اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

هوش مصنوعی

March 31, 2022
11:39 پنجشنبه، 11ام فروردینماه 1401
کد خبر: 134649

هوش مصنوعی به کمک تشخیص شکستگی های استخوان

 
بر اساس مطالعه ای در رادیولوژی، هوش مصنوعی (AI) می تواند ابزاری موثر برای تشخیص شکستگی باشد و پتانسیل مناسبی برای کمک به پزشکان در بخش های اورژانسی و شلوغ دارد.
 
تشخیص اشتباه شکستگی یا تاخیر در تشخیص شکستگی در اشعه ایکس یک خطای رایج با پیامدهای بالقوه جدی برای بیماران است. گفتنی است که عدم دسترسی به موقع به نظرات متخصصان نیز مشکلات را وخیم تر می‌ کند. هوش مصنوعی می تواند با کمک به رادیولوژیست ها، به سرعت بخشیدن و بهبود تشخیص شکستگی، به رفع این مشکلات کمک کند.
 
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پتانسیل این فناوری در زمینه شکستگی، تیمی از محققان در انگلستان ۴۲ مطالعه موجود را که عملکرد تشخیص شکستگی را بین هوش مصنوعی و پزشکان مقایسه می‌ کرد، بررسی کردند. 
 
محققان هیچ تفاوت آماری معناداری بین عملکرد پزشکان و هوش مصنوعی پیدا نکردند. حساسیت هوش مصنوعی برای تشخیص شکستگی ها تا ۹۲ درصد درست بود.
 
دکتر کو (Kuo) گفت که نتایج مطالعه به چندین کاربرد آموزشی و بالینی امیدوارکننده برای هوش مصنوعی در تشخیص شکستگی اشاره دارد. این امر می تواند میزان تشخیص اشتباه اولیه را در شرایط چالش برانگیز و در شرایط اورژانسی کاهش دهد. به گزارش سیناپرس، همچنین در مواردی که بیماران دچار شکستگی های متعدد هستند می توان از این ابزار برای کمک به پزشکان استفاده کرد. دکتر کو در ادامه افزود: همچنین این فن آوری می ‌تواند به عنوان تشخیص دهنده دوم مفید باشد و به پزشکان اطمینان دهد که تشخیص صحیح را داده ‌اند.
 
دکتر کو هشدار داد : تحقیقات در مورد تشخیص شکستگی توسط هوش مصنوعی در مراحل اولیه و پیش بالینی است. تنها تعداد کمی از مطالعاتی که او و همکارانش آنها را بررسی کردند، عملکرد پزشکان با کمک هوش مصنوعی را ارزیابی کرده و تنها یک نمونه وجود داشت که در آن هوش مصنوعی در یک مطالعه آینده نگر در یک محیط بالینی ارزیابی شده بود.
 
دکتر کو در انتها ابراز داشت: هوش مصنوعی خطا ناپذیر نیست و در معرض سوگیری و بروز خطا است بنابراین همچنان مهم است که پزشکان به تشخیص های خود ادامه داده و تشخیص نهایی را تایید کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.