سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

April 5, 2022
14:17 سه شنبه، 16ام فروردینماه 1401
کد خبر: 134785

مایکروسافت 47 ساله شد

 
 
47 سال پیش دو مهندس جوان شرکتی را تاسیس کردند که آینده دنیای فناوری را متحول کرد. «بیل گیتس» و «پل آلن» در 4 آوریل سال 1975 رسما مایکروسافت را بنیان گذاشتند تا در آینده مهم‌ترین سیستم عامل دنیای کامپیوترهای شخصی به وجود بیاید.
 
اگر امروز به وضعیت مایکروسافت نگاه کنیم، بسیار بعید به نظر می‌رسد که گیتس و آلن می‌توانستند چنین آینده‌ای را پیش‌بینی کنند. گواه این مسئله شرایطی است که این دو مایکروسافت را با آن تاسیس کردند. بیل و پل هر دو در آن زمان شغل‌های قبلی خود را حفظ کرده بودند. البته این بدان معنا نیست که بنیان‌گذاران مایکروسافت به آینده این شرکت امیدی نداشتند، اما نمی‌توانستند یا نمی‌خواستند تمام وقت خود را روی آن بگذارند.
 
بیل گیتس که در آن زمان در دانشگاه هاروارد درس می‌خواند، یک روز چمدان خود را بست و به «آلباکرکی» در ایالت «نیو مکزیکو» رفت تا با اولین مشتری این شرکت دیدار کند. این مشتری Micro Instrumentation and Telemetry Systems یا به اختصار MITS، سازنده Altair 8800 بود. این کامپیوتر خود نیازمند مقاله‌ای مفصل است، اما فعلا به گفتن این نکته بسنده می‌کنیم که Altair 8800 جرقه انقلابی در دنیای کامپیوترها را زد.

بیل گیتس و پل آلن، بنیان‌گذاران مایکروسافت
 
مایکروسافت بر دنیای نرم‌افزارها متمرکز بود
هدف مایکروسافت پیوستن به این انقلاب بود، اما نمی‌خواست مثل بسیاری از شرکت‌ها با سخت‌افزار این کار را انجام دهد. هدف گیتس و آلن تمرکز بر دنیای نرم‌افزار بود و کلمه «سافت» در انتهای نام شرکت هم از همین‌جا آمده بود.
 
مایکروسافت سه سال بعد اولین دفتر بین‌المللی خود را در ژاپن افتتاح کرد. در سال 1980، «استیو بالمر» به جمع آن‌ها پیوست و تمرکز کسب و کار روی سیستم عامل قرار گرفت. اکثر طرفداران دنیای فناوری بقیه تاریخ را بلدند. پس از MS-DOS، اولین رابط گرافیکی با ویندوز معرفی شد و نرم‌افزارهای زیادی از سوی این شرکت روانه بازار گردید.
 
حوزه‌های فعالیت این کمپانی حالا فوق‌العاده زیاد شده و این شرکت در بخش‌های مختلفی از دنیای بازی‌ها گرفته تا حوزه سلامت و رایانش ابری فعالیت دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.