تلفن همراه

سیستم‌عامل

گجت

گوشی

March 18, 2022
12:52 جمعه، 27ام اسفندماه 1400
کد خبر: 134383

اندروید باکس چیست و چه عملکردی دارد؟

 
اندروید باکس یکی از گجت‌های مالتی‌مدیای محبوب برای هوشمندسازی تلویزیون‌های ساده و اتصال آن‌ها به اینترنت است. در ادامه با نحوه کار اندروید باکس‌ها، ویژگی‌های شاخص آن‌ها، بهترین اندروید باکس‌ها و ویژگی‌های لازم برای یک اندروید باکس خوب آشنا می‌شویم.
 
اندروید باکس چیست؟
اندروید باکس (Android Box) دستگاهی کوچک با سیستم‌عامل اندروید تی‌وی است که می‌تواند به تلویزیون متصل شود. این دستگاه می‌تواند برای پخش فایل‌های چندرسانه‌ای، پخش فیلم و برنامه‌های تلویزیونی و اجرای برخی اپلیکیشن‌های اندرویدی مثل بازی‌های سازگار با سیستم‌عامل اندروید تی‌وی، وبگردی و پخش مستقیم ویدیو روی تلویزیون از سرویس‌های استریم محتوا استفاده شود.
 
نخستین اندروید باکس یعنی نکسوس پلیر در سال ۲۰۱۴ توسط گوگل معرفی شد. اندروید باکس می‌تواند هر تلویزیون ساده‌ دارای پورت HDMI را به تلویزیون اندرویدی هوشمند تبدیل کند. یک اندروید باکس رده‌بالا می‌تواند تقریباً تمام قابلیت‌های تلویزیون‌های اندرویدی امروزی را در تلویزیون‌های ساده ایجاد کند و حتی می‌تواند قابلیت‌هایی فراتر از قابلیت‌هایی متداول تلویزیون هوشمند اندرویدی در آن‌ها ایجاد کند.

پنل پشت یک اندروید باکس
 
 
اندروید باکس چگونه کار می‌کند؟
اندروید باکس با کابل HDMI به تلویزیون متصل می‌شود و قابلیت اتصال سیمی و بی‌سیم به اینترنت را نیز دارد. اندروید باکس‌ها بسته به نوع تقریباً از تمام فرمت‌های صوتی و تصویری پشتیبانی می‌کنند. در صورت عدم پشتیبانی از فرمت‌های خاص این دستگاه‌ها، معمولاً می‌توان با به‌روزرسانی کدک‌های آن‌ها، این مشکل را برطرف کرد.
 
اندروید باکس‌ها از اکثر سرویس‌های استریم آنلاین ویدیوی ایرانی و خارجی پشتیبانی می‌کنند و با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توانید با خرید اشتراک سرویس‌های مذکور از تماشای محتوای آن‌ها روی تلویزیون لذت ببرید (برخی اندروید باکس‌های مونتاژ شده در داخل کشور با اشتراک رایگان سرویس‌های استریم محتوای ایرانی عرضه می‌شوند). در ضمن می‌توانید هرگونه اپلیکیشن و بازی اندرویدی سازگار با سیستم‌عامل اندروید تی‌وی را نیز روی این دستگاه‌ها نصب کنید.
 
نحوه اتصال اندروید باکس به تلویزیون
نحوه اتصال اندروید باکس به تلویزیون درست مانند نحوه اتصال سایر دستگاه‌های دیجیتالی به آن است. شما باید پس از اتصال دستگاه به تلویزیون، ورودی موردنظر را با ریموت کنترل تلویزیون انتخاب کنید. شما می‌توانید پس از اتصال اندروید باکس به تلویزیون، اینترنت آن را نیز متصل کنید تا بتوانید از تمام ویژگی‌های آنلاین آن بهره‌مند شوید.
 
نحوه نصب اپلیکیشن روی اندروید باکس
اندروید باکس نیز مانند سایر دستگاه‌های اندرویدی به گوگل پلی استور دسترسی دارد و می‌توانید اپلیکیشن موردنظرتان را در این اپ استور جستجو و آن را نصب کنید (درست مانند سایر دستگاه‌های اندرویدی)؛ البته تعداد و تنوع اپلیکیشن‌های گوگل پلی استور موجود روی اندروید باکس‌ها به‌اندازه سایر دستگاه‌های اندرویدی نیست و تنها اپلیکیشن‌های سرویس‌های استریم ویدیو و اپلیکیشن‌های سازگار با اندروید تی‌وی در آن یافت می‌شوند.
 
به دلیل اینکه محتوای برخی از سرویس‌های استریم ویدیو تنها برای کشورهای خاصی در دسترس است یا به دلایل برخی محدودیت‌ها نمی‌توانید محتوای برخی از این سرویس‌ها را مشاهده کنید، می‌توانید آدرس آی‌پی خود با استفاده از ابزارهای ایجاد شده برای این کار که مختص اندروید باکس و تلویزیون‌های هوشمند طراحی شده‌اند، تغییر دهید. در ضمن نمایش روان و بدون قطعی محتوای سرویس‌های استریم ویدیو مستلزم پایین بودن پینگ اینترنت است.
 
این ابزارها با انتخاب بهترین سرور به‌صورت هوشمند و خودکار تلاش می‌کنند پینگ اینترنت شما را به کمترین میزان ممکن برسانند یا حداقل به میزان مناسب کاهش دهند. در ضمن این نرم‌افزارها قابلیت اتصال به تعداد زیادی از سرورها در کشورهای مختلف را نیز دارند که مزیت خوبی برای آن‌ها محسوب می‌شود.
 
این ابزارهای نرم‌افزاری به صورت پولی عرضه می‌شوند و برای استفاده از آن‌ها تنها کافیست پس از خرید اشتراک، اپلیکیشن مختص آن را از گوگل پلی استور دریافت و پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود، وارد حساب کاربری خود شوید و سرور مناسب را انتخاب کنید.
 
ویژگی‌های شاخص اندروید باکس‌ها
برخی از اندروید باکس‌ها که به گیم باکس نیز شهرت دارند، از دسته‌های مختص بازی‌های اندرویدی پشتیبانی می‌کنند و می‌توانید از آن‌ها به‌عنوان یک کنسول بازی‌ اندرویدی استفاده کنید. برخی از اندروید باکس‌ها از صفحه‌کلید و ماوس نیز پشتیبانی می‌کنند و می‌توانید چنین وسایلی را از طریق پورت‌های USB به دستگاه متصل کنید تا وبگردی راحت‌تری داشته باشید. برخی از اندروید باکس‌ها دارای اسلات کارت حافظه نیز هستند.

گیم باکس اندرویدی انویدیا شیلد
اکثر اندروید باکس‌هایی که در سال‌های اخیر عرضه شده‌اند، قابلیت پخش ویدیوهای دارای رزولوشن 4K با بیت‌ریت ۶۰ فریم را نیز دارند و از ترک‌های صوتی چندکاناله با بیت‌ریت بالا نیز پشتیبانی می‌کنند.
 
بسیاری از اندروید باکس‌های مدرن دارای کروم کست داخلی نیز هستند. با استفاده از این فناوری می‌توانید تصاویر، موسیقی و ویدیوها را از دستگاه‌های سازگار با این فناوری مثل گوشی‌ها و تبلت‌ها به‌راحتی و به‌صورت بی‌سیم روی تلویزیون پخش کنید. کروم کست داخلی برخی اندروید باکس‌ها مثل اندروید باکس انودیا شیلد تی‌وی پرو (Nvidia Shield TV Pro) توانایی استریم محتوای 4K را نیز دارند.
 
تقریباً تمام اندروید باکس‌های مدرن میان‌رده و رده‌بالا از دستیار مجازی گوگل اسیستنت پشتیبانی می‌کنند. گوگل اسیستنت در این دستگاه‌ها درست مانند سایر دستگاه‌های اندرویدی عمل می‌کند. شما می‌توانید برای انجام کارهایی مثل بیان فرمان‌های صوتی یا جستجوی صوتی در محیط‌های مختلف و یا اطلاع از وضعیت آب‌وهوا از این دستیار مجازی استفاده کنید.
 
تعدادی از دستگاه‌های اندرویدی دارای بلوتوث نیز هستند و می‌توانید از طریق این روش ارتباطی دستگاه‌های دیگر مثل گوشی و تبلت را برای پخش موسیقی به آن متصل کنید یا حتی از بلوتوث آن‌ها برای متصل کردن صفحه‌کلیدها با موس‌های بلوتوثی به دستگاه استفاده کنید.
 
بهترین برندهای اندروید باکس
 
از میان بهترین اندروید باکس‌های موجود در بازار می‌توان به انویدیا شیلد تی‌وی و گوگل کروم کست با سیستم‌عامل گوگل تی‌وی و اندروید باکس X96 Max plus اشاره کرد. شیائومی نیز در زمینه تولید اندروید باکس‌های میان‌رده و ارزان‌قیمت کاملاً موفق عمل کرده است. اندروید باکس می باکس اس (Mi Box S) یکی از اندروید باکس‌های موفق این برند محسوب می‌شود. این دستگاه با برخورداری از ویژگی‌های مثل پشتیبانی از رزولوشن 4K، کروم کست داخلی و گوگل اسیستنت می‌تواند طیف وسیعی از کاربران متوسط را راضی نگه دارد.
 
از میان بهترین اندروید باکس‌های ارزان‌قیمت هم می‌توان به اندروید باکس‌های تسکو مانند اندروید باکس تسکو Tab 100 اشاره کرد. در حال حاضر حتی ارزان‌قیمت‌ترین اندروید باکس‌ها از استانداردهای لازم برای یک اندروید باکس مناسب مثل پشتیبانی از رزولوشن‌های بالا، پشتیبانی از فرمت‌های صوتی و تصویری مختلف، کروم کست داخلی و گوگل اسیستنت برخوردارند.
 
اما چنانچه قصد دارید از دستگاه‌های حرفه‌ای با سخت‌افزار قدرتمند و پشتیبانی از پورت‌های پرسرعت و برخورداری از استانداردهای صوتی و تصویری به‌روز استفاده کنید، باید به فکر خرید دستگاه‌های رده‌بالا باشید. در ضمن تنها دستگاه‌های رده‌بالا می‌توانند محتوای 4K را پخش کنند. پشتیبانی از اینترنت 5G، بلوتوث 5 و رزولوشن‌های بالاتر از 4K مثل 6K و 8K تنها در چنین دستگاه‌هایی دیده می‌شود؛ به‌عنوان‌مثال اندروید باکس X96 MAX Plus از رزولوشن 8K با نرخ رفرش ۲۴ هرتز پشتیبانی می‌کند.
 
چنانچه قصد دارید از نسخه‌های نسبتاً جدید اندروید استفاده کنید نیز باید به فکر خرید دستگاه‌های رده‌بالا باشید؛ به‌عنوان‌مثال انویدیا شیلد تی‌وی فولد دارای اندروید ۱۱ است و می‌تواند بازی‌های سنگین اندرویدی مثل پابجی و فورتنایت را به‌راحتی اجرا کند. اندروید باکس‌های میان‌رده و ارزان‌قیمت، دارای نسخه‌های نسبت قدیمی اندروید مثل اندروید ۹ و اندروید ۷ هستند
 
اندروید باکس برای چه کسانی مناسب است؟
تلویزیون‌های هوشمند، مخصوصاً تلویزیون‌های اندرویدی، قیمت نسبتا بالایی دارند و برخی از افراد توانایی خرید این تلویزیون‌ها را ندارند. چنین افرادی می‌توانند با پرداخت مبلغ نسبتاً کم و خرید یک اندروید باکس میان‌رده تلویزیون ساده خود را به تلویزیون هوشمند تبدیل کنند.
 
از سوی دیگر برخی از تلویزیون‌های ساده کیفیت صدا و تصویر خوبی دارند و تنها نقطه ضعف آن‌ها عدم برخورداری از قابلیت‌های تلویزیون‌های هوشمند است. چنانچه از کیفیت صدا و تصویر تلویزیون ساده خود راضی هستید و به نظرتان تنها عیب آن هوشمند نبودن دستگاه است، می‌توانید با خرید یک اندروید باکس این مشکل را به‌راحتی برطرف کنید.
 
همچنین ممکن است برخی از سیستم‌عامل‌های تلویزیون‌های هوشمند مانند وب او اس (Web OS) در تلویزیون‌های هوشمند ال‌جی، تایزن (Tizen) در تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ و لینوکس در تلویزیون‌های هوشمند رده‌پایین شما را چندان راضی نکنند و دوست داشته باشید از سیستم‌عامل اندروید تی‌وی یا گوگل استفاده کنید (میزان پشتیبانی سیستم‌عامل‌های مذکور از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مختلف در حد و اندازه اندروید تی‌وی نیست).
 
در ضمن بسیاری از تلویزیون‌های اندرویدی موجود در بازار فاقد سخت‌افزار قوی و مناسب هستند و همین موضوع باعث می‌شود عملکرد کندی داشته باشند و پس از روشن شدن، کمی دیر آماده استفاده شوند. حتی ممکن است در مواقعی که در حال پردازش و پخش ویدیوهایی با رزولوشن بالا باشند، هنگ کنند؛ بنابراین برای جلوگیری از چنین مشکلی توصیه می‌کنیم درصورتی‌که نمی‌خواهید برای خرید تلویزیون هوشمند هزینه بالایی صرف کنید، یک تلویزیون ساده و بدون سیستم‌عامل بخرید و در کنار آن از یک اندروید باکس رده‌بالا یا میان‌رده با سخت‌افزار قوی استفاده کنید.
 
ویژگی‌های لازم برای یک اندروید باکس خوب
یک اندروید باکس خوب و کارآمد که بتواند به‌عنوان یک پلیر مناسب به تمام انتظارات کاربران حرفه‌ای و متوسط پاسخ دهد، باید ویژگی‌های زیر یا حداقل بخشی از آن‌ها را داشته باشد
 
پشتیبانی از استانداردهای مختلف HDR: توصیه می‌کنیم درصورتی‌که تلویزیون شما از فناوری HDR پشتیبانی می‌کند، اندروید باکسی را انتخاب کنید که از استانداردهای مختلف HDR پشتیبانی مثل HDR10 و +HDR10 و دالبی ویژن پشتیبانی می‌کند تا از تماشای محتوای HDR بیشترین لذت را ببرید. لازم به ذکر است چنانچه محتوای HDR را با دستگاه‌های فاقد قابلیت پشتیبانی از HDR پخش کنید؛ محتوای در حال پخش کمی تیره و بی‌رنگ‌ورو نمایش داده می‌شود؛ البته اگر صاحب تلویزیون HDR رده پایینی هستید، پشتیبانی دستگاه از استاندارد HDR10 به‌تنهایی کافیست.
پشتیبانی از فرمت‌های مختلف صدای دالبی مثل دالبی دیجیتال، دالبی دیجیتال پلاس و دالبی اتموس (پشتیبانی از استاندارد از دالبی اتموس تنها در صورتی ضروری است که تلویزیون رده‌بالایی داشته باشید و تلویزیون از این استاندارد پشتیبانی کند). توصیه می‌کنیم دستگاهی را انتخاب کنید که از فرمت DTS و نسخه‌های مختلف آن پشتیبانی کند. معمولاً ترک‌های صوتی فیلم‌های دالبی که دارای بیت‌ریت و وضوح بسیار بالا هستند، با این فرمت رمزگذاری می‌شوند.
برخورداری از پورت HDMI ARC یا پورت صدای دیجیتال اپتیکال: این پورت‌ها توانایی انتقال صدای دیجیتال دالبی چندکاناله را دارند؛ البته ترجیحاً دستگاهی را انتخاب کنید که دارای پورت HDMI ARC یا HDMI eARC (در صورت تمایل برای انتقال صدای دالبی اتموس) باشد؛ زیرا حداکثر توانایی پورت اپتیکال انتقال صدای دالبی 5.1 کاناله است؛ اما پورت HDMI ARC چنین محدودیتی ندارد.
برخورداری از پورت HDMI 2.1: درصورتی‌که تلویزیون 4K با نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز دارید، حتماً دستگاهی را انتخاب کنید که دارای این پورت باشد؛ زیرا پورت 2.0 HDMI تنها توانایی انتقال محتوای 4K با نرخ رفرش ۶۰ هرتز را دارد
برخورداری از سخت‌افزار مناسب: توصیه می‌کنیم دستگاهی را انتخاب کنید که حداقل دارای پردازنده ۴ هسته‌ای باشد (ترجیحا ۶ یا ۸ هسته‌ای) و رم ۳ گیگابایتی (ترجیحا ۴ گیگابایتی) باشد و پردازنده گرافیکی آن هم قدرت پردازشی کافی داشته باشد.
از دیگر ویژگی‌های مناسب برای یک اندروید باکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
پشتیبانی از کدک تصویری H.265 یا HEVC
پشتیبانی از رنگ ۱۰ بیت یا فناوری 8bit+FRC (ترجیحا بهتر است از رنگ ۱۰ بیت پشتیبانی کند)
پشتیبانی از قابلیت‌های ارتباطی بی‌سیم مثل کروم‌کست داخلی و بلوتوث
پشتیبانی از صفحه‌کلید و ماوس
برخورداری از نسخه‌های بالای اندروید
برخورداری از دستیارهای مجازی صوتی مثل گوگل اسیستنت یا آمازون الکسا
پشتیبانی بدون مشکل از هاردهای اکسترنال دارای ظرفیت بالا برای پخش فیلم‌های حجیم
برخورداری از پورت USB 3.0 جهت انتقال سریع داده‌ها از هارد اکسترنال یا فلش به دستگاه
 
سوالات رایج درباره اندروید باکس
اندروید باکس چیست؟
اندروید باکس دستگاهی کوچک با سیستم اندروید تی‌وی و قابلیت اتصال به تلویزیون و تبدیل کردن تلویزیون معمولی بدون سیستم‌عامل به تلویزیون هوشمند اندرویدی است. این دستگاه توانایی اجرای اپلیکیشن‌های سازگار با اندروید تی‌وی و پخش فرمت‌های صوتی و تصویری مختلف را نیز دارد.
 
بهترین اندروید باکس ها کدامند؟
از میان بهترین برندهای اندروید باکس و بهترین اندروید باکس‌ها می‌توان به گوگل کروم کست، انویدیا شیلد تی‌وی پرو، X96 مکس پلاس و می باکس اس شیائومی اشاره کرد.
 
ویژگی‌های ضروری یک اندروید باکس خوب چیست؟
از میان ویژگی‌های ضروری برای اندروید باکس خوب می‌توان به پشتیبانی از استانداردهای مختلف HDR و صدای دالبی، قابلیت پخش روان محتوای 4K، برخورداری از بلوتوث 5، برخورداری از پردازنده مناسب و خروجی صدای دیجیتال اشاره کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.