تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

April 11, 2022
11:12 دوشنبه، 22ام فروردینماه 1401
کد خبر: 134935

حافظه مناسب در گوشی اندرویدی چقدر است؟

 
ظرفیت حافظه یکی از معدود ویژگی‌های تلفن هوشمند است که امکان انتخاب آن را دارید.
 
 شما نمی‌توانید در جدیدترین گوشی‌های سامسونگ، پردازنده را انتخاب کنید اما می‌توانید بین مدل‌هایی با ظرفیت حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت و ۲۵۶ گیگابایت انتخاب کنید.
 
این انتخاب به میزان مصرف شخصی از یک تلفن اندرویدی بستگی دارد. همه، عادتهای مصرف مختلفی دارند. برای بعضی ۱۲۸ گیگابایت کافی است، در حالی که کاربران دیگر ممکن است در مدل یک ترابایتی گلکسی اس ۲۲ هم فضا کم بیاورند. میزان فضای ذخیره سازی مورد نیاز به چند عامل بستگی دارد.
 
چه چیزی فضای ذخیره سازی را پر می‌کند؟
 
در ابتدا باید دید چه چیزهایی عمده فضای ذخیره سازی گوشی را اشغال می‌کنند. این هم تا حدودی به نحوه استفاده از گوشی بستگی دارد. با این حال دو مصرف کننده بزرگ حافظه در گوشی همه، فایل‌های سیستم و اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها هستند. فایل‌های سیستم، شامل سیستم عامل و هر چیزی که تلفن را قابل استفاده می‌کنند، هستند. اپلیکیشن‌ها می‌توانند پس از دانلود شدن، فایلهایی را ایجاد کنند و بازی‌ها گاهی نیاز به فایل‌های زیادی دارند.
 
مصرف کننده بزرگ بعدی فضای ذخیره سازی در گوشی‌ها، عکس‌ها و ویدیوها هستند. عکس‌های کیفیت بالا و ویدیوهای تلفن‌های اندرویدی پیشرفته می‌توانند فضای زیادی را اشغال کنند. اگر در میان افرادی باشید که هرگز چیزی را حذف نمی‌کنند، احتمالا به ظرفیت حافظه بیشتری نیاز دارید.
 
مورد بعدی، آهنگ‌ها، اسناد و دانلودها هستند. همه چیز واقعا به کاربر گوشی بستگی دارد. اگر از سرویس‌های پخش موسیقی استفاده کنید، احتمالا نیازی به فایل‌های آهنگ در تلفن خود نخواهید داشت. افرادی که با فایل‌های پی دی اف زیادی کار می‌کنند، ممکن است انبوهی از این فایل‌ها داشته باشند.
 
در مجموع، اپلیکیشن‌ها، بازی‌ها، عکس‌ها، ویدیوها، آهنگ، اسناد و دانلودها، مواردی هستند که حافظه گوشی را اشغال می‌کنند اما امکان کنترل آنها وجود دارد.
 
چگونه فضای ذخیره سازی اشغال شده در گوشی را چک کنیم؟
 
بررسی فضای ذخیره سازی که در گوشی اندرویدی خود استفاده می‌کنید، راحت است. برای این کار ابتدا منوی پایین رونده را از بالای گوشی به پایین کشیده و در گوشه سمت راست بالای گوشی، روی آیکن چرخ دنده بزنید. سپس به قسمت "ذخیره سازی" (Storage) بروید. در گوشی‌های سامسونگ، باید به قسمت "باتری و مراقبت دستگاه" (Battery and Device Care) مراجعه کنید. در اینجا می‌توانید ببینید چه میزان از ظرفیت ذخیره سازی را استفاده کرده‌اید و چه میزان آزاد مانده است و چه چیزهایی بیشترین حافظه را تصرف کرده‌اند. معدودی موارد است که باید به آنها توجه کرد.
 
مهمترین نکته که باید توجه داشت این است که از حافظه موجود، چه میزان مصرف شده است. به عنوان مثال، در یک گوشی اندرویدی با ظرفیت حافظه ۱۲۸ گیگابایت، اگر با گذشت یک سال ۸۹ گیگابایت از ظرفیت گوشی را استفاده کرده‌اید که ۱۷ گیگابایت آن عکس است و اسناد و بازی‌های کمی دارید و آهنگ را در سرویس‌های پخش موسیقی گوش می کنید، می‌توانید مطمئن باشید که ۱۲۸ گیگابایت ظرفیت حافظه برای گوشی بعدی شما مناسب خواهد بود.
 
چقدر فضای ذخیره سازی نیاز است؟
 
اکنون می‌توانید از این اطلاعات برای تصمیم گیری درباره میزان فضای ذخیره سازی مورد نیازتان، استفاده کنید. اگر خیلی اهل عکس گرفتن نیستید و بخواهید عکس‌ها و ویدیوهای ضبط شده را نگه دارید، ۱۲۸ گیگابایت احتمالا برای شما کافی خواهد بود. همچنین اگر عکس زیادی نمی‌گیرید، اما فایلهای آهنگ‌هایتان را نگه می‌دارید، احتمالا ۱۲۸ گیگابایت برای شما کافی است.
 
اما وقتی همه این موارد کنار هم قرار می‌گیرند، مسلما به ظرفیت ذخیره سازی بیشتری نیاز است. گرفتن عکس‌ها و ویدیوهای زیاد و نگهداری همه آهنگ‌ها در گوشی، فضای زیادی را به سرعت اشغال می‌کند. اجرای بازی‌های سنگینی و دانلود هر روزه فایل‌های بزرگ هم فضای ذخیره سازی را به سرعت محدود خواهد کرد.
 
بر اساس گزارش وب سایت How-togeek، یک قاعده کلی این است که اگر همه ظرفیت حافظه استفاده شده مربوط به یکی از این بخش‌ها می‌شود، شاید ۱۲۸ گیگابایت برای شما کافی باشد. در غیر این صورت باید پول بیشتری برای فضای ذخیره سازی بزرگتر صرف کنید.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.