اپراتورها

تجارت الکترونیک

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

March 29, 2022
16:45 سه شنبه، 9ام فروردینماه 1401
کد خبر: 134618

مخابرات با استارتاپ‌های نوآورانه متحول می شود

آیا در مورد استارتاپ هایی که بر صنعت مخابرات تأثیر می گذارند، تاکنون چیزی شنیده اید؟ اگر کنجکاو هستید که بدانید راه‌حل‌های آنها برای کسب‌وکار شما چیست؟! با ما در این یادداشت همراه باشید.ما در این مجال پنج استارت آپ ‌ نوآورانه فناوری‌های مخابراتی را بر اساس اطلاعات پلتفرم StartUs Insights Discovery که مبتنی بر داده های بزرگ و هوش مصنوعی (AI) است، معرفی می‌کنیم. این پلتفرم به‌عنوان بزرگ‌ترین منبع جهان برای داده‌های مربوط به شرکت‌های نوظهور، شما را قادر می‌سازد تا استارت‌آپ‌های مرتبط، فناوری‌های نوظهور و روندهای صنعت آینده را به سرعت و به طور کامل شناسایی کنید
Cello ، خدمات شبکه End-to-End ارائه می دهد به گزارش فصلنامه ارتباطات ، Cello یک استارتاپ مستقر در نیوزلند است که در سال ۲۰۲۰ تأسیس گردیده و خدمات شبکه ای را برای کسب و کارها و شرکت ها ارائه می دهد. پیشنهادات شبکه هوشمند گسترده (WAN) این استارتاپ شامل مدل های شبکه عمومی، خصوصی و ترکیبی با دسترسی به اینترنت رمزگذاری شده و ایمن است. این رویکرد در زیرساخت های ارتباطی بسیار مهم است، زیرا یک پارچگی و ایمنی داده ها نگرانی های اصلی شرکت ها هستند. Cello ، به نوبه خود، شرکت ها را قادر می سازد تا نشت داده های بالقوه را کاهش دهند و دسترسی های تأیید نشده را کاهش دهند. علاوه-بر این، اینترنت و خدمات ابر عمومی را ارائه می دهد که توسط ارائه دهندگان خدمات چند نقطه ای پشتیبانی می شوند تا افزونگی پیوندها را افزایش دهند. علاوه بر نصب، این استارتاپ هم چنین شبکه های بزرگ منطقه ای (LAN) را برای شرکت ها مدیریت می کند تا آن ها به جای مدیریت زیرساخت، بر نتایج تجاری تمرکز کنند. Cello به عنوان یک راه حل یک مرحله ای برای شرکت هایی که به دنبال راه حل های شبکه هستند، عمل می کند.
Mangata Networks
ارتباطات ۵G مبتنی بر ماهواره را فعال می کند  استارتاپ Mangata Networks مستقر در فینیکس ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ تأسیس گردیده و ارتباطات ۵G را از طریق شبکه اختصاصی ماهواره ها و سیستم های زمینی خود تسهیل می کند. این استارتاپ دارای طیفی از ماهواره های مدار بالا (HEO) و مدار زمین متوسط (MEO) است که ظرفیت شبکه های موجود را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. علاوه بر این، شبکه هیبریدی ماهواره ها پوشش جهانی را تضمین می کند و پیوندهای اضافی گسترده ای را برای فعال کردن اتصال مداوم ارائه می دهد. این امر در یک اکوسیستم متصل بسیار مهم است، به ویژه از آن جایی که جهان بیش تر از طریق تلفن‌های هوشمند، حسگرها، و ربات‌ها و غیره به هم متصل است. این استارتاپ هم چنین مراکز عملیات شبکه اضافی (NOC) را در سراسر جهان حفظ می‌کند که از طریق فیبر و نقاط دسترسی مشبک به مکان‌های دروازه متصل هستند. این رویکرد پوشش و استحکام شبکه را افزایش می دهد و در عین حال داده ها و خدمات ارتباطی مقرون به صرفه را حفظ می کند. Magnata Networks به مشاغل، جوامع و افراد اجازه می دهد تا از ارتباطات پرسرعت و بدون نقص استفاده کنند.
 
Meshmerize
یک شبکه مش بی سیم را فراهم می کند Meshmerize یک استارتاپ آلمانی است که یک شبکه مش بی سیم در سطح صنعتی برای سیستم های چابک و پویا مانند هواپیماهای بدون سرنشین خودران یا خودروهای متصل می سازد. این استارتاپ از مسیریابی چند مسیری برای بهبود انعطاف پذیری شبکه استفاده می کند. از سوی دیگر، روش‌های مسیریابی مرسوم، از یک سیستم مبتنی بر یک مسیر پیروی می‌کنند که در تنظیمات استاتیک مفیدتر است. بنابراین، مسحور کردن آن، عملکرد سیستم-های پویا را افزایش می دهد و تحرک را تسهیل می کند. علاوه بر این، افزونگی اضافه شده در شبکه مش، خودترمیمی را بهبود می بخشد و رومینگ سریع را بدون خطر افت لحظه ای لینک ممکن می کند. راه حل این استارتاپ در حال حاضر عملکرد قابل اعتماد ربات های صنعتی متحرک، ربات ها و وسایل نقلیه خودران و وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (پهپاد) را تسهیل می کند. برای بهبود بیشتر انعطاف‌پذیری، شبکه Meshmerize به راحتی در اکثر دستگاه‌های تعبیه‌شده تجاری خارج از قفسه قابل ادغام است و با شبکه‌های همسایه هم زیستی می‌کند.
Verana Networks
تجهیزات شبکه ۵G را توسعه می دهد Verana Networks یک استارتاپ مستقر در چلمسفورد ایالات متحده است که تجهیزات شبکه ۵G را برای ارائه‌دهندگان خدمات مخابراتی ایجاد می کند. شبکه دسترسی رادیویی این استارتاپ به شرکت‌هایی خدمات می‌دهد که اولاٌ مجوزهای موج میلی‌متری (mmWave) دارند. در حالی که ارتباطات ماهواره ای پوشش دورتری نسبت به RAN های زمینی ارائه می دهد، دوماٌ سرعت بالاتری را ارائه می دهند بنابراین تأخیر نسبتاً کمتری را نشان می دهند. این یک عامل اصلی در برنامه‌های با تأخیر بسیار کم مانند اتصال وسیله نقلیه به همه چیز (V۲X) و شبکه‌های هوشمند است. Verana Networks به ارائه دهندگان خدمات شبکه اجازه می دهد تا تقاضای جدید بازار را افزایش دهند و از طیف گسترده mmWave برای تولید درآمد استفاده کنند.
Kadiska
مانیتورینگ تجربه دیجیتال (DEM) را پیشرفت می دهد
 
استارتاپ Kadiska مستقر در روئن فرانسه، تجربه دیجیتال و نظارت بر شبکه را برای ارائه دهندگان خدمات ابری ارائه می دهد. این استارتاپ عملکرد شبکه را از محل مشتریان تا ارائه دهندگان خدمات و مدارهای شخص ثالث اندازه گیری می کند. حتی اگر مدل‌های WAN و LAN معمولی از پروتکل‌های مشابهی مانند پروتکل دروازه مرزی (BGP) برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کنند، خدمات مبتنی بر ابر پیچیدگی شبکه را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهند. اولین شرکت‌های دیجیتال اکنون از معماری‌های چند ابری/هیبرید- ابر برای میزبانی محصولات و خدمات خود استفاده می کنند.راه‌حل اندازه‌گیری عملکرد بومی ابری Kadiska، هر شبکه اپراتور را در مسیر سیستم مستقل جدا می‌کند تا دید شبکه سرتاسر را فراهم کند. هم چنین به کاربران اجازه می دهد تا طول مسیر، تخریب نقطه ای و نظارت بر BGP را در میان دیگران محاسبه کنند. به این ترتیب استارت آپ تشخیص شبکه را تسهیل می کند و عملکرد شبکه ابری را بهینه می کند.
OQ Technology
یک شبکه ارتباطی ۵G مبتنی بر ماهواره را توسعه می دهد
 
مقرون به صرفه بودن تلفن های هوشمند و افزایش اینترنت اشیا (IoT) برای جمع آوری و نظارت بر داده ها منجر به افزایش تعداد دستگاه های متصل می شود. این افزایش شدید در شبکه های عمومی باعث ازدحام شبکه و کاهش کیفیت تجربه (QoE) است. شبکه ۵G این نگرانی را برطرف می کند و ارتباطات قابل اعتمادی را برای عملیات های حیاتی و در عین حال بهبود کیفیت ارتباطات فراهم می کند.  استارتاپ OQ Technology مستقر در لوکزامبورگ یک اپراتور ماهواره‌ای ۵G است که پوشش سلولی را برای دارایی‌ها و ماشین‌ها در سراسر جهان ارائه می‌کند. ترمینال هیبریدی ماهواره ای – سلولی این استارتاپ یک ترمینال دو حالته قابل برنامه ریزی با بسته های داده پیش پرداخت است و این اتصال را برای تحرک، داده‌های اقیانوسی و برنامه‌های کشاورزی هوشمندی تسهیل می‌کند که به کانال‌های ارتباطی با توان بالا نیاز دارند. علاوه بر این، فناوری OQ یک پلتفرم مدیریت مبتنی بر ابر و تجزیه و تحلیل داده ایمن را برای مدیریت شبکه خود فراهم می کند.
 
Taubyte
محاسبات هوشمند را برای یک پارچه سازی اینترنت اشیا ارائه می دهد شرکت ها مبالغ هنگفتی را برای ادغام حجم زیادی از داده ها در یک زیرساخت ابری یا لبه صرف می کنند. یکپارچه سازی سیستم های اینترنت اشیا، هم چنین شرکت ها را ملزم به توسعه سخت افزار و نرم افزار مخصوص برنامه می کند. به همین دلیل است که استارت‌آپ‌ها راه‌حل‌هایی را پیشنهاد می‌دهند که به آسانی دستگاه‌های متصل را در یک شبکه ۵G ادغام می‌کنند، بنابراین ارتباطات مطمئن و پرسرعت را برای انتقال داده‌ها در زمان واقعی فراهم می‌کنند. استارت آپ مستقر در ایالات متحده Taubyte راه حل های محاسباتی هوشمندی را برای تولید، نفت و گاز شهرها و تدارکات ارائه می دهد. این استارت آپ یک پلتفرم محاسباتی توزیع شده را ارائه می دهد که منطق کسب و کار را ساده می کند و پیچیدگی توسعه نرم افزار IoT را کاهش می دهد. علاوه بر این، سیستم محاسبات لبه خودکار پردازش داده‌ها را بدون هیچ گونه توسعه کد سفارشی ارائه داده و تأخیر و پیچیدگی را کاهش می‌دهد. راه‌حل‌های محاسباتی هوشمند این استارت‌آپ یک پایگاه داده NoSQL و یک دفتر کل توزیع‌شده برای ذخیره داده‌ها است. راه حل های Taubyte به ذی نفعان اجازه می دهد تا فرآیندهای تولید و عملیات خود را بهینه کنند و در عین حال هزینه های کلی را کاهش داده و کارایی را افزایش دهند.
Datacenterblock
مراکز داده موبایلی پایدار می سازد نفوذ جهانی گوشی‌های هوشمند و افزایش دستگاه‌های متصل به دلیل وجود اینترنت اشیا، نیاز به یافتن شیوه های پردازش و ذخیره‌سازی بالا را افزایش می‌دهد. این فرآیندها به مقدار زیادی آب شیرین برای خنک کردن و افزایش قدرت عملکرد نیاز دارند. به همین دلیل است که استارتاپ‌ها مکانیزم‌های ذخیره‌سازی پایدار را برای کاهش ردپای کربن در حین مدیریت داده‌ها توسعه می‌دهند. این راه‌حل‌ها به شرکت‌ها کمک می‌کند تا با استفاده از زیرساخت‌های موجود، جریان‌های کاری سازگار با محیط زیست را در طول مهاجرت ۵G اتخاذ کنند. Datacenterblock یک استارتاپ کلمبیایی است که مراکز داده مبتنی بر تقاضا، تلفن همراه و پایدار را برای شرکت ها ایجاد می کند. این استارتاپ یک مرکز ذخیره‌سازی و پردازش داده مستقل از شبکه با توانایی های محاسباتی لبه است و از تکنیک های اختصاصی برای کاهش مصرف آب برای خنک کردن و همچنین ارائه تولید برق در محل استفاده می کند. علاوه بر این، استارتاپ ارزیابی‌های خنک‌کننده، ارزیابی بهره‌وری انرژی و مدیریت پروژه را نیز ارائه می‌کند تا به کسب‌وکارها کمک کند تا داده‌های خود را به سمت پایداری هدایت کنند.
 
Cheetah Networks، بستر تحلیلی شبکه QoE مبتنی بر هوش مصنوعی را ایجاد می کند
 
هدف همه اپراتورهای مخابراتی ادغام محاسبات لبه در شبکه ارتباطی برای کاهش تراکم شبکه و بهبود کیفیت است. با این حال، عملکرد چنین سیستمی از جمله عوامل دیگر به دوره تاخیر شبکه متکی است. با ۵G و محاسبات لبه، استارت‌آپ‌ها راه‌حل‌های نوآورانه‌ای را برای ارتقای کیفیت توسعه می‌دهند و به ارائه‌دهندگان خدمات اجازه می‌دهند زیرساخت‌های ارتباطی خود را بهتر مدیریت کنند. این به اپراتورها اجازه می دهد تا از یک شبکه واحد برای ارتباطات حیاتی و اتصال ماشین به ماشین و هم چنین اطمینان از قابلیت اطمینان شبکه بدون سرمایه گذاری اضافی استفاده کنند. استارتاپ کانادایی Cheetah Networks یک موتور تحلیلی مبتنی بر هوش مصنوعی به نام ARTINA را برای تجزیه و تحلیل QoE زیرساخت شبکه ناهمگن از لبه تا ابر، از جمله ۴G، ۵G، باند نزدیک ((NB -IoT و موارد دیگر توسعه می‌دهد. پلتفرم نرم‌افزار PulseView به عنوان سرویس (SaaS) این استارتاپ، تجزیه و تحلیل‌ها را برای بینش‌هایی در مورد شبکه‌های مخابراتی، صنعتی و سازمانی تجسم می‌کند. علاوه بر این، تجزیه و تحلیلIoT PulseViews به مهندسان شبکه اجازه می دهد تا مسائل شبکه را شناسایی، جداسازی و مرتبط کنند و امکان تشخیص به موقع را فراهم می کند. Cheetah Networks به شرکت ها کمک می کند تا زیرساخت اینترنت اشیا خود را برای بهبود دید و کاهش زمان خرابی بهینه کنند.
 
RevoKind، یک سیستم ارتباطی مستقل را ارائه می دهد امنیت دیجیتال یک نگرانی اصلی برای اپراتورهای مخابراتی است، به خصوص زمانی که تعداد زیادی از دستگاه ها از یک شبکه مشترک استفاده می کنند. حملات مخرب به شبکه‌های سازمانی ممکن است منجر به نقض داده‌های حساس شود که بر بهره‌وری شرکت‌ها تأثیر می‌گذارد و اعتبار برند را از بین می‌برد. به همین دلیل است که استارتاپ‌ها در حال توسعه راه‌حل‌های امنیتی بالا برای شبکه‌های ۵G هستند تا از دستگاه‌ها و همچنین سخت‌افزار و نرم‌افزار ارائه‌دهنده خدمات محافظت کنند. این امر امنیت داده‌ها را برای کاربران و مشاغل تضمین می‌کند و به اپراتورها اجازه می‌دهد شبکه ارتباطی امن‌تر و مطمئن‌تری را ارائه دهند.  RevoKind یک استارتاپ مستقر در ایالات متحده است که از بلاک چین و هوش مصنوعی برای ارائه یک سیستم ارتباطی مستقل استفاده می کند. این استارتاپ از اتصال چندگانه برای یک دستگاه واحد، مجازی سازی ماژول هویت مشترک (SIM) و رمزنگاری عصبی برای ارتباطات ایمن برای صدا، ویدیو، پیام، داده و اینترنت استفاده می کند. معماری اینترنت این سیستم امکان اتصال چندگانه و هم زمان هر شبکه را در هر دستگاهی فراهم می‌کند و در نتیجه افزونگی شبکه را افزایش می‌دهد. هم چنین، این سیستم دارای طراحی ارزان قیمت آماده ۵G برای دستگاه-های متصل با تأخیر کم و حداقل زیرساخت برای شبکه های جدید است. همان طور که می‌دانیم با پیشرفت هر روزه فناوری‌های مخابراتی و ترکیب این فناوری ها با سبک زندگی و روزمره افراد، جهان امروز بیش از هر زمان دیگری ماهیت ارتباطی پیدا کرده، به علاوه شرایط فعلی دنیا و دورکاری که کشور ما هم از آن مستثنی نیست، فرصت بسیار خوبی برای ایجاد استارتاپ در حوزه فناوری های مخابراتی ایجاد شده و کاهش موانع ورود برای استارتاپ‌ها باعث شده صدها استارتاپ نوآورانه در حوزه تلکام در سراسر دنیا شکل گیرند. این مقاله نشان می دهد اکوسیستم اروپا با داشتن استارت آپ متعدد در زمینه مخابرات کاملاً هوشمند و قوی عمل کرده است. 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.