اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 26, 2022
11:32 شنبه، 6ام فروردینماه 1401
کد خبر: 134520

بهره‎برداری از ایستگاه فضایی سلماس در سال جدید / رصد شبانه‌روزی کارشناسان برای جلوگیری از قطعی اینترنت در نوروز

 
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان آذربایجان غربی با اشاره به برنامه‌های سال جدید این استان گفت: دومین پروژه مهم استان راه‌اندازی ایستگاه فضایی سلماس به وسعت 40 هکتار است که این پروژه در حال حاضر 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدواریم امسال به بهره برداری برسد.
به گزارش اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان آذربایجان غربی ، قاسم جلیلی نژاد مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان با اشاره به برنامه های توسعه شبکه ملی اطلاعات پرداخت و گفت: توسعه شبکه ملی اطلاعات کشور از اولویت‌های ما محسوب می‌شود بنابراین در قالب امضای تفاهم نامه با دبیر شبکه ملی اطلاعات تکالیفی برای بخش های مختلف زیرساخت، پست و مخابرات استان تعیین شده است.
وی با تاکید بر نقش مهم فناوری و انتقال تکنولوژی در رشد اقتصادی افزود: مرکز دیتا سنتر ماکو یکی از سه قطب اصلی دیتا سنتر کشور و به عنوان یکی از نمادهای اصلی شبکه ملی اطلاعات است که با راه اندازی آن تحول خوبی در بحث اشتغال و توسعه زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات اتفاق می افتد که با توجه به اهمیت آن، از برنامه های اولویت دار اداره کل ICT استان در سال جدید است.
مدیر کل ارتباطات استان آذربایجان غربی افزود: تلاش می کنیم تا پایان سال جدید 20 درصد باقی مانده روستاهای بالای 20 خانوار این استان را به شبکه ملی اطلاعات متصل کنیم.
بهره‌برداری از ایستگاه فضایی سلماس
جلیلی نژاد به دومین پروژه مهم در حوزه ارتباطات استان آذربایجان غربی اشاره کرد و افزود: دومین پروژه مهم استان راه‌اندازی ایستگاه فضایی سلماس به وسعت 40 هکتار است که تملک آن از منابع محیط زیست استان در شهرستان سلماس روبروی روستای چوپان لو انجام شده و تا 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم در سال جدید به بهره برداری برسد.
وی افزود: ایستگاه فضایی سلماس جزء چهار ایستگاه فضایی کشور است که وظیفه کنترل و بهره برداری از ماهواره های ساخته شده در کشور و نیز دریافت تصاویر ماهواره های جدید برای ارائه به کاربران و سازمان ها و همچنین استارت آپ های فضایی برای توسعه کسب و کارهای فضاپایه را بر عهده دارد.
مدیر کل ارتباطات تصریح کرد: مهمترین بستر تحقق شعار دولت جدید در مورد تسهیل در ارائه خدمات دستگاه ها به مردم حرکت به سمت الکترونیکی شدن خدمات و هوشمندسازی آن است که ما در استان آذربایجان غربی سعی کردیم با راه اندازی مرکز نوآوری فاوای استان در راستای توسعه اشتغال و ایجاد ارزش افزوده در بستر های موجود استان و ارائه تسهیلات در قالب وام های وجوه اداره شده و تسهیلات بند الف تبصره 18 از فعالان حوزه فاوای استان و استارت آپ های بومی حمایت کنیم.
جلیلی نژاد با اشاره به امضاء تفاهم نامه راه اندازی مرکز نوآوری فاوای استان آنرا حرکت به سمت ایجاد تحول دیجیتال در استان دانست و گفت: مهمترین گام نحوه بهره برداری از زیرساخت ها فراهم شده است که امیدوارم این تفاهم نامه گام موثری در توسعه شهر تحول دیجیتال در استان و شهر هوشمند ارومیه باشد.
وی افزود: بهبود و ارتقای شاخص‌های فناوری، تحقق اهداف اسناد بالادستی و قوانین، بسترسازی برای فعالیت نخبگان و ایجاد گفتمان فناوری و نوآوری و بازبینی ساختار و ایجاد آرایش متناسب با اکوسیستم فناوری استان از ضرورت‌های راه اندازی این مرکز به شمار می‌رود.
رصد شبانه‌روزی کارشناسان برای جلوگیری از قطعی اینترنت
جلیلی نژاد با اشاره به هماهنگی و برنامه ریزی دقیق بمنظور پوشش مناسب ارتباطی و پایداری شبکه در ایام نوروز گفت: به همه اپراتورهای تلفن همراه با هماهنگی و آمادگی قبلی در کمیته بحران حوزه ارتباطات و شورای راهبردی مدیران حوزه فاوای استان نسبت به ارائه سرویس کامل در ایام تعطیلات نوروزی تاکید شده است و این موضوع روزانه توسط کارشناسان مربوطه پایش و رصد می شود.
جلیلی نژاد ضمن اشاره به تلاش های صورت گرفته در توسعه اینترنت در مناطق روستایی و کمتر برخوردارد تصریح کرد: در حال حاضر ضریب نفوذ اینترنت ثابت در استان 48/8 درصد و اینترنت سیار 66/98درصد که در کل بیش از 107درصد ضریب نفوذ اینترنت استان است.
وی درصد پوشش جمعیتی تلفن همراه در استان را 4/99درصد دانست و افزود: ضریب نفوذ تلفن ثابت در استان 58/28درصد وتلفن همراه 158است.
مدیر کل ارتباطات آذربایجان غربی با اشاره به احداث دو پروژه عمرانی در حوزه ارتباطات این استان، گفت: مجتمع ICT استان آذربایجان‌غربی در زمینی به مساحت دو هزارو 88 مترمربع با زیربنای شش هزارو 200 مترمربع در هفت طبقه با 70 درصد پیشرفت فیزیکی به منظور استقرار اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات و همه شرکت ها و سازمان های تابعه در دست ساخت است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.