تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 3, 2022
10:42 یکشنبه، 14ام فروردینماه 1401
کد خبر: 134686

کریپتو ماینرها؛ اصلی‌ترین تهدید بدافزاری سال ۲۰۲۱

 
تحقیقات جدید نشان داد سرقت اطلاعات مهم یک شرکت ممکن است همچنان خبرساز شود اما بسیاری از تبهکاران سایبری همچنان ترجیح می دهند برای سود راحت، سریع و نسبتا بی ضرر، کریپتو ماینرها را در دستگاه‌های متصل به شبکه وصل کنند.
 
 طبق گزارش اطلس وی پی ان (َAtlas VPN) و ترند میکرو (Trend Micro)، کریپتو ماینرها با شناسایی ۱۵۰ هزار و ۹۰۹ مورد طی سال میلادی گذشته، اصلی‌ترین خانواده بدافزار در سال ۲۰۲۱ بودند.
 
استخراج رمزارزهایی مانند بیت کوین یا اتر مستلزم نیروی رایانشی قابل ملاحظه، اتصال اینترنتی فعال و برق زیادی است. تبهکاران سایبری راه‌های نصب ماینرهای رمزارز در دستگاههای آلوده را یاد گرفته و عایدی حاصل از این فعالیتها را به آدرس کیف خصوصی خود ارسال می کنند.
 
عوامل تبهکار معمولا شرکتهای اطلاعات و ارتباطات را هدف بدافزار قرار می دهند، به طوری که ۵۶۱ هزار و ۷۵۳ فایل بدافزار در ایمیلهای ارسالی به کارمندان در این صنعت شناسایی شد. خرده فروشی با شناسایی ۳۹۷ هزار و ۷۲ مورد ایمیل آلوده در رتبه دوم و صنعت ساخت و ساز با ۳۵۶ هزار و ۹۵۲ مورد، در رتبه سوم قرار گرفت. در انتهای این فهرست صنعت فاینانس با ۱۹۸ هزار و ۴۰۸ مورد و صنعت تولید با ۱۸۸ هزار و ۳۷۳ مورد جای گرفتند.
 
با وجود محبوبیت نسبی، کریپتو ماینرها تنها ویروسی نیستند که در سراسر اینترنت منتشر می شوند. اسکریپتهای پوسته وب که دسترسی به اطلاعات حساس یا انجام حمله باج افزاری را برای نفوذگران فراهم می کنند، ۱۴۹ هزار و ۲۹۰ بار شناسایی شدند.
 
در سال ۲۰۲۱ بدافزار اولیس ۱۴۵ هزار و ۳۲۱ بار و وانا کرای ۹۷ هزار و ۵۸۵ بار شناسایی شد.
 
بر اساس گزارش وب سایت تِک رادار، ویلیوس کاردلیس، نویسنده امنیت سایبری اطلس وی پی ان در این باره گفت: شرکتهایی که قربانی حملات سایبری می شوند، اغلب در برابر دزدی اطلاعات، سرقت و حملات سایبری مشابه در آینده آسیب پذیر خواهند شد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.