سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 6, 2022
14:54 چهارشنبه، 17ام فروردینماه 1401
کد خبر: 134822

پوست رباتیکی که حس دارد

 
محققان انگلیسی موفق به ساخت نوعی پوست مصنوعی برای سرانگشتان رباتیک شده اند که عمکلرد مناسبی در احساس فشار و سطوح از خود نشان می دهد.
 
 برخورداری از یک سرانگشت بسیار حساس با پوستی که به کمک پرینت سه بعدی تولید شده است، می تواند به ربات ها کمک کند تا ماهرتر شده و با داشتن نوعی حس لامسه، به شکل بهتری در توسعه دست های مصنوعی به کار گرفته شوند.
 
امروزه ماشین‌ها می‌توانند بهترین شطرنج‌باز جهان را شکست دهند، اما هنوز قادر نیستند مهره شطرنج را در حد یک نوزاد شیرخواره کنترل کنند. به گزارش سیناپرس،این فقدان مهارت رباتیک تا حدی به این دلیل است که گیره های مصنوعی، فاقد حس لامسه ظریف سرانگشت انسان هستند که برای هدایت دستان ما هنگام برداشتن و دست زدن به اشیاء استفاده می شود.
 
حالا در دو پژوهش جدید بین المللی به هدایت دانشگاه بریستول انگلستان، محققان موفق شده اند اولین مقایسه عمیق یک سرانگشت مصنوعی ساخته شده با پرینتر سه بعدی را با فرایندهای عصبی حس لامسه انسان انجام دهند.
 
این محققان می گویند: کار ما به کشف چگونگی ایجاد حس لامسه توسط ساختار داخلی پیچیده پوست انسان کمک می کند. این یک پیشرفت هیجان انگیز در زمینه علوم رباتیک است.به گزارش سیناپرس، پرینت سه بعدی پوست لامسه می تواند ربات هایی را ایجاد کند که ماهرتر هستند و عملکرد دست های مصنوعی را با ایجاد حس لامسه داخلی به طور قابل توجهی بهبود می بخشند.
 
آن ها با استفاده از یک توری پرینت شده سه بعدی در سطح زیرین سرانگشت مصنوعی، وضعیتی شبیه لایه‌های بیرونی و درونی پوست داخلی انسان تولید کردند.به گزارش سیناپرس،برای ساخت این لایه ها یا اصطلاحا، پاپیلاها، از چاپگرهای سه بعدی پیشرفته استفاده شد که می توانند مواد نرم و سخت را با هم ترکیب کنند تا ساختارهای پیچیده ای مانند آنچه در زیست شناسی یافت می شود ایجاد نمایند.
 
به گفته دانشمندان فوق، ما دریافتیم که سرانگشت چاپ شده سه بعدی ما می تواند سیگنال های عصبی مصنوعی تولید کند که شبیه سیگنال های ضبط شده از نورون های واقعی و لمسی هستند. اعصاب لمسی انسان، سیگنال هایی را از پایانه های عصبی مختلف به نام گیرنده های مکانیکی منتقل می کنند که می توانند در احساس فشار و شکل جسم مورد تماس، به کار بیایند.
 
آن ها می گویند: هدف نهایی ما از چنین تحقیقاتی آن است که پوست مصنوعی را به خوبی یا حتی بهتر از پوست واقعی بسازیم!
 
این یافته ها در دو مقاله علمی پژوهشی در نشریه Journal of the Royal Society Interface منتشر شده اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.