امنیت

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 30, 2022
15:30 چهارشنبه، 10ام فروردینماه 1401
کد خبر: 134640

ارسال اطلاعات به شکل ایمن با محصولی ایران‌ساخت ممکن شد

 
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید دستگاهی شده که یک انتقال داده یک‌طرفه غیرقابل نفوذ و غیرقابل مسیریابی را ایجاد کرده است.
 
به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محصول تولیدی این شرکت دانش بنیان می تواند ارسال دیتا به‌صورت یک‌طرفه به شبکه ناامن یا اینترنت را فراهم کند. در واقع این شرکت یک «دیتا دیود» ساخته است که یک وسیله ارتباطی شبکه یک‌سویه است که انتقال ایمن و یک‌طرفه داده‌ها را بین شبکه‌های تقسیم شده امکان‌پذیر می‌کند.
 
دیتا دیود ارتباط‌دهنده شبکه‌های خصوصی ایمن به شبکه‌های عمومی ناایمن است اما این ارتباط موجب ناامنی در شبکه‌های خصوصی نمی‎شود.
 
طراحی دیتا دیود، به شکل فیزیکی و الکتریکی شبکه‌های مبدأ و مقصد را ممکن می‌سازد و یک انتقال داده یک‌طرفه غیرقابل نفوذ و غیرقابل مسیریابی ایجاد می‌کند. دیتا دیودها با جلوگیری از نفوذ هکرها و عناصر موجود در شبکه، نقاط خارجی ورود به سیستم ارسال‌کننده را از بین می‌برند.
 
ایمن‌سازی تمام نقاط خروجی داده‌های شبکه با دیتا دیودها باعث می‌شود بدافزارها از شبکه ناامن نتوانند عبور کنند و به سیستم کاربر دسترسی پیدا کنند یا به‌طور تصادفی تغییرات اشتباهی ایجاد شود.
 
مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیلی که استفاده از دیتا دیود را لازم می‌سازد امنیت شبکه است. امنیت شبکه‌های کامپیوتری همیشه نسبی است چون ارتباط در شبکه به‌صورت دوطرفه است اما با دیتا دیود می‌توان به امنیتی تقریباً ۱۰۰ درصدی دست پیدا کرد.
 
این دستگاه دو پورت اینترنت دارد که یکی به‌عنوان سورس یعنی فرستنده و دیگری مقصد است و بدون سیستم‌عامل و توسط نرم‌افزار داخلی طراحی شده که در دو کامپیوتر نصب می‌شود و در صنایع مختلفی از قبیل فولاد، مس، پالایشگاه و پتروشیمی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
سامانه به‌گونه‌ای طراحی شده که قسمت ارسال و دریافت حتی از تغذیه جدا شده است. سامانه کاملاً سخت‌افزاری است و پردازشگری ندارد تا منفذی برای هک شدن آن ایجاد شود. سامانه بر اساس آخرین سری FPGA ها طراحی شده و با پیاده‌سازی تمام پشته اترنت روی آن امکان نرخ انتقال اطلاعات بسیار بالا را فراهم می‌کند.
 
این محصول قیمت پایین‌تری نسبت به نمونه خارجی خود دارد و تیم پشتیبانی برای سهولت استفاده و سرعت انتقال بالا از مزیت‌های آن محسوب می‌شود. در حال حاضر در این شرکت ۲۵ نفر به‌صورت مستقیم و حدود ۵۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم مشغول به فعالیت هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.