اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 6, 2022
14:47 چهارشنبه، 17ام فروردینماه 1401
کد خبر: 134819

عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی خواستار تعویق در برگزاری انتخابات این اتحادیه شد

 
عضو هیات مدیران اتحادیه کسب و کارهای مجازی و دبیر انجمن کسب و کارهای مجازی خواستار تعویق در انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی شدند. آنها بر این باور هستند که اطلاع رسانی به طور دقیق انجام نشده و وزارت صمت باید به این مسأله ورود پیدا کند تا انتخاباتی سالم و بهتر صورت بگیرد.
 
«حمیدرضا اعتدال‌مهر» عضو هیات مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی درباره جریان انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی به دیجیاتو گفت: «ماجراهای انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی به دو دسته تقسیم می‌شوند. بخشی مربوط به زمان مدیرعاملی آقای کرمی می‌شود که تخلفاتی هم اتفاق افتاد و اتاق اصناف نیز به آن ورود کرد اما موضوع صحبت کنونی ما فراتر از این موارد است.»
 
 
به گفته این عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، در همان زمان مدیریت آقای کرمی درباره کاندیداتوری دوره بعد اعلام شد، افراد علاقه‌مند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.
 
او در ادامه توضیحات خود با اشاره به روند ثبت‌نام‌ علاقه‌مندان به کاندیداتوری در این انتخابات گفت: «هرچند این موضوع باید با توجه به وظیفه قانونی رئیس هیئت مدیره در روزنامه رسمی درج می‌شد و این اتفاق هم افتاد اما از سویی دیگر این موضوع به اطلاع اعضا به صورت دقیق نرسید. البته اعلام شده این موضوع به صورت پیامک هم به اعضا اطلاع رسانی شده است اما این موضوع برای برخی افراد رخ نداده است.»
 
اعتدال مهر اما با اشاره به عضویتش به عنوان عضو علی‌البدل هیئت مدیره، تاکید کرد، شخصا هیچ پیامکی در اینباره دریافت نکرده و گفت: «شاید روند اننتخابات به شکل قانونی انجام شده باشد اما شکل عرفی انتخابات اتفاق نیفتاده است. همین موضوع هم باعث شده عده کثیری از افرادی که امکان کمک کردن به این تشکل را به علت حضورشان در صنف و تجربه قابل توجه‌شان دارند؛ از این انتخابات بی‌خبر ماندند.»
 
کناره گیری ثبت‌نام کنندگان به دلیل نقص در پرونده!
 
او در پاسخ به این سوال که روند ثبت نام دیگر اعضا به چه شکلی پیش رفته است، گفت: «عده‌ای از افرادی که ثبت‌نام هم کرده بودند به دلیل نقص در پرونده ثبت نام خود را لغو کردند. در واقع این افراد تماس‌های مشکوکی دریافت کردند و از آنها خواسته شده تا در انتخابات شرکت نکنند و از حضور در آن صرف نظر کنند.»
 
اعتدال مهر در بخش دیگری از توضیحات خود با تاکید بر اینکه اگر دوستان در اتاق اصناف حسن نیت دارند باید لیست اولیه کاندیداها و لیست تائید صلاحیت شده را به اشتراک بگذارند، گفت: « بر اساس توضیحات افرادی که خواستار حضور در انتخابات بوده‌اند بیش از 100 نفر در این روند رد صلاحیت شد‌ند که این موضوع به هیچ عنوان طبیعی نیست.»
 
شنیده‌ها حاکی از آن است که اعضایی که اقدام به لغو حضورشان در انتخابات و کناره‌گیری از آن کرده‌اند تماس‌هایی از متفاوت از بخش‌های مختلف دولتی داشتند، برخی اسامی حراست وزارت صمت را می‌آورند و برخی نهادهای دیگر را عاملین این تماس میدانند. به باور اعتدال مهر همین موضوع خود شائبه و شک درباره این انتخابات را تشدید می‌کند و حالا این سوال مطرح است که چرا این روند شکل گرفت.
 
اعتدال‌مهر در پاسخ به این سوال که آیا از زمان اعلام کاندیداتوری تا به امروز اعضای جدیدی هم به اتحادیه اضافه شدند که می‌توانستند در این لیست قرار بگیرند یا خیر به دیجیاتو‌ گفت: «به هر حال تا امروز نزدیک به یک سال از ماجرای ثبت‌نام گذشته است. در این مدت هم حدود 800 تا 900 مجوز جدید کسب‌وکار صادر شده است و این افراد عملا در انتخابات ثبت‌نام نکرده اند.»
 
او با اشاره به اینکه سه دلیل اصلی برای نپذیرفتن این انتخابات وجود دارد، گفت: «اولا اطلاع رسانی برای ثبت‌نام به درستی انجام نشده، دوما افرادی هم که ثبت‌نام کرده‌اند به دلیل اعلام نقص در پرونده درخواستشان پس گرفته شده است، همچنین اطلاع رسانی هم به درستی انجام نشده است و از ظرفیت رسانه‌ها استفاده نشده است.»
 
اعتدال مهر به عنوان عضو هیئت مدیره اعلام کرد: « به دلیل همه این موارد و عدم شفافیت و همه تخلفات پیش آمده لازم است درخواستی صنفی از اتاق اصناف و وزارت صمت برای تغییراتی در روند انتخابات انجام شود.»
 
به باور او به دلیل زمان کوتاه اعلام شده از 25 اسفند تا 25 فروردین یا باید زمان بیشتری به کاندیداهای فعلی برای معرفی خود داده شود یا ثبت نام قبلی باطل شود و افرادی که دیر مطلع شدند و دیگر افرادی که تمایل به ثبت نام در انتخابات دارند نیز فرصتی برای حضور پیدا کنند.
 
او با تاکید بر اینکه بهتر است انتخابات با کیفیت و قابل قبول برای همه اعضا انجام شود، گفت: «اگر زمان انتخابات حتی با یک یا دو ماه تاخیر روبرو شود هم حداقل با کیفیت برگزار خواهد شد.»
 
ایراد شکلی عضو هیئت‌مدیره به انتخاباتی پر حاشیه
اعتدال مهر در پاسخ به این پرسش دیجیاتو که آیا امکان اعلام این درخواست از طرف یک عضو هیئت مدیره وجود دارد یا باید به شکل گروهی انجام شود، گفت: «قانون‌گذار پیش‌بینی درباره این روند به عنوان یک فرایند قانونی نکرده است.»
 
به گفته او این روند انتخابات به ظاهر ایرادی ندارد و امکان ادامه آن وجود دارد. این در حالی است که ایراد منتقدان به انتخابات به روند شکلی آن است.
 
این عضو هیئت‌مدیره با اشاره به تغییراتی که در وزارت صمت، اتاق اصناف و دیگر بخش‌های مرتبط شده است، گفت: «با توجه به همه این تغییرات انتظار می‌رود این همکاری انجام شود تا دچار گرفتاری نشویم تا در 4 سال آینده بعد از انتخابات ناگزیر به تحمل و قبول حواشی چنین انتخاباتی باشیم.»
 
اعتدال مهر با اشاره به اینکه اتحادی کسب‌وکارهای مجازی تجربه حضور کسب‌وکارهای بزرگ در هیئت مدیره را دارد، گفت: «در دوره قبل اسنپ، دیجی‌کالا، زنبیل و مواردی از این دست در هیئت مدیره حضور داشتند. اما تجربه ما بیانگر آن است که لزوما وجود کسب‌وکار بزرک باعث موفقیت نخواهد شد.»
 
او بر این باور است که اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی به حضور افرادی صنفی نیاز دارد که بزرگ بودن نام کسب‌وکارشان کافی نیست و این موضوع باید در دوره جدید رعایت شود.
 
اما همچنان این پرسش مطرح است که به تعویق انداختن روند اتخابات یا لغو روند قبلی باید بر چه اساس و راهکاری انجام شود؛ اعتدال مهر در پاسخ به این پرسش، گفت: «به نظر می‌رسد در حال حاضر بهترین و تنها روشی که می‌تواند وجود داشته باشد شفاف سازی این روند و اطلاع رسانی درباره آن است.» هرچند باید گفت مجتبی توانگر نماینده مجلس نیز از وزارت صمت خواسته تا این انتخابات لغو شود و به تخلفات آن رسیدگی شود.
 
به باور اعتدال مهر اگر در حال حاضر اطلاع رسانی و آگاهی گسترده درباره عواقب چنین انتخاباتی به درستی انجام نشود در چهار سال آیند با مشکلات قابل توجهی در اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی مواجه خواهیم شد.
 
عادل طالبی: به افرادی جنگجو‌ نیاز داریم
 
 
«عادل طالبی» دبیر انجمن کسب و کارهای اینترنتی نیز در گفتگو با دیجیاتو ضمن اعلام اینکه تعویق در این انتخابات می‌تواند شک‌ها و شبهات را برطرف کند تاکید دارد که در اسامی حاضر در فهرست نهایی کاندیداتورها، نام‌های گمنام زیادی وجود دارد که نمی‌توانند جنگنده‌ای برای کسب و کارهای انلاین باشند: «ما افرادی را لازم داریم که بتوانند برای مشکلات کسب و کارها بجنگند و پیگیر احقاق حق آنها باشند. بسیاری از اسامی حاضر افراد گمنامی هستند و برخی از مدیران استارتاپ ها هم که در لیست حضور دارند بسیار اندک هستند، ضمن اینکه تجربه نشان داده است این کسب و کارهای بزرگ دغدغه‌های خودشان را دارند و نمی‌توانند برای دغدغه دیگران هم بجنگند.»
 
طالبی با تایید این موضوع که بسیاری از افراد واجد شرایط از انتخابات فعلی و شرایط آن به درستی آگاه نشدند تاکید کرد که اعضای هیات مدیره این دوره از اتحادیه بسیار مهمتر از دوره قبل هستند: «دوره قبل پایه ریزی ابتدایی این اتحادیه بود و همه چیز به سرعت انجام شد تا این حرکت رخ بدهد ولی در این دوره نباید عجولانه رفتار کرد.»
 
طالبی در پاسخ به این پرسش که چرا این دوره از اهمیت خاصی برخوردار است به دیجیاتو گفت: «چالشهای در پیش رو کسب و کارهای انلاین پیچیده‌تر‌ شده و مواردی نظیر طرح صیانت و… وجود دارد که این مشکلات را دو چندان می‌کند. اتحادیه کسب و کارهای مجازی در این دوره خود با این قبیل مسایل دست و پنجه نرم می‌کند و باید اعضای هیات مدیره آن افرادی باشند که شناخته شده باشند و توانایی انجام این کار را داشته باشند.»
 
طالبی با بیان اینکه تعویق‌ در انتخابات و ایجاد فرصت برای کاندیداتورهای جدید به نفع بازیگران این حوزه است تاکید کرد که این اتفاق باید از سوی وزارت صمت پیگیری شود و خود اتحادیه نیز بهتر است که به تحقق این کار کمک کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.