تلفن همراه

گوشی

April 16, 2022
14:32 شنبه، 27ام فروردینماه 1401
کد خبر: 135089

توقف واردات گوشی‌های بالای 600 دلار

 
 ظاهراً نوسان نرخ ارز و بلاتکلیفی به اندازه کافی برای متلاطم کردن بازار گوشی موبایل در کشور کافی نیست و توقف دریافت ارز و عرضه قطره چکانی به کمک آن رفته‌اند تا بلکه بیشتر از این اشک خریداران را در بیاورند. این بار نوبت به توقف واردات گوشی‌های بالای 600 دلار رسیده است که ثمره‌ای جز افزایش قیمت‌ها ندارد.
 
سال گذشته کارگروه هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری مقرر کرد ارز مورد نیاز برای واردات گوشی‌های بالای 600 دلار از صادرات خشکبار تأمین شود اما حالا رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی می‌گوید واردکنندگان نتوانسته‌اند ارز دریافت کنند و واردات گوشی‌های بالای 600 دلار به کشور متوقف شده است.
 
مهدی محبی در گفتگو با خبرگزاری ایلنا مدعی شده توقف واردات گوشی‌های بالای 600 دلار باعث افزایش 5 تا 6 میلیونی قیمت این گوشی‌ها در بازار شده است. به گفته این فعال صنفی حالا دیگر گوشی‌های سری گلکسی Z، گلکسی S و گلکسی N سامسونگ و تمامی مدل‌های آیفون بالای 600 دلار وارد کشور نمی‌شود.
 
محبی در ادامه می‌افزاید بازار نا آرام و عرضه کم است، در عین حال فروشنده‌ها هم اقدام به افزایش 20 تا 30 درصدی قیمت گوشی‌های خود کرده‌اند.
 
وی دولت را مقصر وضع موجود دانسته و با انتقاد از تصمیم‌های شبانه مسئولان، مدعی شده آنها خود قادر به بازگردانی ارز حاصل از صادرات نیستند اما با تصویب قوانینی چون تأمین ارز واردات گوشی‌های بالای 600 دلار از صادرات خشکبار، نظم بازار را برهم زده‌اند.
 
 
افزایش قیمت A52s به 12 میلیون تومان
 
محبی در پایان تاکید کرده خوشبختانه مشکلی در تأمین ارز مورد نیاز برای واردات گوشی‌های زیر 600 دلار وجود ندارد.
 
در همین باره سخنگوی واردکنندگان موبایل و تبلت می‌گوید صادرات خشکبار فصلی است و تناسبی با واردات گوشی به کشور ندارد. لذا خشکبار صادراتی نمی‌تواند ارز مورد نیاز برای واردات گوشی به کشور را تأمین کند.
 
 
محمدرضا عالیان هم با انتقاد از تصمیم‌های یک شبه دولت، خبر از رشد 20 درصدی قیمت گوشی‌های بالای 600 دلار در بازار داده است. وی پنهان نکرده گوشی‌های زیر 600 دلار هم افزایش قیمت داشته‌اند و این طبیعی است.
 
سخنگوی واردکنندگان موبایل و تبلت تاکید کرده واردات گوشی‌های بالای 600 دلار متوقف شده است.
 
پیش از این نیز تغییر ارز مبنا در محاسبه عوارض گمرکی از دلار 4200 تومانی به نرخ ای تی اس به نوبه خود موجب افزایش قیمت ها شده بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.