اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 6, 2022
14:51 چهارشنبه، 17ام فروردینماه 1401
کد خبر: 134821

دستورالعمل امنیت تبادل داده‌های ملی مطابق مصوبات شورای عالی فضای مجازی تدوین می‌شود

ICTna.ir – نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب کردند دستورالعمل امنیت تبادل داده‌ها و اطلاعات ملی منطبق با نظامات و مصوبات شورای عالی فضای مجازی تدوین شوند.

Majlis Dolat.jpeg

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، نمایندگان در جریان تصویب طرح یکپارچه‌سازی داده‌ها و اطلاعات ملی با ۲۰۳ رای موافق، چهار رای مخالف و پنج رای ممتنع، ماده ۴ این طرح مبنی بر اینکه داده و اطلاعات ملی در زمره مالکیت عمومی و در اختیار نظام جمهوری اسلامی باشد را تصویب کردند.

براساس تبصره ماده ۴ این طرح، نهادها و دستگاه‌های مشمول این قانون و ارایه‌دهندگان خدمات ذیل تنظیم‌گران بخشی موظف هستند امکان دسترسی و تبادل داده و اطلاعات ملی را صرفا براساس سطوح انتشار تعیین شده توسط کمیسیون دوام فراهم کنند و استنکاف از احکام مقرر در این ماده مشمول مجازات مندرج در ماده (۱۰) این قانون خواهد بود.

همچنین تصویب شد دستور‌العمل امنیت تبادل داده‌ها و اطلاعات ملی مطابق با نظامات و مصوبات شورای عالی فضای مجازی باشد.

براساس ماده ۵ این طرح، دستگاه‌ها و نهادهای مشمول این قانون که براساس شرح وظایف مقرر در قوانین مربوطه و نیز تکالیف ناشی از این قانون موظف به تولید، نگهداری، پردازش داده و اطلاعات هستند، مکلفند در امر تولید، نگهداری، پردازش، حفظ امنیت و صیانت از داده‌های شخصی و تبادل و اشتراک گذاری و تکمیل و به‌روز رسانی داده‌ها و اطلاعات ملی، سیاستها و نظامات مصوب شورای عالی فضای مجازی و مصوبات کمیسیون دوام را اعمال و اجرا کنند.

در تبصره یک  ماده ۵ طرح مدیریت یکپارچه داده‌ها و اطلاعات ملی آمده است: تنظیم‌گران بخشی ملزم به اجرای مصوبات کمیسیون دوام  و اعمال سیاست‌ها و نظامات این قانون از طریق درج یا الحاق در پروانه یا مجوزهای فعالیت، تأسیس، موافقت اصولی یا قرارداد ارائه‌دهندگان خدمات ذیل خود هستند.

همچنین براساس تبصره ۲ این ماده، تخلف از اجرای مصوبات کمیسیون دوام یا استنکاف از تطبیق با شرایط موضوع این قانون مستوجب مجازات مقرر در این قانون است.

در ادامه نمایندگان با ماده ۶ این طرح با ۱۹۵ رای موافق، شش رای مخالف و هفت رای ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده شش این طرح آمده است: اعمال تدابیر حفاظتی و امنیتی جهت صیانت از داده‌ و اطلاعات و حفظ محرمانگی داده و اطلاعات اشخاص برعهده دستگاه‌ها و نهادهای مشمول این قانون و ارائه‌دهندگان خدمات ذیل تنظیم‌گران بخشی است که مسووول تولید، نگهداری یا پردازش‌کننده داده و اطلاعات است.

براساس تبصره ماده شش طرح مدیریت یکپارچه داده‌ها و اطلاعات ملی، دستورالعمل و استانداردهای امنیت تبادل داده و اطلاعات و تامین امنیت و ارزیابی آن مطابق نظامات و مصوبات شورای عالی فضای مجازی خواهد بود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.