سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 18, 2022
10:52 دوشنبه، 29ام فروردینماه 1401
کد خبر: 135131

اولین کامپیوتر جهان احتمالا 178 سال پیش از میلاد مسیح شروع به کار کرده است

 
باستان‌شناسان در تحقیقات خود متوجه شدند ماشین مرموز «آنتیکیترا» (Antikythera) که برخی از آن به عنوان اولین کامپیوتر جهان یاد می‌کنند، برای اولین بار در 22 دسامبر 178 سال پیش از میلاد مسیح راه‌اندازی شده است.
 
این کامپیوتر یا ماشین باستانی در سال 1901 توسط غواصان از یک کشتی غرق شده در اطراف جزیره آنتیکیترا (یونان) کشف شد و شبیه به جعبه کفشی با چرخ دنده‌ها و صفحه‌هایی دیده می‌شود که نوشته‌های زیادی روی آن‌ها حک شده است. از این دستگاه برای قابلیت‌هایی مانند پیش‌بینی ماه گرفتگی و تعیین زمان برگزاری بازی‌های ورزشی مختلف استفاده می‌شده است.
 
در طول چندین سال، محققان بخش‌های مختلفی از ماشین آنتیکیترا را کنار یکدیگر قرار دادند تا نحوه ساخت و استفاده از آن در 2000 سال پیش را متوجه شوند. حالا محققان با انجام تحقیقات خود زمان آغاز به کار دقیق آن را 22 دسامبر 178 سال پیش از میلاد مسیح اعلام کرده‌اند. البته چنین ادعایی طبیعتا مورد تردید قرار می‌گیرد و دانشمندانی که به این مطالعه وابسته نیستند به Live Science اعلام کرده‌اند که تاریخ ساخت آن احتمالا 204 سال قبل از میلاد مسیح بوده است.

 
نحوه تعیین زمان شروع به کار اولین کامپیوتر جهان
دانشمندان در مقاله جدید خود به چندین دلیل مختلف برای چنین ادعایی اشاره کرده‌اند. اول اینکه در روز 22 دسامبر 178 سال پیش از میلاد زمین با پدیده خورشید گرفتگی مواجه شده که بیش از 12 دقیقه طول کشیده است. همچنین روز بعد آن (23 دسامبر)، انقلاب زمستانی بوده که در میان بسیاری از مردمان باستان روز مهمی بوده است. محققان از این ترکیب وقایع به عنوان یک «تصادف بسیار نادر» یاد کرده‌اند که می‌تواند یک روز شروع به‌یادماندنی باشد.
 
دانشمندان توضیح می‌دهند که برای استفاده از ابزار اندازه‌گیری، پیش از هرچیزی باید تاریخ شروع آن مشخص شود، زیرا تمام محاسبات بر اساس آن انجام می‌شود.
 
با این وجود تشخیص دقیق زمان شروع آن مورد تایید تمام دانشمندان قرار نگرفته و به گفته برخی از آن‌ها در تاریخ اعلام شده هم مشکلات بزرگ و جزئی دیده می‌شود. از سوی دیگر، در سال 2014 هم دو مقاله در این مورد منتشر شد که نشان می‌دهند تاریخ شروع به کار آن در سال 204 قبل از میلاد مسیح بوده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.