سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

March 19, 2022
14:19 شنبه، 28ام اسفندماه 1400
کد خبر: 134411

احتمال معرفی معماری گرافیکی Hopper انویدیا در نمایشگاه GTC 2022 قوت گرفت

 
مدت‌هاست شاهد انتشار گزارش‌ها درباره معماری گرافیکی Hopper یا هاپر هستیم و حالا انویدیا بطور غیرمستقیم با انتشار پستی در وب‌سایتش از معرفی این معماری در GTC 2022 خبر داده است.
 
انویدیا مطلبی در وب‌سایت خود با عنوان «Hopped Up: NVIDIA CEO, AI Leaders to Discuss Next Wave of AI at GTC» منتشر کرده که بسیاری می‌گویند Hopped ابتدای عنوان به نسل بعدی معماری گرافیکی این کمپانی اشاره دارد.
 
اولین گرافیک MCM انویدیا با معماری هاپر؟
آنطور که گزارش‌ها می‌گویند، انویدیا می‌خواهد با نسل بعدی معماری گرافیکی‌اش به سراغ GPUهای مولتی چیپ یا MCM برود. در همین راستا باید منتظر قرارگیری دو گرافیک در کنار یک دیگر در یک پکیج باشیم.
 
با توجه به اینکه در حال حاضر با پیشرفت‌های زیادی در زمینه لیتوگرافی روبه‌رو شده‌ایم و احتمالا دیگر در این حوزه انقلابی رخ نمی‌دهد، طراحی‌های مبتنی بر MCM می‌توانند آینده گرافیک‌ها را شکل دهند. بنابراین شرکت‌های فعال در این زمینه یعنی AMD و انویدیا به احتمال بسیار زیاد در این مسیر گام برمی‌دارند.
 
با وجود چنین انتظاری، برخی شایعات نظر دیگری دارند و می‌گویند هاپر مبتنی بر معماری مولتی‌چیپ نیست و همچنان با معماری «مونولیتیک» حداقل برای پردازشگر گرافیکی H100 روبه‌رو می‌شویم.
 
در حالی که انویدیا اشاره‌ای به مشخصات این GPU نکرده، بر اساس برخی شایعات باید منتظر دو دای (Die) با ابعاد 900 میلی‌متر مربع و مبتنی بر فرایند N5 شرکت TSMC باشیم که در مجموع 140 میلیارد ترانزیستور در اختیار کاربران قرار می‌دهد، 70 میلیارد ترانزیستور برای هر GPU. با توجه به این موضوع، با افزایش 18 درصدی چگالی ترانزیستورها به ازای هر میلی‌متر مربع هستیم.
 
علاوه بر افزایش تعداد ترانزیستورها، گفته می‌شود این GPU از 34,304 هسته کودا بهره می‌برد و باس مموری 6144 بیتی و 128 گیگابایت حافظه HBM3 خواهد داشت. توان طراحی حرارتی چنین محصولی بطور قطع بالاتر از 500 وات خواهد بود.
 
این اطلاعات هیچ‌کدام تایید نشده‌اند، اما به احتمال بسیار زیاد در نمایشگاه GTC 2022 با معماری هاپر و ویژگی‌هایش آشنا می‌شویم. نمایشگاه GTC از 1 فروردین تا 4 فروردین (21 تا 24 مارس) در جریان خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.