تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 3, 2022
15:24 یکشنبه، 14ام فروردینماه 1401
کد خبر: 134707

تمرکز پرداخت الکترونیک سامان بر جلوگیری از فعالیت­ سایت­‌های قمار

 
مدیر بازرسی و مبارزه با پولشویی سپ از تمرکز بیشتر پرداخت الکترونیک سامان بر کشف تراکنش‌­های مشکوک و جلوگیری از فعالیت­ سایت­‌های شرط­‌بندی و قمار خبر داد.
 
به گزارش روابط عمومی شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ)، عبدالرضا بخشایی مدیر بازرسی و مبارزه با پولشویی سپ، از دو وظیفه اصلی این واحد در زمینه مبارزه با پولشویی (AML) صحبت کرد و ادامه داد: تمرکز اصلی بر احصا، پیاده‌سازی و ممیزی الزامات مختلف مبارزه با پولشویی در شرکت است و در خصوص موضوع مدیریت تقلب (Fraud Management) تمرکز روی کشف تراکنش‌ها و رفتارهای تراکنشی مشکوک و متقلبانه و جلوگیری از آنهاست.
 
بخشایی منظور از تراکنش‌های Fraud را تراکنش‌های مشکوک و تقلبی دانست و گفت: متاسفانه برخی از پذیرندگان مطابق با فعالیت اصلی و مجوز خود فعالیت نمی‌کنند و با استفاده از این بستر به مقاصد دیگری می‌رسند که در این مرحله تشخیص Fraud کار آسانی نیست. اما در حال حاضر با توجه به طراحی سیستم‌های تحلیلی و پالایش داده‌­ها در سپ توانسته‌ایم از بسیاری تراکنش­‌های مشکوک جلوگیری کنیم و در صورت شناسایی تراکنش مشکوک اقدامات لازم به منظور مسدودسازی ترمینال یا عکس‌العمل‌های دیگر انجام می‌شود.
 
او در ادامه به فعالیت سایت­‌های شرط­‌بندی اشاره کرد و گفت: حساسیت نهادهای ناظر و لزوم مقابله با این تخلف باعث شده اعمال محدودیت و کنترل بیشتری بر درگاه پرداخت اینترنتی سپ صورت گیرد. اما در سایت‌­های شرط­‌بندی، به دلیل آگاهی نداشتن شهروندان هنگام عضویت و حتی در مواردی همکاری خود کاربر، تمام اطلاعات کارت بانکی در اختیار سایت شرط‌بندی قرار می­‌گیرد. در این زمان به راحتی امکان سوءاستفاده از کارت بانکی از طریق تراکنش کارت به کارت میسر می‌شود و در این فرایند حتی رمز پویا نیز در این سایت‌ها یا اپلیکیشن‌­ها در دسترس گردانندگان آنها قرار می‌گیرد.

عبدالرضا بخشایی مدیر بازرسی و مبارزه با پولشویی سپ: تمرکز اصلی بر احصا، پیاده‌سازی و ممیزی الزامات مختلف مبارزه با پولشویی در شرکت است.
مدیر بازرسی و مبارزه با پولشویی پرداخت الکترونیک سامان در خصوص وضع قوانین و تدابیر امنیتی از سوی شاپرک هم گفت: جلسات متعددی با همکاری شاپرک و شرکت کاشف و کلیه PSPهای کشور به منظور همفکری و اتخاذ راهکارهای مناسب با این پدیده تشکیل شده است؛ اما عدم دسترسی به کل اطلاعات شبکه بانکی، ما را با برخی مشکلات در پاسخگویی مواجه کرده است.
 
او ادامه داد: شرکت‌های حوزه پرداخت، تنها به قسمتی از اطلاعاتی دسترسی دارند که از سوییچ خودشان انتقال وجه انجام می‌گیرد و در صورت مشکوک شدن به تراکنش‌های غیرعادی، تنها می‌­توانند تدابیر محدودسازی سیستمی را در بستر خودشان پیاده کنند. به همین خاطر انتظار ما از رگولاتورها این است که اطلاعات بیشتری را در بستری یکپارچه در اختیار PSPها قرار دهند یا در صورت امکان، اطلاع‌رسانی مناسبی در خصوص مسدودسازی کارت‌ها و درگاه‌های متخلف انجام شود.
 
بخشایی در نهایت از شهروندان خواست هشدارهای پلیس فتا را جدی بگیرند و هرگز اطلاعات کارت بانکی خود را در اختیار اشخاص دیگر قرار ندهند: همه افراد باید آگاهی خود را در این خصوص افزایش دهند تا فریب افزایش درآمد در سایت‌های شرط‌بندی و قمار را نخورند؛ ورود به این سایت‌ها در هر شرایطی منجر به باخت و کلاهبرداری می‌شود، هرچند در اوایل ممکن است منجر به افزایش درآمد شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.