امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 27, 2022
14:16 یکشنبه، 7ام فروردینماه 1401
کد خبر: 134562

جذب ۳۰۰هزار نفر در «ارتش فناوری اطلاعات اوکراین» برای حمله سایبری به روسیه

 
اوکراین یکی از بزرگ‌ترین‌هاب‌های توسعه نرم‌افزار در شرق اروپا محسوب می‌شود و کدنویسان آن شهرت جهانی دارند و حالا تعداد زیادی از فعالان عرصه برنامه‌نویسی برای مشارکت در جنگ سایبری علیه روسیه به گروهی به نام «ارتش فناوری اطلاعات اوکراین» پیوستند.
 
 یکی از مهندسان نرم‌افزار اوکراینی که به دلایل امنیتی نخواست نام کاملش ذکر شود، در گفت‌ و گو با  وب‌سایت  سی‌ان‌بی‌سی عنوان کرد که اعضای گروه «ارتش فناوری اطلاعات اوکراین» از زمان آغاز این جنگ و خارج از مشاغل روزانه‌شان، چندین حمله سایبری را علیه اهداف روسی صورت دادند که اغلب این حملات متوجه وب‌سایت‌های دولتی روسیه، بانک‌های این کشور و مبادلات ارزش را بود.
 
این مهندس نرم‌افزار اوکراینی در خصوص روش کار خود گفت: «من چند سرور در پلتفرم ابری گوگل (GCP) اجاره کرده‌ام و یک ربات برای خودم نوشتم که فقط لینک‌های وب‌سایت‌ها را قبول می‌کند و هر زمان که لینک‌ها را اضافه می‌کنم، به آنها حمله می‌کند. من معمولا حملات را از 3 تا 5 سرور انجام می‌دهم و هر سرور چیزی حدود 50 هزار درخواست را در هر ثانیه تولید می‌کند.»
 
مهندس اوکراینی می‌گوید هر بار که لیستی از اهداف متعلق به روسیه در این کانال تلگرامی‌به اشتراک گذاشته می‌شود، آنها را به رباتی اضافه می‌کند که ساخت آن حدود یک ساعت طول کشید.
 
این مهندس اوکراینی یکی از حدود 30 اوکراینی است که از راه دور برای شرکت مشاوره فنی ایالات متحده کار می‌کند. این شرکت، کار را برای کارکنان اوکراینی خود «کاملا اختیاری» کرده است. 
 
یکی از فعالان دیگر به نام آنتون اظهار داشت که شخصا در حمله DDoS به شرکت گازپروم، غول نفتی روسیه و همچنین بانک روسی Sberbank  و دولت این کشور مشارکت داشته است. وی همچنین افزود که افراد زیادی هستند که در این حملات شرکت می‌کنند، بنابراین از بین بردن یک سرویس، زمان زیادی طول نمی‌کشد.
 
حملات DDoS که برگرفته از عبارت distributed denial-of-service است، اقدامی‌است برای مختل کردن ترافیک عادی یک وب‌سایت از طریق راه‌اندازی سیلی از ترافیک اینترنتی علیه آن که در نتیجه آن، شبکه یا سرور مورد نظر قادر به ارائه سرویس نخواهد بود.
 
در نهایت طبق گزارشات بدست آمده، تاکنون بیش از 311 هزار نفر به گروه «ارتش فناوری اطلاعات اوکراین» که در آن اهداف روسی برای حمله از سوی این افراد به اشتراک گذاشته می‌شود، پیوستند. اگرچه همه این تعداد افراد، اوکراینی نیستند اما بخش زیادی از آن را برنامه‌نویسان اوکراینی تشکیل می‌دهند.
 
اوکراین یکی از بزرگ‌ترین‌هاب‌های توسعه نرم‌افزار در شرق اروپا محسوب می‌شود و کدنویسان آن شهرت جهانی دارند. با این حال، جنگ سایبری یک نبرد دوطرفه است و نتایج بررسی‌های مرکز تحقیقاتی Check Point، نشان داد که در سه روز نخست تهاجم روسیه، حملات علیه ارتش و بخش‌های دولتی اوکراین، رشدی 196 درصدی داشته است.
 
این در حالی است که مسکو همواره دست داشتن در جنگ سایبری یا کمک به حملات سایبری را رد کرده است. سفارت روسیه در واشنگتن در روز 19 فوریه نیز با انتشار توییتی اعلام کرد که «هیچ‌وقت هیچ‌گونه عملیات بدخواهانه‌ای را در فضای سایبری انجام نداده و نخواهد داد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.