اپلیکیشن

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

April 16, 2022
16:27 شنبه، 27ام فروردینماه 1401
کد خبر: 135091

مدارس دیگر اجازه استفاده از پلتفرم شاد را ندارند

 
وزارت آموزش و پرورش با ابلاغ بخشنامه‌ای به تمامی مدارس کشور، آموزش از طریق پلتفرم‌های آنلاین آموزشی از قبیل شاد یا واتساپ‌ را ممنوع کرده است.
 
 این دستورالعمل به منظور حضوری شدن مدارس، از سوی آموزش و پرورش با هماهنگی ستاد کرونا تنظیم و ابلاغ شده است. در این دستورالعمل تاکید شده است از پلتفرم شاد و سایر بسترهای آنلاین فقط می‌توانند به عنوان ابزار مکمل تربیت و آموزش بهره‌برداری شود.
 
شبکه اجتماعی دانش‌آموزان که به اختصار «شاد» نامیده می‌شود طی توافقنامه‌ای میان همراه اول و وزارت آموزش و پرورش توسط توسط همراه اول در فروردین ماه ۹۹ ایجاد شد، در آن زمان روبیکا به عنوان زیرساخت این پلتفرم انتخاب شد. انتخاب روبیکا برای ارائه پلتفرم آموزش مجازی مدارس، موجب انتقاد پیام‌رسان‌های داخلی شد که از زمان شیوع کرونا در کشور وارد مذاکره با آموزش و پرورش شده بودند تا بتوانند خود را برای نیازهای آموزشی آماده کنند؛ مورد انتقاد قرار گرفت اما به تدریج تبدیل به عنوان اصلی‌ترین زیرساخت آموزش و پرورش برای آموزش آنلاین شد. حال پس از تقریبا ۲ سال و زمانی که به‌نظر می‌رسید به بلوغ نسبی رسیده و معلمان و دانش‌آموزان به آن عادت کرده‌اند به دلیل حضوری شدن مدارس کنار گذاشته شد.
 
هر چند در دستوالعمل اشاره شده که مدارس می‌توانند از این ابزار به عنوان ابزار مکمل استفاده کنند اما به صورت شفاهی از معلم‌ها خواسته شده است که هیچکدام از کلاس‌های درسی خود را روی این پلتفرم بارگزاری نکنند حتی کلاس‌های آموزش تکمیلی مانند زبان.
 
در این دستورالعمل اجازه داده شده است که دانش‌آموزان مبتلا به کرونا یا دارای علائم ابتلا به این ویروس یا داشتن بیماری زمینه‌ای با تایید پزشک و رضایت والدین از بستر شاد برای آموزش استفاده کنند. اما استفاده از این بستر زمانی امکان‌پذیر است که آموزگاران اجازه ضبط کلاس‌های درس خود و بارگزاری آن روی شاد را داشته باشند این درحالی است که در عمل معلم‌ها اجازه استفاده از این بستر را ندارند. هزینه راه‌اندازی زیرساخت پلتفرم شاد و توسعه آن تا کنون از سوی همراه اول تامین شده است و اپراتورها نیز برای اینکه بتوانند برای همه افراد امکان دسترسی ساده‌تر و ارزان‌تر به تحصیل را فراهم کنند پهنای باند استفاده از این شبکه را رایگان اعلام کردند از همین روست که وزارت آموزش و پرورش بارها اعلام کرده است ایجاد این پلتفرم هزینه‌ای برای این وزارتخانه نداشته است. شاید هزینه‌بر نبودن راه‌اندازی این پلتفرم برای وزارت آموزش و پرورش موجب شده تا به سادگی تصمیم به کنار گذاشتن آن بگیرد بدون اینکه برنامه‌ای برای استفاده بهتر از آن تعریف کند.
 
در چنین شرایطی هنوز مشخص نیست قرار است از پلتفرم شاد به چگونه استفاده شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.