اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

March 24, 2022
12:33 پنجشنبه، 4ام فروردینماه 1401
کد خبر: 134493

گوگل استفاده از سیستم‌های پرداخت جایگزین را در گوگل پلی آزمایش می‌کند

 
گوگل با توجه به افزایش سخت‌گیری رگولاتورها در خصوص فروشگاه‌های اپلیکیشن و ساختار دریافت کارمزد در استورها، امروز اعلام کرد که به‌صورت آزمایشی برنامه‌ای راه‌اندازی می‌کند تا امکان انتخاب روش پرداخت را در اختیار کاربران قرار دهد. این برنامه که ابتدا در دسترس اسپاتیفای قرار می‌گیرد به عده محدودی از توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد در کنار سیستم پرداخت گوگل پلی، به سیستم‌های پرداخت شخص ثالث دسترسی داشته باشند.
 
اسپاتیفای می‌گوید این برنامه در همه بازارهایی که سرویس پریمیوم این شرکت در آن‌ها عرضه شده، ارائه می‌شود. این بازارها 184 کشور را در بر می‌گیرند. با این حال، گوگل متذکر شده که فاز آزمایشی این برنامه ابتدا در چند بازار محدود در دسترس قرار می‌گیرد و در طول زمان به سایر کشورها می‌رسد. با این حال، هنوز مشخص نیست که اولین بازارها شامل کدام کشورها خواهند بود.
 
اسپاتیفای با این برنامه علاوه بر سیستم گوگل پلی، از سرویس پرداخت مخصوص خودش استفاده خواهد کرد. گوگل هنوز اعلام نکرده که در آینده با چه توسعه‌دهندگانی برای اجرای آزمایشی این طرح همکاری می‌کند. با این حال گفته شده که اسپاتیفای به خاطر دامنه گسترده کاربران جهانی و حضور در پلتفرم‌های مختلف بهترین گزینه برای آغاز کار بوده است.
 
گوگل به دنبال جلب رضایت اسپاتیفای است؟
افزون بر این، اسپاتیفای یکی از مخالفان سرسخت سیاست‌های انحصارطلبانه در فروشگاه‌های اپلیکیشن است. این شرکت پیش‌تر در این باره در کنگره آمریکا شهادت داده بود و با حمایت از طرح‌هایی مثل «قانون بازارهای آزاد» به دنبال آزادسازی مجوز استفاده از اپ استورهای جایگزین به جای فروشگاه‌های اپل و گوگل بود.
 
فروشگاه‌های اپلیکیشن در حال حاضر چیزی بین 15 تا 30 درصد از توسعه‌دهندگان کارمزد می‌گیرند. حتی در کشور کره جنوبی که گوگل پیش‌تر به موجب قانون موظف شده امکان استفاده از روش‌های پرداخت جایگزین را فراهم کند، میزان کارمزد با وجود استفاده از سیستم‌های پرداخت اختصاصی برای توسعه‌دهندگان فقط 4 درصد کمتر شده است.
 
برنامه جدید گوگل بلافاصله راه‌اندازی نمی‌شود و ماه‌ها طول می‌کشد تا تیم‌های محصول و مهندسی این شرکت بستر استفاده از روش‌های جدید پرداخت را فراهم کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.