اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 22, 2022
12:01 سه شنبه، 2ام فروردینماه 1401
کد خبر: 134456

شتاب توسعه ارتباطات روستایی آذربایجان شرقی در سال جاری / آماده‌باش واحدهای پشتیبان در نوروز

 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه هدف اصلی ما کاهش تردد روستاییان به شهرها برای دریافت خدمات است گفت: برای دستیابی به این هدف، برنامه اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان شتاب توسعه ارتباطات روستایی در قالب طرح HLD توسعه روستایی و باهدف اتصال روستاهای استان به شبکه ملی اطلاعات است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان شرقی، محمد فرزاد مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان شرقی، با اشاره به برنامه‌های این اداره کل برای سال آینده اظهار کرد: هدف ما تقویت ارتباطات همراه و اینترنت روستایی و امکان ایجاد دولت الکترونیک است تا بر اساس آن رفت‌وآمدهای روستاییان به شهرها برای دریافت خدمات به حداقل برسد.
وی افزود: اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان شرقی در سال پیش رو برنامه‌های مختلفی برای ارتقا سطح پوشش همراه و اینترنت در سطح استان دارد و در این راستا، برنامه اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان در قالب طرح HLD توسعه روستایی و باهدف اتصال روستاهای استان به شبکه ملی اطلاعات تدوین‌شده است.
فرزاد ادامه داد: این طرح در بخش اول شامل 411 روستاست که با توجه به نیازمندی‌های اجرای سایت برای روستا (تجهیزات انتقال و…)، خانوار روستاها و امکانات موجود هر اپراتور اولویت‌بندی شده است و دسترسی روستاها به شبکه ملی اطلاعات با ایجاد پوشش نسل سوم و چهارم همراه محقق می‌شود.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان شرقی با اشاره به تمهیدات این اداره کل در تعطیلات پیش رو و عید نوروز گفت: طبق هماهنگی دستگاه‌های صورت گرفته حفاری تا پایان فروردین‌ماه ممنوع است البته بازبینی روی شبکه‌ها نیز انجام‌شده است و در صورت وجود مشکل، خرابی رفع شده است.
وی تأکید کرد: دستگاه‌های مربوطه و واحدهای پشتیبان دستگاه‌های تابعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان در حالت آماده‌باش هستند تا در صورت بروز مشکل آن را رفع کنند.
فرزاد بیان کرد: هماهنگی‌ها اداره‌های برق و راه و شهرسازی صورت گرفته است تا ایام نوروز بدون بروز مشکل طی شود.
وی درباره اقدامات انجام‌شده در سال 1400 اظهار کرد: در سالی که سپری کردیم برنامه اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان در حوزه ایجاد امکان دسترسی به ارتباطات، متصل کردن تمامی روستاهای فاقد ارتباطات و اینترنت با اولویت روستاهای بالای 20 خانوار به شبکه ارتباطی پایدار و پرسرعت بود که بیش از 1200 روستای استان از مجموع 2020 روستای استان به اینترنت پرسرعت متصل هستند.
وی با اشاره به پوشش همراه 77 درصدی روستاهای بالای 20 خانوار، ادامه داد: برنامه اداره کل ICT استان در بحث پوشش همراه و اینترنت، گام برداشتن در راستای پوشش 100 درصدی در این حوزه‌ها است که امیدواریم با اجرای برنامه‌های تدوین‌شده، در کوتاه‌ترین زمان ممکن محقق شود.
فرزاد همچنین به پروژه مهم هوشمندسازی مدارس در سطح استان اشاره کرد و گفت: باوجود کوهستانی بودن استان و قرار داشتن بخش بزرگی از مدارس روستایی در مناطق صعب‌العبور، هوشمندسازی مدارس استان با شدت بیشتری دنبال می‌شود و در ماه‌های منتهی به آخر سال 120 مدرسه روستایی و عشایری به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند که بااتصال این مدارس، نزدیک به 80 درصد مدارس شهری و روستایی استان به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه حوزه فناوری اطلاعات که یکی از مهم‌ترین مواردی هست که در کنار توجه به بحث ارتباطات باید به آن پرداخته شود، تصریح کرد: در شرایط خاصی مانند همه‌گیری شیوع ویروس کرونا که طیف زیادی از مردم ترجیح می‌دهند خریدهای خود را از بستر آنلاین انجام دهند، فروشگا‌ه‌های اینترنتی مهم‌ترین بستر برای رفع نیازهای بخش بزرگی مردم است و ازاین‌رو ساماندهی سایت‌های تجاری در کشور مؤثرترین گام برای ایجاد فضای تجارت الکترونیکی خواهد بود، ازاین‌رو تعداد 2965 از کسب‌وکارهای آنلاین آذربایجان شرقی نماد اعتماد الکترونیکی را دریافت کرده‌اند.
محمد فرزاد گفت: در زمینهٔ صدور پروانه‌های افتا در سالی که سپری کردیم 12 گواهینامه صادرشده است که استان آذربایجان شرقی، یکی از استان‌های پیشرو از این حیث در سطح کشور است. همچنین از مهم‌ترین سیاست‌های اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان حمایت از استارتاپ‌ها و افراد فعال در زمینه‌های مربوط به کشاورزی هوشمند، هوش مصنوعی و سایر حوزه‌های مربوط به هوشمند‌سازی است.
فرزاد همچنین در رابطه دفاتر پیشخوان شهری و ICT روستایی نیز گفت: یکی از دلایل تشکیل این دفاتر جلوگیری از موازی کاری دستگاه‌های دولتی و حرکت به‌سوی دولت الکترونیک و ایجاد اشتغال است. در استان بیش از 600 دفاتر خدمات پیشخوان شهری و 57 دفتر ICT روستایی وجود دارد که این دفاتر برای بیش 260 نفر در سال 1400 ایجاد اشتغال کرده است.
وی به افتتاحات و برنامه‌های انجام‌شده در دهه فجر سال 1400 اشاره کرد و افزود: در دهه فجر اقدامات مختلفی برای توسعه دسترسی به ارتباطات پایدار و پرسرعت شهری و روستایی از طرف اپراتور‌های مختلف ارتباطی و شرکت مخابرات در زمینه‌های نصب و راه‌اندازی کافو نوری، تأسیس و توسعه تجهیزات دیتا (ADSL)، افزایش پهنای باند کر شبکه دیتای استان، افزایش پهنای باند سایت‌های اپراتورهای سیار، بهینه‌سازی ارتباطات روستایی با تغییر تکنولوژی از کابل مسی به سیستم ACCESS نوری و رادیویی، توسعه شبکه فیبرنوری شهری و FTTH در سطح استان انجام‌شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.