تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 4, 2022
11:21 دوشنبه، 15ام فروردینماه 1401
کد خبر: 134728

بزرگترین سرقت‌های رمزارز تا به امروز

 
هکرها در جدیدترین سرقت سایبری از بخش دارایی دیجیتال، رمزارز به ارزش ۶۱۵ میلیون دلار از یک پروژه بلاک چین مرتبط با بازی آنلاین محبوب اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) را به سرقت بردند.
 
 رونین شبکه‌ای که اجازه می‌دهد سکه‌های دیجیتالی در بلاک‌چین‌های مختلف منتقل شوند، سه‌شنبه گذشته اعلام کرد هکرها در ۲۳ مارس، حدود ۱۷۳ هزار و ۶۰۰ توکن اتر و ۲۵.۵ میلیون توکن کوین یو اس دی را به سرقت برده‌اند. در نرخ مبادله فعلی، وجوه مسروقه ۶۱۵ میلیون دلار ارزش دارند اما در زمان حمله ۵۴۰ میلیون دلار ارزش داشته‌اند که این سرقت را یکی از بزرگترین سرقتهای رمزارز در تاریخ می سازد.
 
رویترز در گزارشی سرقتهای بزرگ دیگری را مرور کرده که از زمان تولد بیت کوین در سال ۲۰۰۸، بخش رمزارز با آنها روبرو شده است:
 
پلی نت‌ورک
 
هکرها در اوت سال ۲۰۲۱ حدود ۶۱۰ میلیون دلار از پلتفرم پلی نت‌ورک که تراکنشهای توکن نقطه به نقطه را تسهیل می‌کنند را به سرقت بردند. هکرهای عامل این دزدی اندکی بعد تقریبا همه وجوه مسروقه را برگرداندند. این هک آسیب پذیری‌ها در بخش فاینانس غیرمتمرکز (DeFi) را منعکس کرد که در آن کاربران وام گرفته، قرض می‌دهد یا به توکنهای دیجیتالی پس انداز می‌کنند و دروازه بانان سنتی فاینانس یعنی بانک‌ها و صرافی‌ها را دور می‌زنند.
 
کوین چک
 
در ژانویه سال ۲۰۱۸ هکرها رمزارز به ارزش ۵۳۰ میلیون دلار را از صرافی کوین چک در توکیو به سرقت بردند. هکرها به یکی از کیف پولهای داغ کوین چک (پوشه دیجیتالی که به صورت آنلاین ذخیره می شود) حمله بردند تا رمزارزها را خالی کنند و توجهات را به امنیت در صرافیهایی رمزارز جلب کردند. این هک سوالاتی را در ژاپن در خصوص ساماندهی بازار دارایی دیجیتالی برانگیخت. سازمان اطلاعات کره جنوبی در آن زمان اعلام کرد یک گروه هک کره شمالی ممکن است عامل این سرقت بوده باشد.
 
صرافی Mt.GOX
 
در یکی از اولین موارد سرقتهای بزرگ رمزارز، بیت کوین به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار از صرافی Mt.GOX در توکیو در فاصله سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ به سرقت رفت. این صرافی که زمانی ۸۰ درصد از تجارت بیت کوین جهان را مدیریت می کرد، در اوایل سال ۲۰۱۴ پس از این که این هک برملا شد، اعلام ورشکستگی کرد و حدود ۲۴ هزار مشتری این صرافی دسترسی به وجوه مالی خود را از دست دادند.
 
ورم هول (Wormhole)
 
سایت غیرمتمرکز ورم هول ماه گذشته هدف سرقتی به ارزش ۳۲۰ میلیون دلار قرار گرفت و هکرها ۱۲۰ هزار توکن مرتبط با اتر را به سرقت بردند. بازوی رمزارز شرکت جامپ تردینگ که سال قبل سازنده ورم هول را خریداری کرده بود، این پول را به منظور پشتیانی از ورم هول جایگزین کرد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.