اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 31, 2022
11:47 پنجشنبه، 11ام فروردینماه 1401
کد خبر: 134651

بازگشت فضانورد ناسا از ایستگاه فضایی بین‌المللی پس از ثبت رکورد جدید

 
«مارک ونده‌های» فضانورد ناسا پس از این که رکورد طولانی‌ترین حضور یک آمریکایی در ماموریت فضایی را شکست، با موفقیت از ایستگاه فضایی بین المللی به زمین بازگشت.
 
ونده‌های برای مدت ۳۵۵ روز در ایستگاه فضایی بین المللی حضور داشت. رکورد قبلی مربوط به «اسکات کلی» در سال ۲۰۱۶ بود که تنها ۱۵ روز کمتر در ایستگاه مانده بود. مارک ونده‌های در کنار دو فضانورد روسی، «پیوتر دوبروف» و «آنتون شکاپلروف» از طریق فضاپیمای روسی سایوز به زمین بازگشتند. البته مدت زمان حضور دوبروف هم مشابه ونده‌های ۳۵۵ روز بود.
 
۳ فضانورد حدود ۴ ساعت پس از جدا شدن از ایستگاه فضایی بین‌المللی در ساعت ۱۵:۵۸ روز چهارشنبه به وقت ایران در منطقه‌ای دور‌افتاده در جزقازغان شهری در مرکز قزاقستان فرود آمدند. در نهایت ونده‌های به همراه دو فضانورد دیگر از کپسول سایوز به هلیکوپتر منتقل شدند تا اولین قدم خود را روی زمین بگذارند. تنها یک روز پیش از سفر، ونده‌‌های پیامی را به دنبال کنندگان خود در شبکه‌های اجتماعی فرستاد:
 
«مکانی خارق‌العاده که پر از افرادی شگفت‌انگیز است که برای بشریت فعالیت می‌کنند. من برای همیشه خاطرات خدمت در ایستگاه فضایی بین‌المللی را گرامی خواهم داشت. با این حال حالا از بازگشت به زمین هیجان‌زده هستم.»
 
زمانی که از ونده‌های پرسیده شده که اولین کاری که دوست دارد روی خشکی انجام دهد چیست، او جواب داده برای حدود یک سال، به کار ۲۴ ساعته و در تمام روزهای هفته مشغول بوده است. حالا مایل است بدون توجه به وضعیت آب و هوا بیرون بزند.
 
زمانی که ونده‌های در آوریل ۲۰۲۱ به فضا رفت، انتظار داشت که برای مدت ۶ ماه در فضا باشد. این مدت،‌ زمانی معمول برای حضور در ایستگاه فضایی بین المللی است اما تغییرات در فرایند تعویض خدمه موجب شد ونده‌های و دوبروف به مدت حدود یک سال در ایستگاه باقی بمانند.
 
ماموریت ونده‌های اطلاعات فراوانی را برای دانشمندان به همراه داشت. این اطلاعات می‌تواند به دانشمندان در زمینه تاثیر حضور در فضا بر بدن انسان و نیز قدرت تفکر کمک کند و در نهایت برای ماموریت‌های حضور طولانی مدت انسان در ماموریت ماه یا مریخ کاربرد داشته باشد.
 
البته باید اشاره کنیم که رکورد حضور طولانی ونده‌های تنها به فضانوردان آمریکایی محدود می‌شود. پیش از این «والری پولیاکوف»، فضانورد روسی رکورد ۴۳۷ روز حضور در فضا در ایستگاه بین‌المللی میر را در میانه دهه ۹۰ میلادی به نام خود ثبت کرده بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.