اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

فناوری‌های پوشیدنی

گجت

April 13, 2022
16:54 چهارشنبه، 24ام فروردینماه 1401
کد خبر: 135033

آیفون و اپل واچ به «ارتباط ماهواره‌ای» مجهز خواهند شد

 
اپل در حال برنامه‌ریزی جهت ایجاد ارتباط ماهواره‌ای روی اپل واچ است، قابلیتی که اجازه استفاده از پیام‌های متنی اضطراری و درخواست کمک را برای کاربران ممکن می‌کند.
 
پیش از آنکه سری آیفون 13 در پاییز گذشته عرضه شود، سیلی از گزارش‌ها مختلف ادعا کردند سری آیفون عرضه شده در سال 2021 ویژگی LEO یا اتصال ماهواره‌ای را هم به همراه خواهد داشت، قابلیتی که امکان ارسال پیام اضطراری از طریق شبکه ماهواره را بدون نیاز به اپراتور مخابراتی فراهم می‌کند.
 
البته که این ویژگی در نهایت به سری آیفون 13 راه نیافت اما به گزارش بلومبرگ، این قابلیت ممکن است امسال با سری آیفون 14 عرضه شود و اپل قصد دارد این فناوری را علاوه بر آیفون، روی اپل واچ نیز پیاده‌سازی کند.
 
اتصال ماهواره‌ای محصولات اپل چگونه عمل می‌کند؟
بنابر گزارش‌ها، برنامه‌های اپل در دو بخش به کاربران اجازه استفاده از اتصال ماهواره‌ای را می‌دهد. بخش اول Emergency Message via Contacts یا پیام اضطراری از طریق مخاطبین نام دارد و به کاربران امکان می‌دهد بدون نیاز به سیگنال مخابراتی و به وسیله شبکه ماهواره، برای سازمان‌های خدمات اضطراری و مخاطبین خود پیام کوتاه ارسال کنند. این پروتکل جدید به وسیله حباب‌هایی خاکستری در اپلیکیشن Messages نمایش داده خواهد شد.
 
بخش دوم نیز به زمانی برمی‌گردد که قصد داشته باشید تا یک بحران مانند تصادف خودرو، غرق‌شدگی یا سقوط هواپیما را به مقامات مربوطه اطلاع دهید. بلومبرگ در گزارشی که حدود 9 ماه پیش منتشر شده بود با اشاره به این ویژگی گفته بود گوشی در حالت گزارش بحران از کاربر درباره نوع بحران سوال می‌پرسد.
 
همچنین در ادامه گزارش آمده که سیستم در این حالت حتی قادر است تا اطلاعات خاص‌تری مانند سقوط یک شخص از ارتفاع یا غرق شدن کشتی را هم دریافت کند. این قابلیت در ادامه پرسش‌هایی مثل اینکه آیا به گروه نجات و تجسس نیاز است یا اینکه آیا در شرایط مذکور رفتارهای مشکوک و استفاده از سلاح هم مشاهده می‌شود را هم از کاربران می‌پرسد.
 
در پایان همانطور که انتظار می‌رود امکان استفاده از این فناوری به قوانین موجود محلی بستگی دارد و به گفته بلومبرگ این قابلیت جهت استفاده در تمامی کشورهای دنیا طراحی نشده است.   
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.