تلفن همراه

گوشی

April 1, 2022
12:14 جمعه، 12ام فروردینماه 1401
کد خبر: 134669

آیا ارتباطی میان استفاده از گوشی و تومورهای مغزی وجود دارد؟

 
 سال‌های سال است که شایعاتی مبنی بر اینکه امواج تلفن‌های همراه منجر به ایجاد تومور معز می‌شود، وجود دارد. با این حال نتایج مطالعه طولانی‌مدت دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد که این ادعا بی‌اساس بوده و ساطع شدن امواج موبایل حین استفاده عادی سبب ایجاد تومور مغزی نمی‌شود.
 
حدود 5 سال پیش، دادگاهی در ایتالیا رای به ایجاد تومور توسط موبایل‌ها داده بود. این صحبت‌ها از سال‌ها قبل میان افراد مختلفی رد و بدل می‌شود و برخی کاربران تصور منفی نسبت به امواج موبایل دارند؛ اما مطالعات آکسفورد چیز دیگری را نشان می‌دهند.
 
امواج موبایل ربطی به ایجاد تومور مغزی ندارد
حالا نتایج مطالعه مرتبط با این موضوع از سوی «آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان‌» با همکاری «دانشگاه آکسفورد» منتشر شده است. در این پروژه بزرگ، وضعیت سلامتی بیش از 1 میلیون زن انگلیسی به مدت بیش از 20 سال تحت بررسی بوده است. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که ارتباطی میان «امواج ساطع شده از موبایل» و «تومورهای مغزی» وجود ندارد.
 
شاید دلیل اصلی مطرح شدن این صحبت‌ها، طرز استفاده از گوشی‌های هوشمند باشد؛ چرا که قبل از اختراع تلفن‌های همراه، امواج رادیویی تا این حد نزدیک به مغز انسان قرار نگرفته بودند.
 
اگر بخواهیم وارد آمار و ارقام شویم، از هر 4 زنی که در سال‌های 1935 تا 1950 در بریتانیا متولد شده‌اند، در سال 2001 یک زن در این پروژه شرکت کرد. طی این پروژه هر چند سال پرسشنامه پایش سلامتی ارسال می‌شد تا اطلاعاتی در مورد سلامتی شرکت‌کنندگان جمع‌آوری شود.
 
میان زن‌هایی که در پروژه مهم آکسفورد شرکت کرده بودند، 3268 نفر در نهایت به تومور مغزی مبتلا شدند. با این حال مشخص شد که دلیل ایجاد تومور در مغز آن‌ها هیچ ربطی به استفاده از تلفن‌های همراه نداشته است. حتی دیگر تومورهای مربوط به سیستم عصبی و چشم با این گجت‌های هوشمند در ارتباط نیستند.
 
البته باید اشاره کنیم که محققان در اعلام یافته‌های خود احتیاط داشته‌اند. این اطلاعات هنوز در مورد قشر کودکان و جوانان اثبات نشده و مشخص نیست که آیا استفاده سنگین از تلفن همراه می‌تواند ریسک ابتلا به تومور را افزایش دهد یا خیر. با این وجود، فناوری موبایل‌ها به حدی پیشرفت کرده که دیگر نیازی به نگران بودن در این مورد نیست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.