سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

March 23, 2022
12:11 چهارشنبه، 3ام فروردینماه 1401
کد خبر: 134480

انویدیا از گرافیک H100 با معماری Hopper و پردازنده Grace Superchip رونمایی کرد

 
انویدیا در کنفرانس GTC 2022 خود از محصولات زیادی رونمایی کرد. این کمپانی در این کنفرانس جزئیاتی درباره معماری گرافیکی جدید Hopper (هاپر) منتشر کرد، اولین پردازشگر گرافیکی (GPU) مبتنی بر این معماری به نام H100 را به نمایش گذاشت، پردازنده جدید Grace Superchip را معرفی کرد و از برنامه‌اش برای ساخت سریع‌ترین سوپرکامپیوتر هوش مصنوعی دنیا به نام «Eos» پرده برداشت.
 
افزایش محبوبیت و کارایی هوش مصنوعی در یک دهه اخیر مزیت‌های زیادی برای انویدیا به همراه داشته و این کمپانی هوش مصنوعی را با محصولاتش ادغام کرده تا پاسخگوی نیاز بازار باشد. انویدیا در کنفرانس خود به نوعی از سیستم یادگیری ماشینی با نام «Transformer» اشاره کرد که کاربردهای زیادی دارد و در بخش‌های مختلفی از مدل‌های زبانی تا سیستم‌های پزشکی مانند Alphafold دیپ‌مایند مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
تمام این موارد باعث شده تا این کمپانی بیش از پیش روی هوش مصنوعی و محصولات مرتبط با آن تمرکز کند و در طراحی معماری‌های گرافیکی جدیدش برای دیتاسنترها، این موارد را مورد توجه قرار دهد. حالا این کمپانی از معماری گرافیکی جدیدی همراه با اولین GPU مبتنی بر آن رونمایی کرده است.
 
معماری هاپر و پردازشگر گرافیکی H100
انویدیا از کنفرانس GTC 2022 خود از معماری گرافیکی جدیدی به نام Hopper رونمایی کرد که برای سرعت بخشیدن به آموزش مدل‌های Transformer روی گرافیک H100 بهینه شده و تا 6 برابر عملکرد سریع‌تری نسبت به نسل‌های قبلی است. نسل چهارم انویدیا NVlink می‌تواند تا 256 گرافیک H100 را به یکدیگر متصل کند و تا 9 برابر پهنای باند بیشتری نسبت به نسل قبل در اختیار کاربران قرار دهد.

پردازشگر گرافیکی H100
 
پردازشگر گرافیکی H100 از 80 میلیارد ترانزیستور بهره می‌برد و اولین GPU با پشتیبانی از PCIe Gen5 محسوب می‌شود. این GPU از حافظه اختصاصی HBM3 استفاده می‌کند که پهنای باند 3 ترابایت بر ثانیه را به ارمغان می‌آورد. همچنین H100 با لیتوگرافی 4 نانومتری TSMC ساخته می‌شود. به گفته انویدیا، این GPU نسبت به نسل قبلی‌اش یعنی A100 در محاسبات FP32 ،FP16 و FP64 تا 3 برابر سریع‌تر است.
 
این کمپانی همچنین ادعا کرده که در آموزش مدل‌های غول‌پیکر Transformer، پردازشگر گرافیکی جدیدش تا 9 برابر عملکرد بالاتری از خودش نشان می‌دهد و مدت زمان آموزش‌ها از چندین هفته به چندین روز کاهش می‌یابد.
 
پردازنده Grace CPU Superchip
انویدیا در کنفرانس خود همچنین از یک پردازنده دیتاسنتر جدید به نام Grace CPU Superchip رونمایی کرد که شامل دو پردازنده با اتصال مستقیم جدید NVLink-C2C می‌شود. این پردازنده برای کامپیوترهای قدرتمند و کاربردهای هوش مصنوعی به همراه پردازشگرهای گرافیکی مبتنی بر معماری هاپر توسعه پیدا کرده است. از این پردازنده می‌توان تنها با سیستم‌های CPU یا سرورهای شتاب‌دهنده مبتنی بر GPU استفاده کرد. Superchip از 144 هسته Arm و 1 ترابایت بر ثانیه پهنای باند مموری بهره می‌برد.
 
هرکدام از پردازنده‌های Superchip از 72 هسته بهره می‌برند و از طراحی مبتنی بر Neoverse با پشتیبانی از Arm v9 استفاده می‌کنند. انویدیا مدعی شده که این پردازنده در بنچمارک SPEC تا 1.5 برابر سریع‌تر از جدیدترین پردازنده‌های 64 هسته‌ای EPYC شرکت AMD ظاهر شده است.
 
انویدیا و ساخت سریع‌ترین سوپرکامپیوتر هوش مصنوعی دنیا
انویدیا در این کنفرانس همچنین به ساخت یک سوپرکامپیوتر هوش مصنوعی جدید با نام Eos اشاره کرد که با استفاده از معماری Hopper و 4600 پردازشگر گرافیکی H100 ساخته می‌شود. Eos که طبق ادعای سازنده‌اش سریع‌ترین در جهان خواهد بود، قدرت هوش مصنوعی 18.4 اگزافلاپس را ارائه خواهد کرد.
 
این سیستم تنها برای تحقیقات داخلی انویدیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و تا چندین ماه آینده فعالیتش شروع خواهد شد. به گفته انویدیا، Eos در هنگام اجرای وظایف مشابه سوپرکامپیوترها قدرت محاسباتی 275 پتافلاپس دارد که 1.4 برابر سریع‌تر از ابرکامپیوتر «سامیت» است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.