اینترنت و شبکه

بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 12, 2022
12:15 سه شنبه، 23ام فروردینماه 1401
کد خبر: 134981

امسال همه روستاها به پهن باند شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند/حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ICT راه کاری برای توسعه اشتغال است

 
مدیرکل ارتباطات وفناوری اطلاعات استان ایلام گفت: حمایت از کسب و کارهای نوپا و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از مهم ترین راه کارهای توسعه اشتغال است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل ارتباطات استان ایلام، عباس بیرامی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام توسعه مناطق کمتر توسعه یافته، روستایی و مرزی، افزایش دسترسی مردم به خدمات مختلف مخابراتی، قرار دادن پست در خدمت مردم و افزایش خدمات پست بانک در مناطق دورافتاده را از فعالیت‌ها و برنامه های مهم وزارت ارتباطات فناوری اطلاعات عنوان کرد.
وی توجه ویژه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به مناطق روستایی و محروم را یادآورشد و افزود: بیش از 550 روستای استان دارای تلفن و اینترنت پرسرعت هستند و از لحاظ خدمات پستی و بانکی در بیش از 100 روستای اقماری استان این خدمات به مردم ارائه می‌شود.
بیرامی به خدمات پست بانک در مناطق روستایی که رسالت اصلی این بانک است اشاره و تصریح کرد: برای خدمت به مناطق روستایی و کم برخوردار تعداد 27 دستگاه خودپرداز در این مناطق نصب شده است.
وی با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای وزارت ارتباطات در استان در قالب طرح USO افزود: برای تکمیل پوشش تلفن همراه و اینترنت پرسرعت روستایی، تکنولوژی سایت‌های مخابراتی اپراتورهای همراه در نقاط مختلف استان به نسل سه و چهار ارتقا یافته است.
بیرامی افزود: در یک سال گذشته از محل اعتبارات توسعه روستایی وزارت ارتباطات ۳۲ روستای استان با اعتبار ۶۴۰ میلیارد ریال به اینترنت پرسرعت مجهز شدند که برای اتصال این روستاها 13 سایت جدید ایجاد و یک سایت ارتقاء تکنولوژی یافته است.
وی در ادامه اظهار کرد: اپراتور ایرانسل عملیات ایجاد ۹ سایت جدید برای اتصال ۱۵ روستای استان به اینترنت پرسرت را آغاز کرده و در مرحله تملک زمین قرار دارد همچنین شرکت های‌وب تعداد ۶ سایت جدید با پیشرفت ۹۰درصد جهت اتصال ۱۱ روستای استان به شبکه ملی اطلاعات را در برنامه دارد.
بیرامی در خصوص حمایت وزارت ارتباطات از کسب وکارهای نوپا وتخصیص وام به این طرحها اظهار کرد: حمایت از کسب و کارهای نوپا و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از مهم ترین راه کارهای توسعه اشتغال است و در همین راستا وزارت ارتباطات اقدام به تخصیص تسهیلات در قالب وام وجوه اداره شده کرده و بخش عمده‌ای از تسهیلات به شرکت‌های نوپایی اعطا می شود که در پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و یا شتاب دهنده‌ها مستقر بوده و در ارزیابی طرح‌ها، بحث دوام، ثبات و ایجاد اشتغال ماندگار از پارامترهای مهم است.
وی به اهمیت کاربردی کردن فناوری‌های اطلاعاتی در سطح جامعه اشاره و خاطرنشان کرد: در راستای اجرای تفاهمنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و ستاد کل نیروهای مسلح دوره آموزشی مهارت آموزی سربازان وظیفه با هدف تربیت نیروهای ماهر و همچنین افزایش سطح سواد سربازان دراستان به اجرا درآمده است.
مدیرکل ICT استان ایلام به اتصال استان به شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و افزود: زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه و ترویج ICT و دسترسی بدون تبعیض مردم به خدمات پایه‌ای ارتباطات و فناوری اطلاعات باید تأمین شود و با توجه به اینکه شبکه ملی اطلاعات، زیرساخت فضای مجازی کشور است، وزارت ارتباطات فقط مسوولیت تأمین همین زیرساخت را دارد وطبق برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان سال 1401 همه روستاها به پهن باند شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند.
بیرامی اهداف اجرای طرح فیبرنوری روستایی را کاهش شکاف دیجیتالی، توسعه عدالت دیجیتالی، دسترسی همگانی به خدمات دولت الکترونیکی و شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد و گفت: در فاز نخست فیبرنوری روستایی در استان ۱۷۵کیلومتر عملیات اجرایی آن آغاز شده که تاکنون ۱۶۵کیلومتر آن به اتمام رسیده است، همچنین ۲۲۶ کیلومتر دیگر نیز در قالب فاز دوم جهت تأمین اعتبار به مجری طرح ارسال شده است.
رئیس شورای مدیران ارتباطات وفناوری اطلاعات استان به عملکرد اپراتورهای تلفن همراه در استان و لزوم تعامل و همکاری بین اپرتورها در راستای خدمت به مردم اشاره و خاطرنشان کرد: اپراتور اول در نقاط مختلف استان دارای ظرفیت و زیرساخت‌های ارتباطی مناسبی است و ضمن برقراری رومینگ با اپراتور رایتل و همچنین با افزایش تعاملات با دیگر اپراتورها می تواند به گسترش خدمات رسانی در حوزه ارتباطی استان بویژه مناطق کم برخوردار کمک قابل توجهی کند.
وی در ادامه به چالش‌های حوزه ارتباطی استان اشاره کرد و افزود: عمده چالش‌های موجود مربوط به کمبود تجهیزات مخابراتی بدلیل شرایط خاص کشور، تصور نادرست درباره اثرات امواج مغناطیسی سایت‌های تلفن همراه، معارضان و سرقت است.
بیرامی تصریح کرد: در زمینه اثرات امواج مغناطیسی بارها اعلام کرده‌ایم که هیچ‌گونه زیانی ندارد و در این زمینه تمام استاندارهای لازم در نظر گرفته شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.