اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 28, 2022
11:01 دوشنبه، 8ام فروردینماه 1401
کد خبر: 134573

پوشش ۹۳ درصدی شبکه ارتباطی جاده‌های استان خراسان شمالی/ برنامه‌ریزی برای ایجاد ارتباط پایدار و باکیفیت در ایام نوروز

 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان خراسان شمالی بابیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون هم‌زمان با اجرای پروژه‌های در دست اقدام، برنامه‌ریزی لازم با اتکا به پایش مجدد و به‌روزرسانی آمار وضعیت ارتباطی روستاها انجام‌شده است، گفت: در صورت تخصیص ۱۶۴ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و استانی، در سال ۱۴۰۱ همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند.
به گزارش روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان شمالی، سید علی مرتضوی مدیرکل این استان با اشاره به موقعیت جغرافیایی خراسان شمالی و قرار گرفتن بین دو قطب زیارتی مشهد مقدس و سیاحتی شمال کشور و افزایش مسافران اظهار کرد: به‌منظور کاهش و رفع اختلالات ارتباطی و مخابراتی؛ ایمن‌سازی بسترهای فیبر نوری در نقاط بحرانی، کارمندان نگهداری به‌صورت شیفتی شبانه‌روزی در محل کار خود آماده‌باش هستند.
وی افزود: انجام اقدامات پیشگیرانه جهت پایداری دیزل‌ها، باتری‌ها و منابع تغذیه اضطراری سیستم‌ها و استفاده از مسیرهای پشتیبان در صورت خرابی مسیرهای اصلی توسط مدیریت کنترل شرکت زیرساخت و اقدامات ویژه شرکت‌های خدماتی برای ایجاد ارتباط پایدار و باکیفیت در ایام نوروز مطابق روال سال‌های گذشته است.
مرتضوی خاطرنشان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون هم‌زمان با اجرای پروژه‌های در دست اقدام، برنامه‌ریزی لازم با اتکا به پایش مجدد و به‌روزرسانی آمار وضعیت ارتباطی روستاها انجام شد و طی برنامه تدوینی و در صورت تخصیص اعتبارات ملی و استانی بالغ‌بر ۱۶۴ میلیارد تومان مقررشده است که در سال جدید تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند.
وی افزود: برای تقویت زیرساخت‌های ارتباطی و پشتیبانی شبکه ارتباطی استان، طراحی مسیرهای جدید فیبر نوری انجام‌شده و بعد از برنامه‌ریزی‌های وزارت و ابلاغ در سال جاری اجرا خواهد شد.
مرتضوی بابیان این‌که تعداد مشترکین اینترنت پهن باند ثابت و سیار استان، بیش از یک‌میلیون و ۱۲۷ هزار مشترک، است، اظهار کرد: استان خراسان شمالی با ضریب نفوذ ۱۲۸.۵۵ درصدی مشترکان اینترنت پرسرعت و ضریب نفوذ مشترکان اینترنت سیار با میزان ۱۲۱.۰۵ درصد رتبه‌های برتر کشوری را کسب کرده است.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان با اعلام اینکه ۹۳ درصد از جاده‌های اصلی و فرعی استان خراسان شمالی دارای پوشش مناسب مکالمه تلفن همراه هستند و همه شهرهای استان از پوشش نسل‌های سوم و چهارم تلفن همراه برخوردارند، افزود: در حال حاضر بالغ‌بر ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ارتباطی پایدار و اینترنت پرسرعت متصل شده‌اند.
مرتضوی در ادامه گفت: طی سال ۱۴۰۰ از محل اعتبارات دولتی بیش از ۳۴ سایت تلفن همراه ارتقا یافته یا احداث‌شده‌اند و تاکنون بیش از ۳۳۵ کیلومتر فیبر نوری در قالب طرح توسعه ارتباطات روستایی (تار) جهت تقویت زیرساخت‌های ارتباطی شبکه مخابراتی استان اجراشده است.
وی با اشاره به میزان تحقق خدمات الکترونیکی در استان تصریح کرد: در سال گذشته ۱۷ دفتر پیشخوان شهری و ۱۲ دفتر خدمات ارتباطی روستایی موفق به اخذ مجوز جدید شدند و درمجموع ۱۵۴ دفتر پیشخوان دولت و دفتر خدمات ارتباطی روستایی در استان فعال است و خدمات دستگاه‌های دولتی را به مردم ارائه می‌کنند.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان شمالی افزود: پیاده‌سازی پروژه‌های خدمات عمومی اجباری روستایی و استفاده از ابزارهای آن یعنی دولت الکترونیک، تجارت الکترونیکی، آموزش الکترونیک و غیره می‌تواند در کنار مدیریت صحیح استفاده از آن، توسعه روستایی را تسریع بخشیده و در تأمین رفاه عمومی این مناطق کمک شایان توجهی را کند.
مرتضوی با اشاره به برگزاری طرح مهارت‌آموزی گفت: در سال ۱۴۰۰، سه دوره‌ آموزشی و مهارت‌آموزی برای ۷۴ نفر از نیروهای وظیفه به‌منظور آشنایی با حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و کسب‌وکارهای این حوزه و کمک به اشتغال پذیری و تسهیل ورود آن‌ها به بازار کار، برگزارشده است.
وی تصریح کرد: هدف نهایی از انجام این اقدامات، توسعه ارتباطات پرسرعت و استقرار دولت هوشمند و استفاده حداکثری از فناوری اطلاعات برای رفاه و آسایش بیشتر جامعه و ارتقا نظام اداری است تا از رهگذر آن، طعم شیرین فناوری بیش از گذشته به هم استانی‌ها چشانده شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.