رسانه‌های اجتماعی

April 5, 2022
0:31 سه شنبه، 16ام فروردینماه 1401
کد خبر: 134757

اپلیکیشن تروث سوشال؛ شبکه اجتماعی ترامپ “فاجعه” است

 
دونالد ترامپ پاییز گذشته اعلام کرد قصد دارد یک شرکت فناوری انقلابی را راه‌اندازی کند: "من تروث سوشال را ایجاد کردم تا در برابر خودکامگی شرکت‌های عظیم فناوری بایستم."
 
"ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که طالبان در توییتر حضور گسترده‌ای دارد اما رئیس‌جمهور آمریکای محبوب شما را ساکت کرده‌اند."
 
این اپلیکیشن در روز رئیس‌جمهور، ۲۱ فوریه (دوم اسفند)، راه اندازی اما شش هفته بعد با مشکلاتی مواجه شد و نزدیک به ۱/۵میلیون نفر که در لیست انتظارند قادر به استفاده از آن نیستند.
 
تروث سوشال شباهت زیادی به توییتر دارد که حساب کاربری ترامپ را پس از حمله عده‌ای اوباش به ساختمان کنگره ایالات متحده مسدود کرد.
 
توییتر معتقد بود که دونالد ترامپ با ادعای نادرست "دزدیده شدن" انتخابات، به خشونت دامن زده است. او در ۸ ژانویه ۲۰۲۱ از توییتر برای همیشه محروم شد.
 
تروث سوشال ممکن است شبیه توییتر باشد، اما در تلفن‌های اندروید، مرورگرهای وب و ظاهراً برای بیشتر کسانی که بیرون آمریکا هستند در دسترس نیست.
 
جاشوا تاکر، مدیر مرکز رسانه‌های اجتماعی و سیاست دانشگاه نیویورک، راه‌اندازی این اپلیکیشن را "فاجعه" خواند و یکی از متحدان جمهوری‌خواه ترامپ که نخواست نامش فاش شود، گفت: "به نظر می‌رسد هیچکس نمی‌داند چه خبر است."
 
تروث سوشال در روز راه‌اندازی از اپلیکیشن‌هایی بود که بیش از بقیه از فروشگاه مجازی اپل (اپ استور) دانلود شد اما بسیاری از کسانی که آن را دانلود کردند قادر به استفاده از آن نبودند.
 
گمان می‌رفت که این مشکل زود حل شود و ترامپ در روزهای آینده شروع به انتشار "حقایق" کند اما چنین نشد.
 
به گفته سایت "سیمیلار وب"، یوتیوب، تیک‌تاک، اینستاگرام و فیسبوک جزو ۱۰ اپلیکیشنی هستند که بیشترین دانلود را دارند اما تروث سوشال در میان ۱۰۰ اپلیکیشن اول هم جایی ندارد.
 
کاربرانی که وارد این اپلیکیشن می‌شوند، آن را خالی می‌یابند، زیرا بسیاری از صداهای بزرگ در جناح راست آمریکا تاکنون از آن دوری گزیده‌اند.
 
مطالعه دیگری نشان داد که تعداد دفعات دانلود تا ۹۵ درصد کاهش یافته است.
 
یکی از کاربران توییتر روز سه شنبه گفت: "چند هفته پیش در تروث سوشال ثبت نام کردم و هنوز در صف انتظار هستم."
 
کاربر دیگری به شوخی گفت: "زمانی که از لیست انتظار خارج شوم و واقعاً به تروث سوشال بروم، ترامپ دوباره رئیس‌جمهور شده است."
 
 
کارشناسان متحیر
به گفته دوین نونز مدیرعامل تروث سوشال، هدف این بوده که تا پایان ماه مارس راه‌اندازی "کامل" شده باشد اما اینکه چرا این برنامه این همه مشکل دارد کارشناسان را گیج کرده است.
 
برخی به همکاری تروث سوشال با رامبل، پلتفرم اشتراک‌گذاری ویدیویی که کمی شبیه یوتیوب است، اشاره کرده‌اند.
 
رامبل که در میان محافظه‌کاران و راست افراطی محبوبیت داشت، قرار بود "ستون فقرات مهمی" برای زیرساخت سایت تروث سوشال فراهم کند.
 
اما اگر تروث سوشال مشکل سرور دارد، چرا برطرف کردنش اینقدر طول کشیده است؟
 
یک فرد جمهوری‌خواه نزدیک به ترامپ گفت: "رفع اشکال باید چند روز طول بکشد، نه شش هفته."
 
"همیشه در ابتدا دست‌اندازهایی وجود دارد اما فکر می‌کردم باید در این مرحله مشکل حل شده باشد."
 
"به نظر می‌رسد هیچ‌کس نمی‌داند چرا."
 
رقبا
گفته می‌شود که ترامپ عصبانی است و می‌پرسد چرا افراد بیشتری از تروث سوشال استفاده نمی‌کنند.
 
او حدود ۷۵۰ هزار دنبال‌کننده دارد اما بیش از یک ماه است که "حقیقتی" را پست نکرده است.
 
تاکر گفت: "شاید دارند جلوی‌اش را می‌گیرند."
 
"این آخرین فرصت او برای راه‌اندازی اپلیکیشن است، به محض اینکه ترامپ ناگهان وارد آن شود و شروع به فعالیت جدی ‌کند، سروصدا به پا خواهد کرد."
 
تروث سوشال با اینکه از آن بد گفته‌اند هنوز هم می‌تواند با رقبایی مانند Gab و Gettr رقابت کند.
 
ترامپ هنوز ستاره‌ای سرشناس است و هر اپلیکیشن "آزادی بیان" با میل و اشتیاق دنبالش می‌رود.
 
اما در حال حاضر، تروث سوشال کمی مایه خجالت شده، قرار بود تروث سوشال در برابر سنگین‌وزن‌های 'سیلیکون ولی' بایستد ولی هنوز حتی روی پای خود هم نایستاده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.