تلفن همراه

گجت

April 16, 2022
16:37 شنبه، 27ام فروردینماه 1401
کد خبر: 135096

توسعه چوب غذاخوری الکتریکی که بدون نمک اضافه، طعم شوری غذاها را تقویت می‌کند

 
گروهی از محققان ژاپنی چوب غذاخوری (چاپستیک) پیشرفته‌ای ساخته‌اند که با برق کار می‌کند و می‌تواند حسگرهای زبان را تحریک کرده و مزه نمک را تقویت کند. با کمک این محصول می‌توان مقدار نمک موجود در غذاها را کاهش داد و از زیان‌های آن کم کرد.
 
پژوهشگران آزمایشگاه «یوشینوری میاشیتا» از زیرمجموعه‌های دانشگاه «میجی» با همکاری شرکت‌های تولیدکننده مواد غذایی Kirin دست به ساخت چوب غذاخوری جدیدی زده‌اند. آن‌ها برای کاهش نمک دریافتی روزانه توسط شهروندان ژاپنی که معمولا بسیار بالاتر از میانگین تعیین‌شده توسط سازمان بهداشت جهانی است، این محصول الکتریکی را ساخته‌اند.
 
در انتهای یکی از این چوب‌های غذاخوری یک رابط فلزی قرار داده شده که جریان الکتریکی را از طریق یک شکل موج خاص به دهان کاربر می‌رساند و روی یون‌های سدیم کلرید و مونوسدیم گلوتامات اثر می‌گذارد تا طعم‌های نمکی و اومامی در پرزهای چشایی فرد تقویت شود. هدف این اختراع کاهش حداقل 20 درصدی مقدار نمک در غذاهای مصرفی است.
 
چوب غذاخوری الکتریکی طعم نمک را افزایش می‌دهد
مطالعات اخیر نشان داده که این تحریک الکتریکی می‌تواند حدود 1.5 برابر طعم نمک غذاها را افزایش دهد. به عبارت دیگر، اگر مقدار نمک موجود در غذا را 30 درصد کاهش دهیم، طعم نهایی با استفاده از این چوب‌ها تفاوت خاصی از نگاه کاربر نخواهد داشت. گفتنی است، میزان جریان الکتریکی مورد استفاده در این چوب‌ها قابل تشخیص نیست و کاربر را آزار نمی‌دهد.
 
در سال 2016 گروه دیگری از محققان ژاپنی یک چنگال الکتریکی ساختند که می‌توانست مزه نمک و شوری را تقویت کند. شرکتی به نام SpoonTEK هم قاشقی ساخته که نه تنها وعده بهبود طعم‌ها را می‌دهد، بلکه مدعی کاهش طعم نامطبوع غذاهایی مثل ماست یونانی است.
 
محققان آزمایشگاه میاشیتا همچنین پارسال تلویزیونی ساختند که امکان مزه کردن طعم‌های گوناگون از روی صفحه را فراهم می‌کرد. این دستگاه می‌توانست 10 نوع طعم مختلف را روی صفحه اسپری کند تا مزه کردن طعم‌ها حتی از فاصله دور ممکن شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.