اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

گوشی

April 17, 2022
11:15 یکشنبه، 28ام فروردینماه 1401
کد خبر: 135109

اینجا مردم همراهِ گوشی‌شان هستند/وقتی دستور وزیر سابق هم کارساز نبود

 
 یادمان می‌آید پارسال در اوج هشدارهای سیل جنوب کرمان برای خروج برخی اهالی روستایی یا دام‌هایشان از مناطق پرخطر شهرستان قلعه‌گنج نگرانی‌های زیادی وجود داشت چون با تلفن همراه امکان دسترسی به آنان براحتی نبود.
 
مسئولان آن زمان می‌گفتند برای دسترسی به این افراد و تخلیه مناطق در معرض سیل از راه های دیگری مانند اعزام نفر استفاده کردند چون به هرکدام از اهالی زنگ می‌زدند با این پاسخ مواجه می شدند که می‌گوید مشترک موردنظر در دسترس نیست و واقعیت اینکه مشکل آنتن دهی و اینترنت در تعداد قابل توجهی از روستاها، حتی برخی مناطق شهری در شهرستان محروم قعله گنج همچنان باقی است.
 
به گزارش خبرنگار ایرنا مستقر در شهرستان قلعه گنج، این ضعف آنتن‌دهی تلفن همراه و اینترنت در نقاط وسیعی از شهرستان قلعه گنج در جنوب کرمان، بیشتر وقت ها مردم را به بالای تپه‌ها، پشت بام منازل یا از روستاها به میادین و بلوارهای شهری می‌کشاند و مردم می گویند دیگر از این وضعیت کلافه شده‌اند.
 
عضو شورای یکی از روستاهای قلعه گنج حتی می گوید چند ماه پیش هنگامی که دانش آموزان روستا برای آموزش مجازی مجبور شده بودند خود را به شهر برسانند، از آنان تصویری تهیه و از طریق شبکه های اجتماعی برای وزیر سابق ارتباطات ارسال کرد که فردای آن روز هم کارشناسان از مرکز استان برای بازدید آمدند و مشکلات را تایید کردند اما رفتند که رفتند و دیگر هم خبری نشد.
 
شهرستان قلعه‌گنج واقع در جنوب کرمان باوجود همه اقداماتی که طی سال های اخیر برای آن انجام شده همچنان در انواع زیرساخت ها مانند ارتباطات، جاده و دیگر بخش ها مشکل دارد و واقعیت اینکه پای توسعه در خیلی از بخش های این شهرستان می لنگد.
 
گوشی‌های تلفن همراه بویژه در مناطق روستایی قلعه گنج بیشتر وقت ها فقط یک شیء بدون ارتباط هستند یا خوشبینانه یک وسیله یک طرفه است زیرا صاحب آن اگر توانست جای مرتفعی پیدا کند شاید بتواند به یک نفر زنگ بزند.
 
اینجا مردم همراه تلفن هایشان هستند
 
روستای ناصرآباد در فاصله یک کیلومتری مرکز شهر قلعه گنج از جمله این روستاهاست.
 
میثم جهانگیری رییس شورای اسلامی این روستا گفت: گاهی برای ارسال یک فایل از طریق اینترنت یا برقراری تماس با نزدیکانمان باید به پشت بام خانه‌ها برویم یا اینکه مسیر طولانی را پیاده طی کنیم تا به بالای کوه روبه روی روستا برسیم.
 
وی افزود: در این روستا به جای اینکه تلفن، همراه و در اختیار صاحبش باشد، مردم روستا، همراه تلفن‌هایشان هستند و باید به دنبال آنتن دهی تلفن همراه به این سو و آن سو بروند.
 
جهانگیری در این باره می گوید: روستا با بیش از ۴۰۰ نفر جمعیت چندین سال است اینترنت مناسب ندارد؛ اهالی بویژه نوجوانان و دانش آموزان برای دسترسی به اینترنت ناچارند در نقاط مرتفع یا از کوه های حاشیه روستا بالا بروند، در حالی که این روستا در یک کیلومتری از مرکز شهر و در حاشیه قرار گرفته است.
 
وی ادامه داد: بسیاری از اهالی و دانش آموزان و نوجوانان شب ها برای دسترسی به اینترنت از آن طرف کوه و روستا به میدان ورودی شهر می روند و ساعت ها در حاشیه میدان ورودی شهر قلعه گنج برای دریافت خدمات اینترنت معطل می‌نشینند و باز برمی‌گردند.
 
ماجرای برقراری تماس با وزیر سابق
 
این عضو شورای روستایی قلعه گنج افزود: طی سال های اخیر خیلی جاها پیگیری و نامه نگاری کردیم اما نتیجه ای حاصل نشد؛ حتی یکبار که خودم نیز همراه دانش آموزان به میدان ورودی شهر آمده بودم در دایرکت (صندوق شخصی) اینستاگرام وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات پیغام گذاشتم، شماره تماس خودم را هم پیوند کردم که پیگیری کنند و حتی برایشان تصویر دانش آموزان را هم فرستادم.
 
وی ادامه داد: بلافاصله روز بعد از وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات با من تماس گرفتند و گفتند فردا در روستا باشید، کارشناسان شرکت مخابرات استان کرمان برای بررسی این مشکل به روستا می آیند که چند کارشناس هم با دستگاه هایی آمدند، بررسی کردند و متوجه شدند که روستا فاقد اینترنت است و رفتند اما هیچ گونه اقدام و نتیجه ای تاکنون حاصل نشده و وضعیت هیچ تغییری نکرده است.
 
جهانگیری تصریح کرد: تنها راه حل این مشکل احداث دکل مخابراتی است که اگر دکل در روستا احداث شود، علاوه بر مشکل اینترنت روستای ناصرآباد، مشکلات اینترنت روستاهای امیرآباد و حسین آباد و حتی بخشی از خانوارهای محله گلدشت مرکز شهر نیز رفع خواهد شد.
 
وی افزود: برای حل این مشکل به فرماندار نیز مراجعه کرده ایم که وی هم ضمن تماس با مدیرکل مخابرات استان، پیگیر این موضوع هستند.
 
آمار روستاهای دارای مشکل
 
مسئولان شهرستان قلعه گنج آمار روستاهای دارای اینترنت ضعیف یا فاقد ارتباط را افزون بر ۴۰ روستا بر می شمارند و می گویند حدود ۳۰ روستا مشکلاتشان عمیق تر است.
 
حسین احمدی بخشدار مرکزی قلعه گنج نیز در این زمینه گفت: اینترنت در حدود ۲۰ روستا از جمله ناصرآباد، کشیت، اهوان دادعباس، چاه زیهد، چاه عید و عباس آباد چهل منی ضعیف است یا فاقد ارتباط است نیاز به نصب تجهیزات و تقویت دکل و آنتن دهی یا احداث دکل مخابراتی دارند.
 
مجید احمدی بخشدار چاه دادخدا نیز گفت: در اکثریت روستاهای بخش چاه دادخدا با مشکل اینترنت و نداشتن آنتن دهی مواجه هستیم؛ بخصوص در ۱۰ روستا از دهستان مارز و دوازده روستای دهستان رمشک مشکل ارتباطی و اینترنت دارند.
 
محمد فلاح کهن سرپرست فرمانداری قلعه گنج نیز گفت: بسیاری از روستاهای بخش مرکزی قلعه گنج چون ناصرآباد نیاز به نصب دکل و تقویت آنتن دارند که پوشش اینترنت در این روستاها امکانپذیر باشد و با پیگیری های که با اداره کل ارتباطات و مخابرات استان کرمان داشتیم امیدواریم با همکاری شرکت مخابرات امسال مشکلات این روستاها را رفع کنیم.
 
ارتقای سایت روستای ناصر آباد قلعه گنج ابلاغ شد
 
سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برنامه ارتقای ظرفیت سایت منطقه و رفع مشکل آنتن دهی و اینترنت روستای ناصر آباد قلعه گنج را به اپراتور ابلاغ کرده است.
 
جهانگیر اسدی ادامه داد: این ابلاغ را با پیگیری های مکرر و به دشواری دریافت کردیم که در ادامه فرایند اجرایی کار، وزارت ارتباطات از طریق اپراتور مربوطه تجهیزات و امکانات مورد نیاز اجرای طرح را تامین می‌کند. 
 
وی افزود: این طرح زمانی که ابلاغ می شود یعنی تامین اعتبار هم شده لذا دولت با این کار گامی بزرگ در رفع موانع زیرساختی تلفن همراه در روستای ناصرآباد قلعه گنج و مناطق اطراف آن برداشته شده است.
 
امیدها برای تسریع همراه اول
 
سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان عنوان کرد: امیدواریم اپراتور همراه اول نیز با سرعت بیشتری برای پوشش دهی و سرعت اینترنت در این منطقه اقدام کند. 
 
وی ابراز داشت: در صورتی که قرار باشد سایت جدیدی در منطقه احداث شود، بایستی بخشی از اعتبارات آن از محل استان تامین شود اما در مورد موضوع اینترنت ناصرآباد قلعه گنج، آنجا سایت وجود دارد و همان را ارتقا می دهیم لذا مشکل برق، جاده و تامین سایر زیرساخت ها را در این منطقه نداریم.
 
مشکلات ارتباطات دیگر روستاها در دستور کار
 
اسدی افزود: تقاضای برگزاری نشست کنترل پروژه را برای پیگیری این ابلاغ وزارتخانه داده ایم که در این نشست فرایند اجرای برنامه ها پیگیری و وضعیت اجرای این طرح نیز با هماهنگی تهران و سایر اپراتورها رصد و بررسی می‌شود.
 
وی در خصوص ضعف ارتباطی بیش از ۴۰ روستای قلعه گنج نیز گفت: پس از رفع مشکل اینترنت و آنتن دهی تلفن همراه روستای ناصر آباد، رفع مشکلات زیرساختی دیگر مناطق روستایی این شهرستان نیز در دستور کار قرار گرفته که به محض رفع مشکلات آنها، از طریق منابع شهرستانی اطلاع رسانی می‌شود.
 
به گزارش ایرنا باوجود آنکه مسئولان متولی می گویند فرآیندهای اداری توسعه ارتباطات در این شهرستان انجام شده، کم کاری یا کندی کار به هیچ عنوان توجیه بردار نیست و انتظار می رود برای حل مشکلات مردم در این شهرستان محروم اقدامات با فوریت بیشتری اجرایی شود؛ امروز دیگر نیازی به تبیین ضرورت های ارتباطات و اینترنت بویژه ارتباط آن با زندگی روزمره و کسب و کارهای شهروندان نیست.
 
قلعه گنج در فاصله ۴۲۰ کیلومتری جنوب مرکز استان کرمان قرار دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.