بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 7, 2022
11:43 پنجشنبه، 18ام فروردینماه 1401
کد خبر: 134833

سنگ ضمانت بانکی، پیش پای دانش‌بنیان‌ها

 
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، پذیرفته نشدن دارایی‌های نامشهود شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان ضمانت تسهیلات بانکی را یکی از مهم‌ترین مشکلات این شرکت‌ها برشمرد.
 
سیدحسن هاشمی ضمن ابراز امیدواری برای حل مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان در سالی که به نام «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری شده، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر رهبر انقلاب بارها بر ضرورت تقویت اقتصاد دانش‌بنیان تاکید داشته‌اند و در سال جدید نیز با اشاره مستقیم به موضوع تولیدِ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، سیاست کلی کشور در این عرصه را مشخص کردند.
 
رشد اقتصاد دانش‌بنیان نیازمند رشد اقتصاد شرکت‌های دانش‌بنیان است
 
وی افزود: طبیعتا برای بزرگ شدن اقتصاد دانش‌بنیان، نیازمند رشد و تقویت اقتصاد شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه فعالیت‌ها و اثرگذاری آن‌ها در حوزه‌هایی مانند تولید، صنعت و خدمات هستیم و لازمه آن، این است که گردش مالی این شرکت‌ها و سهم آن‌ها در اقتصاد بیشتر شود. 
 
خرید تضمینی دولت فقط بخش کوچکی از دانش‌بنیان را احیا خواهد کرد
 
رئیس سازمان نصر با تقدیر از رویکرد رئیس‌جمهور برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: اینکه آقای رئیسی، وزارتخانه‌ها را مکلف کرده‌اند به جای خرید محصولات خارجی، نمونه‌های داخلی و استاندارد تولیدشده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان را خریداری کنند، اقدام ارزشمندی است اما طبیعتا این تضمین خرید، صرفا پشتوانه اقتصادی تعداد اندکی از شرکت‌ها خواهد بود و نمی‌تواند شامل حال تمامی ۶۷۰۰ شرکت باشد.
 
هاشمی تصریح کرد: بازار محصولات دانش‌بنیان فقط نهادهای دولتی نیست و این شرکت‌ها باید بتوانند با تامین منابع لازم، بازار محصول خود را توسعه دهند و اقتصادشان را تقویت کنند.
 
نیازمند تامین منابع مالی و استفاده از تسهیلات بانکی هستیم
 
هاشمی ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان برای رشد اقتصاد خود، نیازمند تامین منابع مالی و استفاده از تسهیلات بانکی هستند که در این خصوص، دولت مصوبات حمایتی متعددی داشته و صندوق نوآوری و شکوفایی نیز تسهیلاتی را پیش‌بینی کرده، اما متاسفانه دست بسیاری از شرکت‌ها از این حمایت‌ها کوتاه مانده است.
 
دانش‌بنیان‌ها خط تولید ندارند، دارایی‌شان دانش و فناوری است
 
وی درباره دلیل این اتفاق گفت: دریافت این تسهیلات حمایتی نیازمند ضمانت و وثیقه مورد تایید شبکه بانکی است که تامین آن برای شرکت‌های دانش‌بنیان، به ویژه شرکت‌هایی که در حوزه فناوری اطلاعات و طراحی نرم‌افزار فعال هستند، مقدور نیست.
 
وی تصریح کرد: این شرکت‌ها مانند کارخانه ها نیستند که خط تولید، تجهیزات و دستگاه‌هایی داشته باشند که بتوان از آن به عنوان وثیقه بانکی استفاده کرد، بلکه دارایی‌شان، مغزافزار آن‌ها است و با تکیه به همین دارایی ارزشمند است که تاییدیه دانش‌بنیان بودن را دریافت کرده‌اند.
 
پیشنهاد سازمان نصر برای حل یک مشکل اساسی
 
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ادامه داد: با توجه به این شرایط، باید مکانیزمی وجود داشته باشد که این دارایی نامشهود شرکت‌های دانش‌بنیان ارزش‌گذاری شده و به عنوان سرمایه رسمی در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شود تا به رسمیت شناخته شود.
 
هاشمی افزود: در کنار این اقدام، لازم است ساز و کاری هم برای تامین ضمانت‌نامه‌های بانکی تعیین شود؛ چرا که متاسفانه بانک‌ها حتی با وجود ثبت شدن دارایی‌های نامشهود به عنوان سرمایه رسمی شرکت‌ها، باز هم آن را به عنوان وثیقه و تضمین قبول نمی‌کنند.
 
هاشمی ادامه داد: راهکار پیشنهادی ما این است که صندوق نوآوری و شکوفایی با عاملیت صندوق‌های پژوهش و فناوری سراسر کشور و با همکاری سازمان‌های نظام صنفی رایانه‌ای استان‌ها، برای حل این مشکل اساسی شرکت‌های دانش‌بنیان اقدامی مشترک داشته باشند. 
 
صدور ضمانت‌نامه از طرف صندوق‌ها در ازای پذیرش دارایی‌های نامشهود
 
وی گفت: این صندوق‌ها می‌توانند دارایی‌های فکری شرکت‌های دانش‌بنیان را ارزش‌گذاری کرده و به ازای پذیرفتن آن به عنوان ضمانت، ضمانت‌های تعهد پرداخت مورد قبول بانک‌های عامل را صادر و به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه کنند.
 
وی با اشاره به آمادگی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور برای همکاری در ارزش‌گذاری دارایی نامشهود دانش‌بنیان‌ها تصریح کرد: با اجرایی شدن این طرح، شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند به جای وثیقه‌های معمول، ضمانت‌نامه های صندوق‌های پژوهش و فناوری را که در ازای دارایی‌های نامشهود آنها صادر شده، به بانک‌ها ارائه کنند و از تسهیلات بانکی بهره‌مند شوند.
 
رئیس سازمان نصر همچنین ابراز امیدوار کرد که با همراهی نهادهای متولی، این طرح محقق و گام بلندی برای تحقق شعار سال و بزرگ شدن اقتصاد دانش‌بنیان کشور برداشته شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.