تبلت

تلفن همراه

گوشی

March 18, 2022
12:55 جمعه، 27ام اسفندماه 1400
کد خبر: 134384

آیا ۶۴ گیگابایت حافظه برای آیپد ایر ۵ و آیفون SE 3 کافی است؟

 
بعد از اینکه سری آیفون ۱۳ با حداقل حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی معرفی شدند، این تصمیم با استقبال کاربران روبرو شد. اما اپل تصمیم گرفته برای آیفون SE 3 و آیپد ایر این رویکرد را کنار بگذارد و مدل پایه‌ی هر دو دستگاه بار دیگر با ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی داخلی راهی بازار می‌شوند. مطمئنا می­دانید که در سال ۲۰۲۲ چنین ظرفیتی اصلا کافی نیست و در ادامه به رویکرد دیگر شرکت‌ها در این زمینه می‌پردازیم.
 
برای خرید آیفون SE 3 باید حداقل ۴۲۹ دلار بپردازید و با قیمتی در این حدود می‌توانید گوشی‌های جذابی را خریداری کنید. به عنوان مثال می‌توانیم به پیکسل ۵a اشاره کنیم که مدل پایه‌ی آن ۴۴۹ دلار قیمت دارد و با خرید آن از ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی داخلی و ۶ گیگابایت رم بهره‌مند می‌شوید. همچنین در پنل پشتی آن دوربین دوگانه وجود دارد. باید خاطرنشان کنیم آیفون SE 3 از گواهی IP بهره نمی‌برد ولی پیکسل ۵a به لطف بهره‌گیری از گواهی IP67 خیال کاربران را بابت نفوذ آب تا حد زیادی راحت می‌کند. البته بدون شک چیپست آیفون SE 3 از تمام رقبا بهتر است، ولی آیا همه­ی کاربران به تمام توان چنین چیپستی نیاز دارند؟

 
باید خاطرنشان کنیم که ظرفیت ۶۴ گیگابایتی برای تمام گوشی‌ها بد نیست اما برای یک گوشی ۴۲۹ دلاری ظرفیت بسیار پایینی محسوب می‌شود. به عنوان مثال مدل پایه‌ی گلکسی A13 از ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد و از اینترنت ۵G هم پشتیبانی می‌کند. برای خرید این گوشی باید فقط ۲۴۹ دلار بپردازید. در ضمن این گوشی برخلاف آیفون SE 3 از کارت حافظه microSD هم پشتیبانی می‌کند.
 
ذخیره‌سازی ابری
برخی کاربران می‌گویند که به لطف سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری، کاربران دیگر به ظرفیت بالایی برای حافظه‌ی داخلی نیاز ندارند. کاربران گوشی‌های اپل از ۵ گیگابایت ظرفیت رایگان آی‌کلاود می‌توانند بهره ببرند اما این روزها به دلیل افزایش حجم انواع و اقسام فایل‌ها، ۵ گیگابایت ظرفیت فضای ابری به سرعت پر می‌شود. بعد از پر شدن این ظرفیت، باید ماهانه مبلغی به اپل بپردازید تا بتوانید ظرفیت فضای آی‌کلاود را افزایش دهید. باید خاطرنشان کنیم هنگام خرید آیفون SE 3 باید به فضای اشغال شده از طرف iOS هم توجه کنید زیرا این سیستم‌عامل حدود ۸ گیگابایت از ظرفیت گوشی را اشغال می‌کند.

 
نسل جدید آیفون SE به دلیل بهره‌گیری از چیپست A15 به راحتی می‌تواند بازی‌های مختلف را اجرا کند. بسیاری از بازی‌های سنگین مانند Call of Duty Mobile چند گیگابایت حجم دارند و این یعنی زودتر از آنچه که فکرش را می‌کنید، ظرفیت گوشی شما پر خواهد شد. همچنین اگر اهل عکاسی و فیلمبرداری باشید، این فایل‌ها به سرعت تمام ظرفیت گوشی را به اشغال خود در می‌آورند.
 
آیپد ایر ۵
در کنار نسل جدید آیفون SE، باید به آیپد ایر ۵ اشاره کنیم که از ویژگی‌های جذابی مانند چیپست M1 و نمایشگر ۱۰.۹ اینچی باکیفیت بهره می‌برد و در ضمن از اینترنت ۵G و قلم اپل پنسل پشتیبانی می‌کند. با وجود تمام این ویژگی‌های جذاب، مدل پایه‌ی این تبلت از ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد.
 
اگرچه روزی روزگاری آیپدها با حداقل حافظه ۳۲ گیگابایتی عرضه می‌شدند و اپل یک بار حداقل حافظه‌ی داخلی این تبلت‌ها را ارتقا داده، اما این ارتقا مانند رفتن از طبقه‌ی پایین‌تر از زیرزمین به خود زیرزمین است. حتی برای خرید مدل پایه‌ی تبلت گران‌قیمتی مانند آیپد پرو هم باید به ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی بسنده کنید. با وجود استفاده از یک تراشه‌ی قدرتمند، وقتی ظرفیت حافظه داخلی پایین باشد باید با ترس و لرز اپلیکیشن‌ها و بازی‌های جدیدی را نصب کنید. از سوی دیگر مطمئنا افرادی که این تبلت را می‌خرند قصد دارند تا سال‌ها از آن استفاده کنند. شاید ۶۴ گیگابایت در سال ۲۰۲۲ بد نباشد، اما دو تا سه سال دیگر چنین ظرفیتی بسیار پایین خواهد بود.
 
مدل پایه‌ی این تبلت با قیمت ۵۹۹ دلار به دست کاربران می‌رسد. برای مقایسه باید بگوییم که گلکسی تب S8 با ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی ۶۹۹ دلار قیمت دارد و در ضمن در کنار آن، قلم S Pen را هم دریافت می‌کنید. اگر برای آیپد به دنبال استفاده از قلم اپل پنسل باشید، باید حدود ۱۲۰ دلار برای خرید آن بپردازید. در کل برای خرید مدل ۲۵۶ گیگابایتی آیپد ایر ۵ با قلم S Pen باید ۸۷۹ دلار خرج کنید. این در حالی است که گلکسی تب S8 مبتنی بر حافظه‌ی داخلی مشابه ۷۷۹ دلار قیمت دارد.
 
بعد از اتمام مراسم رونمایی از آیپد ایر ۵ و آیفون SE 3، بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های مختلف اعتراض خود را بابت ارائه‌ی حافظه ۶۴ گیگابایت برای مدل پایه‌ی این دو گجت اعلام کردند. اما به نظر می‌رسد مدیران اپل همچنان بر این باور هستند که ظرفیت پایه ۶۴ گیگابایتی در سال ۲۰۲۲ کافی است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.