تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

April 3, 2022
11:10 یکشنبه، 14ام فروردینماه 1401
کد خبر: 134697

اندروید 13 احتمالا اتصال به دو اپراتور در یک eSIM را ممکن می‌کند

 
اگر از جابه‌جا شدن بین اپراتورهای مختلف خسته شده‌اید، گوگل احتمالا در اندروید 13 راهکار جذابی را برای شما ارائه خواهد کرد تا روی یک eSIM به دو شبکه مخابراتی وصل شوید. این قابلیت بیش از همه به درد کسانی می‌خورد که دائما باید به چند اپراتور دسترسی داشته باشند.
 
به گزارش وب‌سایت Esper، گوگل از طریق راهکاری موسوم به Multiple Enabled Profiles (MEP) که در پروژه متن باز اندروید (AOSP) دیده شده، اجازه می‌دهد هر eSIM به دو اپراتور متصل و به‌راحتی بین این شبکه‌ها جابه‌جا شود.
 
جابه‌جایی نرم‌افزاری بین اپراتورها نه تنها کار کاربران را آسان می‌کند، بلکه هزینه‌های سخت‌افزاری را کاهش می‌دهد و نیاز به وجود جایگاه فیزیکی سیم کارت دوم را از بین می‌برد. تولیدکنندگان در عوض می‌توانند از این فضا برای افزایش ظرفیت باتری یا کارت حافظه SD استفاده کنند.
 
گوشی‌های موجود در بازار در حال حاضر بر ارتباط فیزیکی میان سیم کارت و مودم اتکا دارند و برای هر سیم کارت از ارتباط جداگانه‌ای استفاده می‌کنند. راهکار جدید گوگل مبتنی بر پتنتی مربوط به سال 2020 ساخته شده که یک رابط فیزیکی را بین چند ارتباط دیجیتالی تقسیم می‌کند.

تصویری از پتنت گوگل در زمینه استفاده از یک رابط فیزیکی در چند رابط منطقی
وب‌سایت Esper شواهدی را کشف کرده که از آزمایش قابلیت MEP روی یک گوشی پیکسل خبر می‌دهد. بنابراین حدس زده می‌شود که این ویژگی با آپدیت اندروید 13 در اختیار کاربران قرار بگیرد. با این حال، ویژگی مذکور منحصر به اندروید نیست و می‌تواند روی iOS یا ویندوز هم استفاده شود.
 
eSIM چیست؟
انجمن GSM چند سال پیش برای حل مشکل اشغال فضا توسط سیم کارت‌های فیزیکی راهکاری موسوم به سیم‌های توکار (eSIM) را به وجود آورد. این راهکار قابلیت‌های سیم کارت‌ها را در یک المان امنیتی در مادربرد دستگاه ارائه می‌کند. این المان امنیتی کمتر از سیم کارت‌های نانوی فیزیکی فضا می‌گیرد و در ترکیب با کنترلر NFC می‌تواند به صرفه‌جویی در فضا کمک کند.
 
به‌علاوه، eSIM از راه دور قابل کنترل است. به عبارت دیگر، برخلاف سیم کارت‌های فیزیکی که اطلاعات از قبل روی آن‌ها نوشته شده، در سیم‌های توکار این اطلاعات از اینترنت قابل دانلود است. زمانی که کاربر مشترک یک اپراتور می‌شود، یک کد QR در اختیار او قرار می‌گیرد که با اسکن آن می‌تواند به شبکه مربوطه وصل شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.