اینترنت و شبکه

رمز ارز

فناوری اطلاعات

April 10, 2022
11:47 یکشنبه، 21ام فروردینماه 1401
کد خبر: 134912

وزارت ارتباطات: تدوین پیوست امنیتی ضرورت ورود به حوزه هوش مصنوعی و متاورس

 
نماینده ویژه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه امنیت فاوا با بیان اینکه ورود به فناوری‌های نوین از جمله هوش مصنوعی و متاورس، یک الزام است بر ضرورت تدوین پیوست امنیتی در این راستا خبر داد.
 
امیر محمدزاده لاجوردی، با تاکید بر اینکه استفاده از تکنولوژی‌های جدیدی مانند متاورس بسیار مهم است و ضروری است، گفت: «در همین راستا پیوست امنیتی برای فناوری‌های نوین یک ضرورت و الزام است. بر این اساس ما باید به حوزه فناوری‌های نو مانند رمز ارز، کوانتوم، متاورس، اینترنت ماهواره‌ای و هوش مصنوعی ورود کنیم و لازمه آن این است که اقدامات بهنگام داشته باشیم. یکی از این اقدامات بهنگام، تدوین پیوست امنیتی است.»
 
او با بیان اینکه معمولاً در مواجهه با فناوری‌های نو در کشور با تأخیر ورود کرده‌ایم، گفت: «این مساله نتیجه‌ای جز مصرف کننده بودن در این حوزه‌ها را نخواهد داشت. اما اگر مانند فناوری نانو روی فناوری‌های تازه وارد نیز سرمایه گذاری کرده و به موقع به آن ورود کنیم، آینده بهتری در پیش خواهیم داشت. بر این اساس ما باید اقدام به هنگام در این زمینه داشته باشیم.»
 
تلاش برای جلوگیری از تخلفات سیم‌کارت‌های بی‌هویت
نماینده ویژه وزیر ارتباطات در امنیت فاوا با تاکید بر اینکه امنیت مردم در فضای مجازی برای ما مهم است، گفت: «برای مثال پیگیری موارد مربوط به تهدیدات امنیتی سمت کاربر از قبیل فیشینگ (درگاه‌های پرداخت جعلی) یکی از موضوعاتی است که در کمیته‌ای با حضور وزارت ارتباطات، دادستانی، پلیس فتا و اپراتورها در دست پیگیری است.»
 
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه با تشکیل این کمیته، قصدمان این بوده که از سوءاستفاده و حملاتی که در قالب پیامک مخرب علیه مردم صورت می‌گیرد، جلوگیری کنیم، گفت: «هدف این است که بتوانیم جلوی تخلفات سیم کارت‌های بی‌هویت و نیز کسب‌و‌کارهای قمار را گرفته و آنها را در اولین فرصت شناسایی و با آنها برخورد کنیم.»
 
او همچنین گفت: «برای مثال در مورد پیامک‌های فیشینگ که تحت عنوان «ثنا» در هفته‌های پایانی سال برای کاربران ارسال می‌شدند و کاربر را ترغیب می‌کردند به لینک مورد نظر وارد شود، اقدامات مهمی در جهت جلوگیری از این سوءاستفاده انجام شد. لینک‌های فیشینگ پیامکی در این زمینه زیاد بود اما در این کمیته اقدامات خوبی صورت گرفت و این پیامک‌ها با راهکارهای فنی به کمترین مقدار خود رسید.»
 
لاجوردی همچنین گفت: «البته وزارت ارتباطات متولی اصلی درباره فیشینگ نیست اما از آنجایی که امنیت مردم در فضای مجازی برای ما مهم است با همکاری سایر نهادهای مسئول، برخی موضوعات مرتبط را اجرایی می‌کنیم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.