اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 3, 2022
15:23 یکشنبه، 14ام فروردینماه 1401
کد خبر: 134706

نظام ممیزی و رتبه‌بندی مراکز داده در کشور پیاده سازی می شود

 
نظام ممیزی و رتبه‌بندی مراکز داده برای تمامی ارائه‌دهندگان این سرویس با همکاری سازمان فناوری اطلاعات و نظام صنفی رایانه‌ای پیاده‌سازی می شود.
 
 سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور از آمادگی برای پیاده سازی نظام ممیزی و رتبه‌بندی مراکز داده در راستای توسعه سطح خدمات به بانک‌ها، صنایع و شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ با هدف شناسنامه‌دار کردن و ارتقا کیفی خدمات دیتاسنتر با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران، خبر داد.
 
مراکز داده یا همان دیتاسنترها یکی از زیرساخت‌های مهم توسعه کشور در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات است و در بیان اهمیت آن، همین بس که در تقویم جهانی روزی به نام «روز جهانی مراکز داده» ثبت شده و هدف از این نامگذاری، شناساندن مراکز داده به عنوان کارخانه‌های داده در جهان است.
 
صنعت مراکز داده و ارائه خدمات مرتبط با آن، نه تنها در توسعه کشورها نقش بسیار مهمی دارد، بلکه خود نیز بستری برای اشتغال‌زایی و بهره‌وری اقتصادی است؛ از همین رو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در تلاش است با تبیین جایگاه این صنعت، به رشد و توسعه بستر ارائه خدمات این حوزه کمک کند.
 
بهرام زاهدی دبیر کمیته مرکزی نظام ممیزی و رتبه‌بندی مراکز داده در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در این باره گفت: با توجه به اهمیت و ضرورت برنامه‌ریزی در حوزه مراکز داده، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با اتکا به توان فنی و اجرایی خود و به صورت کاملاً استاندارد، نظام‌مند و منطبق با قوانین جاری کشور، از حدود سه سال قبل پروژه‌ای ملی با مساعدت و همیاری مستقیم سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان مجری، مصوبه ۲۴۷ را کلید زد تا بتواند در اکوسیستم فناوری اطلاعات و ارتباطات، یک نظام اجرایی منسجم و معتبر برای رتبه‌بندی مراکز داده داشته باشد.
 
وی با اشاره به ویژگی‌های فنی نظام طراحی شده توسط سازمان نصر افزود: بر اساس مدل مفهومی طراحی شده، این نظام علاوه بر اینکه کاملاً با استانداردهای جهانی «ایزو» منطبق است، معیارها و استانداردهای اصلی و مهم مراکز داده در جهان را متناسب با شرایط کشور، داخلی‌سازی کرده و با در نظر گرفتن تمامی وظایف، مسئولیت‌ها، ذی‌نفعان و همچنین تضاد منافع احتمالی، الگویی موفق را در داخل کشور پیاده‌سازی کرده است.
 
زاهدی با بیان اینکه در سال گذشته و در آغاز کار یک فراخوان موردی برای مراکز آموزشی و مدرسان مورد نیاز منتشر شد، گفت: مراحل ارزیابی مقدماتی این فراخوان طی شده و دبیرخانه نظام ممیزی و رتبه بندی، در حال انجام ارزیابی‌های میدانی برای نهایی‌سازی احراز صلاحیت آنها است و تلاش می‌کنیم این کار در بهار ۱۴۰۱ تکمیل شود.
 
وی توضیح داد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، فراخوان عام برای احراز صلاحیت مراکز آموزشی و مدرسان نیز جزو برنامه‌های نظام ممیزی و رتبه‌بندی مراکز داده در ۶ ماه اول سال جاری اعلام می‌شود. همچنین دبیرخانه نظام ممیزی و رتبه‌بندی مراکز داده با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای در سال جاری، فراخوان عام (بدون محدودیت زمانی) برای احراز صلاحیت ممیزان جدید را منتشر خواهد کرد.
 
دبیر کمیته مرکزی نظام ممیزی و رتبه‌بندی مراکز داده در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور افزود: تلاش می‌کنیم با افزایش توان فنی این حوزه و با استفاده از توانمندی‌های مراکز آموزش تخصصی و مدرسان مربوطه در کشور به خصوص سازمان نصر، گستره ارائه خدمات این نظام تخصصی را توسعه داده و صنعت مراکز داده کشور را از نظر کیفی به سطح بالاتری برای ارائه خدمات ممیزی ارتقا بخشیم.
 
زاهدی تصریح کرد: در سال جاری و در راستای توسعه شبکه ملی اطلاعات، نظام ممیزی و رتبه‌بندی مراکز داده با همیاری و مساعدت سازمان فناوری اطلاعات و حمایت و پشتیبانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، رتبه‌بندی سایر مراکز داده موجود در کشور مانند مراکز داده شرکت‌های مشمول اصل ۴۴، مراکز داده بانک‌ها و همچنین مراکز داده شرکت‌های صنعتی و سایر صنایع را در برنامه خواهیم داشت. به زودی نیز فعالیت‌ها و اقدامات جدیدی برای شاغلان و فعالان مجموعه صنعت مراکز داده، اطلاع‌رسانی می‌شود.
 
وی گفت: با توجه به زحمات فراوانی که مرحومه مهندس «آزاده داننده» در سه سال گذشته برای پی‌ریزی و طراحی ساختار نظام ممیزی و رتبه بندی مراکز داده و عملیاتی‌سازی آن در کشور انجام دادند با پیشنهاد سازمان نصر و تصویب کارگروه راهبری نظام ممیزی و رتبه بندی مراکز داده، عنوان این طرح به «نظام ممیزی و رتبه بندی مراکز داده-طرح آزاده» تغییر یافت تا نام و یاد ایشان همواره در طول روند اجرایی این طرح زنده و ماندگار باقی بماند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.