اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 30, 2022
11:28 چهارشنبه، 10ام فروردینماه 1401
کد خبر: 134628

اتصال ۸۳ درصدی روستاهای کشور به اینترنت با کیفیت

 
 آخرین آمار و خبرها نشان می‌دهد حدود ۸۳ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به اینترنت با کیفیت متصل هستند. همچنین تا پایان سال ۱۴۰۱ همه روستاهای ایران به شبکه ارتباطی پایدار و پرسرعت کشور متصل خواهند شد.
 
 توجه به توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات، برای حمایت از روستاییان و تقویت نظام اقتصادی روستاها که به ماندگاری روستانشینان کمک می‌کند، امری مهم و قابل توجه است.
 
در این راستا، با اجرای پروژه USO، گام‌های بلندی در خصوص خدمت‌رسانی به روستاها برداشته شده و در کنار پوشش روستایی به دسترسی آن‌ها به شبکه ملی اطلاعات نیز توجه ویژه‌ای شده است.
 
بر اساس آخرین گزارشی که ایرج روحی مجری توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات در گفت‌وگو با ایرنا ارائه داد، اکنون حدود ۸۳ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به اینترنت با کیفیت متصل هستند و تا پایان ۱۴۰۱ همه روستاهای ایران به شبکه ارتباطی پایدار و پرسرعت کشور متصل خواهند شد.
 
طبق آخرین آمار، سه‌هزار و ۵۰۰ روستا دارای ارتباطات حداقلی هستند و چهار هزار روستای کشور هیچ ارتباط اینترنتی ندارند. وزارت ارتباطات برای حذف این شکاف اجتماعی مکلف است همه این هفت هزار و ۵۰۰ روستا را به شبکه ارتباطی پایدار و پرسرعت متصل کند.
 
بررسی‌هانشان می‌دهد اکنون دسترسی روستاهای ۲ استان کشور به اینترنت ۱۰۰ درصد، سه استان بیش از ۹۸ درصد، ۱۰ استان بیش از ۹۰ درصد و ۱۶ استان کشور به طور میانگین ۸۰ درصد است.
 
در حالی که نزدیک به هفت سال قبل فقط ۱۱ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار ایران به اینترنت متصل بودند، اکنون بر اساس جدیدترین آمار، میانگین اتصال با کیفیت روستاهای کشور به اینترنت بیش از ۸۰ درصد است.
 
توجه به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته از جمله مهم‌ترین عوامل گسترش عدالت اجتماعی و تحقق اقتصاد مقاومتی است. از حدود هشت سال قبل با اجرای پروژه خدمات عمومی اجباری ارتباطات و فناوری اطلاعات (USO)، گام‌های بلندی در راستای خدمت‌رسانی به روستاها برداشته شد و در کنار پوشش روستایی، دسترسی آن‌ها به شبکه ملی اطلاعات نیز مورد توجه ویژه‌ قرار گرفت.
 
با اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات، روستاییان علاوه بر امور روزمره، توانستند کسب وکار روستایی خود را از طریق اینترنت توسعه دهند. بر اساس ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ارتباطات مکلف شد زیرساخت‌های خدمات الکترونیکی در مناطق محروم و روستایی را با انجام سرمایه‌گذاری توسعه دهد تا روستاییان بتوانند مانند سایر مردم دست‌کم از چهار خدمت الکترونیکی اصلی دولت (سلامت، آموزش، کشاورزی و بانکی) استفاده کنند.
 
این قانون وزارت ارتباطات را مکلف کرد برای ۸۰ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار این شرایط را فراهم کند. در گذشته آمار اتصال روستاهای کشور به اینترنت ۹۸.۵ درصد اعلام شد، اما درتازه‌ترین گامی که در این حوزه برداشته شده، وزارت ارتباطات دولت سیزدهم تصمیم گرفت روستاها را بر اساس کیفیت پوشش اینترنت، بررسی کند و تنها روستاهایی را که دارای ارتباط پایدار و پرسرعت هستند، جزو آمار روستاهای متصل بیاورد.
 
اکنون آخرین گزارش‌های مربوط به اتصال روستاهای کشور به اینترنت، در سامانه «دیار» (درگاه یکپارچه اطلاعات روستایی) منتشر می‌شود. این سامانه ملی، توسط وزارت ارتباطات توسعه داده شد تا آخرین وضعیت اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به اینترنت را به صورت برخط در اختیار مردم قرار دهد. طراحی و توسعه این سامانه گامی برای شفاف‌سازی اقداماتی است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌منظور اتصال ایران به اینترنت برمی‌دارد.
 
پوشش اینترنت ۲ استان ۱۰۰ درصدی شد
 
استان‌های قم و یزد اکنون اتصال ۱۰۰ درصدی اینترنت را دارند. در حالی که در گذشته استان «البرز» نیز به عنوان یکی از استان‌هایی که اتصال آن به اینترنت ۱۰۰ درصد است، معرفی شده بود، اما اکنون در این فهرست قرار ندارد.
 
بررسی خبرنگار حوزه ارتباطات ایرنا از این سامانه نشان می‌دهد اکنون ۳۹ هزار و ۴۶۵ روستا به اینترنت، ۳۸ هزار و ۲۹۷ روستا به تلفن همراه روستایی، ۱۲ هزار و ۹۱۹ روستا به اینترنت ثابت، ۳۳ هزار و ۸۱۱ روستا به اینترنت سیار و ۳۳ هزار و ۷۹ روستا به تلفن ثابت روستایی دسترسی دارند.
 
از نظر جمعیتی نیز اتصال پنج میلیون و ۹۰۳ هزار و ۶۴۵ خانوار، ۲۰ میلیون و ۱۳۴ هزار و ۸۴۶ نفر، ۳۹ هزار و ۴۶۵ روستا و ۱۷ هزار و ۴۶۹ خانه بهداشت به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات برقرار است. همه آمارهایی که در ادامه این گزارش آمده، مربوط به روستاهای بالای۲۰ خانوار در کشور است.
 
اتصال ۹۸ درصدی ۳ استان به اینترنت
 
در آمار قبلی سامانه «دیار» پنج استان تهران، اصفهان، بوشهر، فارس و همدان اتصال بالای ۹۸ درصد به اینترنت داشتند، اما اکنون با توجه به معیارهای جدید وزارت ارتباطات اتصال بالای ۹۸ درصد به اینترنت مربوط به روستاهای استان‌های گلستان (۹۸.۱ درصد)، البرز (۹۸.۵درصد) و همدان (۹۸.۴ درصد) است.
 
 ۲۴۷ هزار و ۷۸۷ خانوار با جمعیت ۸۶۷هزار و ۵۳۹ نفر، ۹۳۶ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان گلستان را تشکیل می‌دهند. ۹۸.۱ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار در این استان به اینترنت متصل هستند و برای اتصال ۱۰۰ درصدی این استان باید دسترسی روستاهای کردکوی، علی‌آباد، گالیکش، مینودشت، آزادشهر، رامیان و گنبدکاووس به اینترنت مهیا شود.
 
پوشش اینترنت در ۲۶۲ روستا بالای ۲۰ خانوار استان البرز، ۹۸.۵ درصد است. اشتهارد، کرج و ساوجبلاغ از جمله مناطقی هستند که اتصال آن‌ها به اینترنت ۱۰۰ درصدی نیست.
 
اتصال بالای ۹۰ درصدی ۱۰ استان به اینترنت
 
بر اساس آمار سامانه دیار، اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار ۱۰ استان کشور، اکنون از مرز ۹۰ درصد گذشته است. بوشهر (۹۷.۸ درصد)، اصفهان (۹۳.۷ درصد)، کرمانشاه (۹۰.۸درصد)، مازندران (۹۵.۹درصد)، گیلان (۹۳.۲درصد)، ایلام (۹۴.۷درصد)، خراسان شمالی (۹۰.۶درصد)، خراسان رضوی (۹۰.۳ درصد)، هرمزگان (۹۰.۴ درصد) استان‌هایی هستند که در این فهرست قرار دارند.
 
استان تهران نیز جزو استان‌هایی است که اتصال آن به اینترنت ۱۰۰ درصد نشده است. در این استان ۲۳۴ هزار و ۲۱۸ خانوار زندگی می‌کنند که ۵۳۰ روستا دارد. اکنون ۹۷ درصد روستاهای استان تهران به اینترنت متصل هستند. شهرستان‌های فیروزکوه، دماوند، پاکدشت و تهران از جمله مناطقی هستند که باید اتصال آن‌ها به اینترنت کامل شود تا تهران نیز به استان‌های ۱۰۰ درصدی بپیوندد.
 
تلاش برای بهبود اتصال اینترنت در ۱۶ استان 
 
روستاهای بالای ۲۰ خانوار در خراسان جنوبی، شامل ۹۱۸ روستا است که جمعیت ۸۹ هزار و ۱۵۲ خانواری را در خود جای داده است. اکنون دسترسی ۷۷.۹۹ درصدی جمعیت ساکن در روستاهای این استان به اینترنت برقرار است.
 
استان خراسان جنوبی نیز جزو استان‌هایی است که پهناوری و موقعیت جغرافیایی آن باعث شده اتصال تمامی روستاها به اینترنت با سختی مواجه شود. ۲۲.۸ درصد از روستاهای باقی‌مانده خراسان جنوبی که در آستانه اتصال به اینترنت قرار دارند در شهرستان‌های نهبندان، درمیان، بیرجند، خوسف، سرپیشه، زیرکوه، قائنات، سرایان، بشرویه، طبس و فرودس واقع شده‌اند. تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار این بخش از کشور هر کدام به طور میانگین حدود ۲۰ درصد به اینترنت متصل نیستند.
 
سیستان‌وبلوچستان استان پهناوری است، پراکندگی روستاها، وسعت زیاد این استان و موقعیت جغرافیایی که در جنوب استان قرار دارد، خدمت‌رسانی به آن بخش را با کمی سختی رو به رو کرده است. از ۳۴۵ هزار و ۴۰۸ خانواری که جمعیت حدود یک میلیون و ۴۰۰‌ هزار نفری روستاهای بالای ۲۰ خانوار سیستان را تشکیل می‌دهند، ۸۳.۹ درصد به اینترنت دسترسی دارند.
 
اگر شرایط اتصال شهرستان‌های زاهدان، خاش، میرجاوه، سراوان، ایرانشهر، فنوج، نیک‌شهر، کنارک، قصر قند، سرباز، مهرستان، سیب و سوران و دلگان به اینترنت مهیا شود، وضعیت پوشش‌دهی اینترنت در این استان بهبود پیدا خواهد کرد. حدود ۴۵ درصد از روستاهای سرباز، سراوان و نیک‌شهر اکنون به اینترنت متصل نیستند.
 
در استان مرکزی ۸۶۱ روستای بالای ۲۰ خانوار وجود دارد که ۸۵.۷ درصد آن‌ها تحت پوشش اینترنت هستند. ۱۴.۳ درصدی که به اینترنت متصل نیستند در روستاهای شهرستان‌های تفرش، ساوه، اراک، شازند، فراهان، کمیجان، خنداب، زرندیه، دلیجان، محلات و خمین قرار دارند.
 
استان‌های کردستان با پوشش ۸۰.۵ درصدی، سمنان ۸۷.۶ درصدی، کهگیلویه و بویراحمد با پوشش ۸۸.۳ درصدی، چهارمحال و بختیاری با پوشش ۸۵.۶ درصدی، قزوین با پوشش ۸۴ درصدی، کرمان با پوشش ۸۱.۷ درصدی، خوزستان با پوشش ۸۹.۲ درصدی، لرستان با پوشش ۸۵.۷ درصدی، زنجان با پوشش ۸۷.۱ درصدی، آذربایجان غربی با پوشش ۷۹.۷ درصدی، آذربایجان شرقی با پوشش ۸۴ درصدی، فارس با پوشش ۸۹.۳ درصدی، اردبیل با پوشش ۸۳.۸ درصدی جزو استان‌هایی هستند که اتصال آن‌ها به اینترنت هنوز به ۹۰ درصد نرسیده است.
 
چرا اتصال اینترنت در برخی شهرستان‌ها مطلوب نیست؟
 
نبود اتصال ۱۰۰درصدی اندک روستاهای باقی‌مانده‌ کشور به اینترنت دلایل گوناگونی دارد. موقعیت جغرافیایی برخی روستاها و قرار گرفتن آن‌ها در دل کوهستان باعث می‌شود حتی با احداث دکل، دید رادیویی برقرار نشود و نتوان اتصال روستا به شبکه ملی اطلاعات را برقرار کرد.
 
برخی روستاها فاقد برق و جاده هستند که این مساله به طور عملی ساخت دکل مخابراتی را غیرممکن می‌کند. تحریم تجهیزات حوزه فناوری و سختی وارد کردن این تجهیزات و گرانی آن‌ها نیز از دیگر مواردی است که باعث شده اتصال تعداد اندکی از روستاهای کشور به اینترنت برقرار نشود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.