اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

فیبرنوری

March 28, 2022
10:58 دوشنبه، 8ام فروردینماه 1401
کد خبر: 134572

دفاتر پیشخوان در نوروز پاسخگوی مردم قزوین هستند/ بیش از ۱۱ هزار خانوار از شبکه فیبر نوری بهره‌مند می‌شوند

 
سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قزوین با اشاره به برنامه این استان در نوروز گفت: برخی از دفاتر پیشخوان دولت در همه شهرهای استان برای پاسخگویی به مراجعان در روزهای تعطیل انتخاب شدند که در ساعات اداری به مردم خدمت‌رسانی کنند.
به گزارش روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قزوین، حجت اله امینی سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات این استان با اشاره به اجرای پروژه‌های روستایی و شهری استان در سال جدید گفت: اجرای پروژه‌های حوزه‌های ارتباطات در استان قزوین شامل توسعه فیبر نوری در شهر و روستا، گسترش ایستگاه‌های نسل دوم، سوم و چهارم و ارتقاء سرویس اینترنت سایت‌ها به نسل چهارم در مناطق شهری و روستایی، اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات همچنین صدور پروانه پیشخوان روستایی و شهری ازجمله مهم‌ترین اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان قزوین است.
وی در ادامه موضوع انتقال ترافیک اینترنت سیار بر بستر اینترنت ثابت را مطرح کرد و افزود: پروژه توسعه دسترسی ثابت مبتنی بر فیبر نوری از اولویت‌های دولت سیزدهم برای توسعه ارتباطات است که بر این اساس دسترسی پرسرعت برای 11 هزار و 808 خانوار شهری فراهم می‌شود و در برنامه سه‌ساله دسترسی مبتنی بر فیبر نوری قرار می‌گیرد.
سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات این استان تصریح کرد: 50 کیلومتر فیبر نوری در سال جدید برای روستاها احداث می‌شود.
وی افزود: در حال حاضر 550 روستای بالای 20 خانوار متصل به شبکه ملی اطلاعات هستند و 120 روستا نیز در برنامه توسعه سال جدید قرار دارد که 160 میلیارد تومان برای توسعه وضعیت ارتباطی از محل اعتبارات uso پیش‌بینی‌شده است.
امینی از نصب و راه‌اندازی سایت‌های جدید و تکمیل پوشش و ارتقای فنّاوری سایتها توسط اپراتورها خبر داد و گفت: 15 سایت توسط اپراتور ایرانسل و 4 سایت نیز توسط همراه اول نصب و راه‌اندازی می‌شود ، همچنین 9 سایت توسط اپراتور همراه اول و 10 سایت نیز توسط ایرانسل به تکمیل پوشش و ارتقای فنّاوری می‌رسد.
وی در خصوص وضعیت فعلی روستاهای استان گفت: استان قزوین 700 روستای دارای سکنه بالای 20 خانوار دارد که از این تعداد 646 روستا تحت پوشش همراه اول، 567 روستا پوشش ایرانسل، 244 روستا پوشش نسل سوم و چهارم همراه اول و همچنین 402 روستا تحت پوشش نسل سوم و چهارم ایرانسل هستند که استان را در وضعیت مطلوبی قرار داده است.
امینی همچنین از اقدامات آتی جهت راه‌اندازی مجدد مرکز داده استانی خبر داد و گفت: سه محل پیشنهادی جهت ایجاد مرکز داده کارشناسی شده است که با انجام بررسی‌های لازم این مرکز در استان مجدد راه‌اندازی می‌شود.
افزایش عملکرد «آپا»
وی با اشاره به اینکه مرکز آپای استان ازجمله مهم‌ترین مراکز امنیتی در استان است گفت: فعال‌سازی و افزایش عملکرد مرکز آپا استان از برنامه‌های جدی در سال جدید است که با انجام پیگیری‌های لازم این مهم تحقق می‌یابد.
سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قزوین از آمادگی اداره کل و ادارات تابعه وزارت در استان قزوین برای اجرای طرح نوروزی سال 1401خبر داد و گفت: فهرست کشیک‌های دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان و همچنین اپراتورها و شرکت‌هایFCP جهت تداوم خدمت‌رسانی به مردم استان تهیه‌شده و با نظارت دقیق در حال اجراست.
دفاتر پیشخوان در نوروز دایر است
امینی خاطرنشان کرد: تعدادی از دفاتر پیشخوان دولت در همه شهرهای استان هم برای پاسخگویی به مراجعان در روزهای تعطیل انتخاب‌شده‌اند که در ساعات اداری اعلام‌شده دایر و مشغول به خدمت خواهند بود.
اتصال 85درصد روستاها به شبکه ملی اطلاعات
سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات به تشریح خلاصه عملکرد این اداره کل در سال گذشته پرداخت و گفت: در حال حاضر 85 درصد از روستاهای بالای 20 خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات و خدمات اینترنت پرسرعت دسترسی دارند.
وی با اشاره به اهمیت اجرای دسترسی روستاها به شبکه ملی اطلاعات در سطح استان قزوین، گفت: توسط اپراتورهای بخش خصوصی در سال جاری، در این استان 3 سایت شهری و روستایی به نسل سوم و چهارم سرویس اینترنت همراه مجهز و در 11 روستا نیز افزایش پوشش تلفن همراه را داشتیم که منجر به توسعه کارآفرینی، درآمدزایی شده است.
امینی اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات را از مهم‌ترین اقدامات اداره کل دانست و افزود: نصب و راه‌اندازی مودم و اینترنت رایگان در 791 مدرسه شهری و 321 مدرسه روستایی، موجب فراهم شدن بستر آموزشی مناسب در فضای مجازی و صرفه‌جویی در هزینه‌های معلمان و وزارت آموزش‌وپرورش شده است.
سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قزوین از افزایش 45 درصدی ظرفیت ورودی شبکه انتقال دیتای قزوین در یک سال گذشته خبر داد و گفت: این رقم نسبت به دوره مشابه در سال گذشته از 220 به 320 گیگا بیت در ثانیه رشد داشته است و این تلاش اپراتورها و شرکت‌های توزیع‌کننده پهنای باند را می‌طلبد که از ظرفیت موجود برای افزایش سرعت اینترنت مشترکان استفاده کنند.
امینی خاطرنشان کرد: شرکت ارتباطات زیرساخت با بیش از 718 کیلومتر فیبر نوری زیرساختی در سطح استان به‌عنوان شاهراه ارتباطی در اختیار دارد که از این طریق پهنای باند موردنیاز مردم استان، ترانسفر بین استانی و بین‌الملل را به انجام برساند.
وی با اشاره به رشد ضریب نفوذ و مشترکین اینترنت پهن باند استان، اظهار کرد: طبق آخرین آمار منتشرشده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تعداد مشترکان اینترنت پهن باند سیار تا پایان سال جاری با افزایش 22 درصدی به یک‌میلیون و 584 هزار نفر با ضریب نفوذ 119.46 و تعداد مشترکان پهن باند ثابت نیز با افزایش 18 درصدی به 156 هزار و 869 با ضریب نفوذ 11.83 رسیده است.
سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قزوین از افزایش ۳۲ درصدی تعداد خودپردازهای نصب‌شده در روستاهای استان خبر داد و گفت: این تعداد خودپرداز نسبت به مدت مشابه از ۵۰ به ۶۶ عدد رسیده است.
وی به پرداخت تسهیلات ایجاد اشتغال پایدار اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تسهیلات برای۴۸۹طرح با 533 میلیارد و 230 میلیون ریال اعتبار توسط باجه‌های مستقل پست‌بانک در مناطق روستایی و کم برخوردار پرداخت شد که زمینه اشتغال۹۵۶ نفر را فراهم کرد.
همچنین سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات از راه‌اندازی مرکز (هاب) پستی قزوین به استان‌های همدان، زنجان و البرز در سال گذشته خبر داد و گفت: تعداد مرسولات صادره قزوین به استان‌های زنجان، همدان و البرز روزانه به تعداد تقریبی 500 الی 600 فقره مرسوله است که با راه‌اندازی هاب پستی سرعت ارسال مرسولات افزایش یافت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.