اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 17, 2022
16:58 یکشنبه، 28ام فروردینماه 1401
کد خبر: 135129

رایانش ابری؛ کلید توسعه کسب‏‏‌وکارهای آینده

 رایانش ابری در سال‌های اخیر به‌عنوان الگوی کلیدی صنعت رایانش و پردازش کامپیوتری و با رویکرد ایجاد دسترسی ساده و همیشگی به دریای از منابع رایانشی سامان‌دهی‌شده از طریق اینترنت، تکامل یافته است. همان‌طور که شرکت‌ها با سرعت بیشتری مسیر تحویل دیجیتال خودشان را طی می‌‌کنند، به دنبال راه‌هایی برای افزایش چابکی، دوام تجاری، سودآوری و شکل‌‌پذیری‌‌شان هستند.
 
 
تکنولوژی رایانش ابری یا کلاد در عرف و معیارهای جدید، به تدریج در حال تبدیل شدن به قلب تپنده هر استراتژی برای دست یافتن به هر هدفی است. رایانش ابری، در واقع رایانش شبکه‌‌ای در مقیاس بزرگ است که نر‌‌م‌‌افزارهای کاربردی مبتنی بر کلاد روی سرورها را از طریق اینترنت اجرا می‌‌کند. این کار به کاربران امکان دسترسی به فایل‌‌ها و برنامه‌های ذخیره‌شده در شکل کلاد را از هر جایی می‌‌دهد و لزوم دسترسی به سخت‌افزار فیزیکی را از بین می‌‌برد. ازآنجاکه فایل‌‌ها و برنامه‌ها روی شبکه‌‌ای از کامپیوترهای میزبان ذخیره می‌‌شوند که اطلاعات را از طریق اینترنت منتقل می‌‌کنند، رایانش ابری امکان دسترسی به اسناد را در هر وقت و از هرجایی امکان‌‌پذیر می‌‌کند. رایانش ابری همان‌قدر که برای سازمان‌ها راهگشاست، برای استفاده افراد هم مفید است. اگر بخواهیم به‌طور دقیق‌‌تر بگوییم، رایانش ابری به‌طور کلی زندگی ما را هم تغییر داده است.
 
تکنولوژی کلاد با تسریع دسترسی به نوآوری‌‌ها، چابکی در روند رشد تجاری، افزایش تاثیرگذاری عملیات و کاهش هزینه‌ها، امکان رشد تدریجی و انعطاف سریع‌‌تر را به کسب‌‌وکارها می‌‌دهد. چنین رویکردی نه تنها به شرکت‌ها برای عبور از بحران‌‌های فعلی کمک می‌‌کند، بلکه می‌‌تواند به پیشرفت و بهبود آنها در بلندمدت هم کمک کند. با این اوصاف مجله آنلاین ونچربیت به تازگی پیش‌‌بینی‌‌هایی از آینده رایانش ابری و شیوه تاثیرگذاری آن بر آینده ما، انجام داده است که آنها را در اینجا مرور می‌‌کنیم.
 
افزایش ظرفیت ذخیره‌‌سازی
امروز جریان تولید اطلاعات همیشه رو به رشد است و انتظار می‌‌رود این جریان شتاب بیشتری هم بگیرد. امن نگه داشتن و حفاظت از چنین حجم عظیمی از اطلاعات، کار بسیار سختی است. اغلب بنگاه‌های تجاری و کسب‌‌وکارها همچنان اطلاعات مربوط به مشتریان و داده‌های تجاری‌‌شان را در دیتاسنترهای فیزیکی ذخیره می‌‌کنند و نگه می‌‌دارند. با افزایش استفاده سازمان‌ها از تکنولوژی کلاد انتظار می‌‌رود که در آینده‌‌ای نه چندان دور ارائه‌‌دهندگان سرورهای ابری، دیتاسنترهای مبتنی بر کلاد بیشتری را با قیمتی کمتر ارائه بدهند. ازآنجاکه تعداد ارائه‌‌دهندگان سرورهای ابری در بازار زیاد است، پیش‌‌بینی می‌‌شود که قیمت‌‌های خدمات آنها رقابتی‌‌تر شود و این برای مشتریان طبیعتا مفید و به‌‌صرفه خواهد بود. از طرفی این تکنولوژی باعث می‌‌شود که ذخیره اطلاعات بدون نیاز به فضای فیزیکی چندان زیادی انجام بگیرد.
 
بهبود عملکرد اینترنت
اینترنت اشیا می‌‌تواند کیفیت و تجربه استفاده از اینترنت را بهبود بدهد. داده‌ها و اطلاعات با استفاده از رایانش ابری و اینترنت اشیا، ممکن است برای ارجاعات بعدی، تحلیل‌‌های عمیق‌‌تر و بهبود عملکرد، در فضای کلاد ذخیره شوند. مشتریان، سازمان‌ها و کسب‌‌وکارها راهکارها و خدماتی را می‌‌خواهند که عملکرد سریع‌‌تری داشته و کیفیت بسیار خوبی هم داشته باشند. شبکه رایانش ابری هم امکان دانلود و آپلود سریع‌‌تر را برای آنها فراهم می‌‌آورد و به همین دلیل می‌‌تواند پاسخگوی نیاز آنها باشد که روز به‌‌روز تغییر می‌‌کند.
 
اولویت‌‌بندی نظم‌‌پذیر نرم‌‌افزارها
برنامه‌ها به سرعت در حال پیچیده‌‌تر و بزرگ‌تر شدن هستند. در نتیجه تکنولوژی‌‌های زیرمجموعه رایانش ابری در نهایت نیازمند سیستم‌‌های پیشرفته‌‌ای خواهند بود. در حال حاضر اغلب سیستم‌‌های نرم‌‌افزاری نیازمند انطباق‌‌پذیری بیشتری هستند که به معنای آن است که حتی راهکارهای رایانش ابری مورد استفاده در سازمان‌ها و بنگاه‌های تجاری هم برای عملکرد بهتر و امن‌‌تر باید قابلیت انطباق‌‌پذیری و سفارشی‌‌سازی بیشتری داشته باشند. این برنامه تازه باید چند جانبه و کاربرپسندتر هم باشد.ازآنجاکه نرم‌‌افزارهای کاربردی آینده در مکان‌‌هایی غیر از کلاد ذخیره خواهند شد، توسعه نرم‌‌افزاری می‌‌تواند در اشکال مختلفی از نظر چشم‌‌انداز و رویکرد انجام شود. این روند توسعه شامل الگوها و همچنین سرورهای خدمات ابری متنوعی است و روشی مناسب برای کاهش هزینه‌های مربوط به نرم‌‌افزارها و فرآیندهای ذخیره‌‌سازی است. این به معنای آن است که این راهکارهای نرم‌‌افزاری در بلندمدت، به طرز قابل‌‌توجهی سریع‌‌تر و چابک‌‌تر خواهند بود و به صرفه‌‌جویی در هزینه‌ها و مصرف انرژی هم کمک خواهند کرد.
 
اینترنت اشیا و رایانش ابری
تکنولوژی مهمی دیگری که در این دهه ظهور کرده، اینترنت اشیا است. این تکنولوژی با پیشرفت‌‌های انجام‌شده در رایانش ابری و تحلیل داده لحظه‌‌ای، همیشه در حال تغییر و تحول است. ارتباطات ماشین با ماشین (M۲M) و به اشتراک‌‌گذاری داده‌ها، دو فرآیندی هستند که به صورت همزمان جلو می‌‌روند. مدیریت تمام اینها با کمک رایانش ابری، ساده‌‌تر خواهد بود.
 
خدمات پیشرفته کلاد
رایانش ابری طیف متنوعی از خدمات را ارائه می‌‌کند. پلتفرم به‌عنوان یک خدمت (PaaS)، نرم‌‌افزار به‌عنوان یک خدمت (SaaS) و زیرساخت به‌عنوان یک خدمت (IaaS)، پیشروترین این خدمات هستند.این خدمات برای رسیدن کسب‌‌وکارها به اهداف‌‌شان اهمیت زیادی دارند. بسیاری از ارزیابی‌‌ها و مطالعات نشان می‌‌دهند که رایانش ابری به زودی به تکنولوژی حاکم و غالب تبدیل خواهد شد و در این میان راهکارهای SaaS بیش از ۶۰ درصد از حجم کارها و امور را در اختیار خواهند داشت.
 
امنیت بهتر
داده‌های ذخیره‌شده روی سرورهای کلاد در حال حاضر در امنیت هستند؛ اما نه به‌طور کامل. شرکت‌های کوچک‌‌تر ارائه‌‌دهنده خدمات کلاد، امکان تامین یا ارائه تمام ابزارهای لازم برای حفاظت درست از داده‌ها را ندارند. خدمات کلاد آینده برای جلوگیری از حملات سایبری از ابزارهای محافظتی بهتری استفاده خواهند کرد و اقدامات امنیتی بهتری را به‌کار خواهند گرفت. در نتیجه کسب‌‌وکارها به جای نگرانی از امنیت داده‌ها یا پیدا کردن راهکارهای جایگزین برای ذخیره اطلاعات‌‌شان، امکان تمرکز روی وظایف مهم‌تری را خواهند داشت.
 
تاثیر اقتصادی تکنولوژی کلاد
اگر رایانش ابری همچنان با همین سرعت به تکامل ادامه بدهد، تقاضا برای ابزارهای سخت‌افزاری به حداقل می‌‌رسد. مجازی‌‌سازی، رایانش ابری و ماشین‌‌ها مجازی، در آینده برای اغلب عملیات و فرآیندهای تجاری مورد استفاده قرار خواهند گرفت. در نتیجه این پیشرفت و کاهش نیاز به سخت افزارها، توسعه زیرساخت‌‌های فیزیکی و میزان نصب نرم‌‌افزارها به طرز چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد. علاوه بر اینها و با پیشرفت رایانش ابری، تفسیر و تحلیل داده‌ها می‌‌توانند به‌طور کامل خودکار و مجازی شده و از دخالت انسان بی‌‌نیاز شوند.
 
تکنولوژی کلاد و همکاری امن‌‌تر
همکاری و مشارکت، بخش مهمی از اغلب کسب‌‌وکارها و فرآیندهای تجاری است و رایانش ابری می‌‌تواند بستر مناسب، سریع، ساده و امن‌‌تری را برای کار تیمی در هر جا و هر زمانی را فراهم کند. هر عضو از تیم‌‌های کاری همیشه و همه‌‌جا، امکان دسترسی به فایل‌‌ها در فضای کلاد را داشته و قابلیت دریافت، به‌‌روزرسانی و مرور آنها را در اختیار خواهد داشت. در نهایت امروزه بسیاری از خدمات اینترنت در حال حاضر مبتنی بر کلاد هستند و در عین حال زیرساخت‌‌های فیزیکی امکان پشتیبانی مناسب و کافی از کسب‌‌وکارهای بزرگ را ندارند.با این اوصاف، می‌‌توان به این نتیجه رسید که نوآوری تجاری به‌طور عمده‌‌ای به رایانش ابری وابسته است. تکنولوژی کلاد به خاطر چابکی و انعطاف‌‌پذیری بالایی که دارد، روش‌های جدید کاری، عملیاتی و مدیریت یک کسب‌‌وکار را هم ارائه می‌‌دهد. به این ترتیب است که مدیران شرکت‌ها و سازمان‌ها باید از آمادگی خوشان برای همراهی با این تغییر اطمینان حاصل کنند؛ چون تکنولوژی رایانش ابری همچنان به رشد و پیشرفت خودش در سرتاسر صنایع و تمام بخش‌های جهان ادامه می‌‌دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.