد، به درد زمان‌هایی می‌خورد که وضعیت شبکه به موجب مداخلات خارجی یا حتی تراکم ناشی از دستگاه‌های همجوار مختل می‌شود.
 
هرچند بهبود توان خروجی یا سرعت تنها عامل مدنظر طراحان در ساخت وای‌فای 7 نبوده، ولی به لطف پشتیبانی از کانال‌های وسیع‌تر به‌خوبی این مهم را محقق می‌کند. کانال‌ها همان زیرباندهای شبکه وای فای هستند. برای مثال، باند 5 گیگاهرتز به 45 کانال کوچک‌تر تقسیم می‌شود و دامنه هر کانال بین 20 تا 80 مگاهرتز است.
 
روی کاغذ، کانال جدید 320 مگاهرتزی وای فای 7 نسبت به 7 کانال 160 مگاهرتزی وای فای 6 سرعت بسیار بیشتری دارد. اگرچه همه دستگاه‌ها از این کانال‌های وسیع پشتیبانی نمی‌کنند، ولی استفاده از آن‌ها در کاربردهایی که به پهنای باند بالا نیاز دارد، بسیار مفید است. وای‌فای 7 همچنین تعداد خروجی‌های فضایی (Spatial) را به 16 عدد می‌رساند. اینتل تخمین می‌زند که این فناوری در ترکیب با پشتیبانی از کانال‌های وسیع حداکثر نرخ انتقال اطلاعات را به لحاظ نظری به 46 گیگابیت بر ثانیه برساند. این یعنی سرعت وای فای 7 بیش از 5 برابر سریع‌تر از وای فای 6 با 9 گیگابیت بر ثانیه است.
 
چرا به نسل جدید وای‌فای نیاز داریم؟
واقعیت این است که خیلی از ما هنوز در حال استفاده از روترهای مجهز به وای فای 5 هستیم که عمر استانداردشان تقریبا به یک دهه می‌رسد. وای فای 6 و 6E هنوز به دست عمده کاربران نرسیده‌اند و فقط در گوشی‌های پرچمدار حضور دارند. پس چرا جامعه فناوری‌های بی‌سیم به این سرعت می‌خواهد نسل بعدی را معرفی کند؟ پاسخ ساده‌اش این است که حوزه‌های مختلفی می‌توانند از بهینه‌سازی‌های این فناوری جدید بهره ببرند.
 
با وجود این‌که فناوری‌های مربوط به حوزه کنفرانس‌های ویدیویی و اینترنت چیزها (IoT) هنوز نسبتا جدید محسوب می‌شوند، احتمالش بالاست که در سال‌های آینده شاهد افزایش محبوبیت این خدمات و محصولات باشیم. این قضیه به‌ویژه در بخش خصوصی صدق می‌کند که دستگاه‌های IoT مثل حسگرها و تجهیزات نظارتی به‌راحتی به حد و مرز استانداردهای فعلی وای فای می‌رسند. هم‌اکنون بسیاری از کشورهای پیشرفته و حتی در کشور خودمان در خیلی از خانه‌ها شاهد حضور لامپ‌های هوشمند و بسیاری وسایل مشابه هستیم.
 
از این رو، ظرفیت بالاتر، تاخیر پایین‌تر و مدیریت بهتر تداخلات در وای فای 7، این فناوری را به استاندارد ایده‌آلی برای این مصارف نوظهور تبدیل می‌کند. وای فای 7 شاید برای کاربران خانگی تفاوت چشمگیری رقم نزند، ولی اولین کسانی که به سراغ فناوری‌های جدید از جمله واقعیت افزوده و مجازی و استریم آنلاین بازی‌ها می‌روند، می‌توانند از ویژگی‌های این فناوری استفاده بهتری داشته باشند.
 
کی منتظر عرضه وای فای 7 باشیم؟
شایان ذکر است که وای فای 7 فعلا چیزی جز توضیحات روی کاغذ نیست. در واقع اتحادیه وای فای هنوز حتی اسم وای‌فای 7 را رسما اعلام نکرده است. در نتیجه، بعید به نظر می‌رسد که به این زودی‌ها شاهد این فناوری باشیم. کار روی این پروتکل در سال 2023 و 2024 تکمیل می‌شود و حتی در آن زمان باید یک الی دو سال دیگر صبر کنیم تا این فناوری را در جریان اصلی بازار ببینیم.
 
هرچند یک سال کامل از زمان نهایی شدن وای فای 6E می‌گذرد، خیلی از کشورها هنوز برای استفاده از طیف 6 گیگاهرتز مجوزهای لازم را فراهم نکرده‌اند. «اندی دیویدسون» از کوالکام با استناد به همین قضیه می‌گوید انتظار ندارد که وای‌فای 7 هم استفاده از طیف 6 گیگاهرتز را اجباری کند. در عوض، مناطقی که طیف باند بالای محدودی دارند، به سراغ استفاده از فناوری چند پیوندی همزمان می‌روند. این فناوری به‌طور خلاصه با ترکیب یا تجمیع کانال‌های کوچک‌تر کانال‌های وسیع‌تری (تا 320 مگاهرتز) ایجاد می‌کند. کوالکام باور دارد که این قابلیت می‌تواند به وای‌فای 7 در دستیابی به توان بالا و کاهش تاخیر کمک کند. دیویدسون می‌گوید:
 
«در چین، تکنیک چند پیوندی همزمانِ باند بالا دستیابی به کانال موثر 240 مگاهرتزی وای فای 7 را ممکن کرده، بدون این که نیازی به تخصیص طیف 6 گیگاهرتزی وجود داشته باشد.»
 
اگر از طرفداران فناوری‌های جدید از جمله VR هستید، این استاندارد و نرخ پایین آن باید برایتان خیلی جذاب باشد. کوالکام معتقد است که متاورس می‌تواند همه ما را به سمت وای فای 7 سوق دهد، ولی باید صبر کنیم تا ببینیم در آینده چه رخ خواهد داد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.