امنیت

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 18, 2022
10:57 دوشنبه، 29ام فروردینماه 1401
کد خبر: 135132

موضع اپل در حفظ حریم‌ خصوصی مشکلاتی برای تیم‌های مهندسی این شرکت ایجاد کرده است

 
طبق گزارش‌ها، تعهد جدی اپل به حفظ حریم‌ خصوصی کاربران، کار را برای برخی مهندسان این شرکت سخت‌تر کرده است؛ به‌طوری‌که این شرایط به وتوشدن برخی ویژگی‌های پیشنهادی و همچنین اعمال محدودیت در عملکرد پلتفرم‌های این شرکت منجر شده است.
 
براساس بررسی‌های نشریه‌‌ی The Information، اپل اطلاعات زیادی از کاربران خود جمع‌آوری نمی‌کند و در برخی مواقع، حتی مهندسان جوان واحد حریم‌ خصوصی این شرکت می‌توانند قابلیت‌های پیشنهادی نامطبق با قوانین حریم‌ خصوصی این شرکت را رد کنند.
 
برخی از افراد آگاه به این نشریه اعلام کرده‌اند که دسترسی‌نداشتن اپل به اطلاعات کاربران درمقایسه‌با سایر شرکت‌های فناوری، بدین‌معنی است که نمی‌تواند قابلیت‌های ارائه‌شده‌ی رقبای خود را به‌درستی به کاربرانش ارائه دهد. این در حالی است که شرکت‌های بزرگ فناوری ازجمله گوگل و متا به‌طور آزادانه داده‌های مربوط به رفتار آنلاین کاربران خود را جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل می‌کنند.
 
حریم‌ خصوصی برای اپل یکی از پایه‌ها و محورهای مهم مدل کسب‌وکار محسوب می‌شود و طبق گزارش‌ها، این ویژگی برای بسیاری از کارمندان شرکت مستقر در کوپرتینو مایه‌ی افتخار است. Apple Insider گزارش داده است برخی از مهندسان اپل که در واحدهایی غیر از حریم خصوصی کار می‌کنند، نگرانی‌هایی بابت موضع جدی اپل در حفظ حریم خصوصی ابراز کرده‌اند که باعث عقب‌ماندن این شرکت از رقبا می‌شود.
 
به‌عنوان مثال، مهندسان سرویس TV پلاس اپل نمی‌توانند نحوه‌ی انتقال مشتریان از یک محتوا به محتوای دیگر را تجزیه‌وتحلیل کنند. این یعنی سرویس استریم اپل نمی‌تواند ویدئوهای بیشتری را براساس اولویت‌های کاربر به وی نشان دهد؛ قابلیتی که در سرویس‌های رقیب ازجمله نتفلیکس یا دیزنی ارائه می‌شود. علاوه‌براین، بسیاری از قابلیت‌های جدید در محصولات و خدمات اپل نیز به‌دلیل وتوی حریم خصوصی، هرگز به مرحله‌ی انتشار عمومی نرسیده‌اند.
 
اپل سال ۲۰۱۹ در حال‌ کار روی قابلیتی بود که به کاربران اجازه می‌داد از دستیار سیری درخواست کنند تا اپلیکیشن‌ها یا سایر خدمات آنلاین را با استفاده از دستورها صوتی بخرد. کار روی این قابلیت سرانجام متوقف شد؛ زیرا مهندسان محصول رسانه در اپل نتوانستند راهکاری برای رفع محدودیت‌هایی پیدا کنند که از ادغام سیری با اپل‌ آی‌دی جلوگیری می‌کند.
 
کارکنان اپل در سال ۲۰۱۵ نیز روی قابلیتی جدیدی در اپلیکیشن Photos کار می‌کردند که به کاربران اجازه می‌داد مکان‌هایی که قبلاً از آن‌ بازدید کرده‌اند، به‌صورت زمانی فهرست و عکس‌های گرفته‌شده در آن مناطق را مشاهده کنند. این ویژگی را یکی از مهندسان واحد حریم خصوصی اپل وتو کرد؛ زیرا وی توضیح داد که دولت‌های مستبد چگونه می‌توانند از این قابلیت برای مشاهده‌ی مکان‌هایی سوءاستفاده کننده که کاربر به آنجا سفر کرده است.
 
قوانین حریم خصوصی اپل در سایر بخش‌ها ازجمله سرویس نقشه‌های این شرکت نیز مشکلاتی ایجاد کرده است. این اپلیکیشن به‌طور پیش‌فرض روی محصولات اپل نصب شده است؛ اما به‌اندازه‌ی اپلیکیشن‌های جایگزین نظیر سرویس نقشه‌های گوگل محبوب نیست. دلیل محبوبیت اندک سرویس نقشه‌های اپل این است که این شرکت داده‌های کمتری از کاربر جمع‌آوری می‌کند و به‌عنوان مثال اطلاعات مربوط به مبدأ و مقصد سفرهای وی را نگه‌داری نمی‌کند.
 
براساس گزارشی که روز جمعه منتشر شده است، برخی از مهندسان جوان حریم خصوصی اپل حتی می‌توانند ویژگی‌های جدید پیشنهادی اعضای ارشد در بخش‌های دیگر این شرکت را وتو کنند. بدترین حالت برای کارکنان حریم خصوصی اپل در سال‌های اخیر به اثبات رسیده است که ازجمله می‌توان به نظارت پیچیده و نرم‌افزارهای جاسوسی ساخت شرکت‌هایی مثل NSO Group اشاره کرد که ابزارهایی را به دولت‌ها می‌فروشد که با استفاده از آن‌ها می‌توانند اطلاعات دستگاه‌های اپل را از راه‌دور مشاهده کنند و بدزدند.
 
موضع اپل برای حفظ حریم خصوصی در برخی مواقع مشکلات منحصر‌به‌فردی ایجاد کرده است. این شرکت در فاصله‌ی بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ مشغول کار روی ویژگی Raise to Speak برای اپل واج بود. یکی از کارمندان سابق این شرکت گفت که برخی از همکاران وی اضافه‌شدن این قابلیت را رد کردند؛ زیرا داده‌های شتاب‌سنج و میکروفون را جمع‌آوری می‌کرد. آن‌ها پیشنهاد استخدام داوطلبان برای آزمایش این ویژگی را نیز رد کردند؛ زیرا به‌نظر می‌رسید این اقدام با سیاست‌های حفظ حریم خصوصی اپل مطابقت ندارد.
 
بااین‌حال، تعهد اپل به حفظ حریم خصوصی کاربران، همچنان عاملی مهم برای فروش محصولات این شرکت محسوب می‌شود. اپل ظاهراً موفق شده است بر برخی از اثرهای نسبتاً منفی سیاست‌های حریم خصوصی خود بر توسعه‌ی محصولاتش غلبه کند. به‌عنوان مثال، سرویس TV پلاس این شرکت پس از راه‌اندازی ابتدا با سرعت بسیار کمی رشد کرد و حالا روند رشد آن سرعت یافته است.
 
با وجود رقابت درخورتوجه در حوزه‌ی سرویس‌های استریم آنلاین، به‌نظر می‌رسد پلتفرم TV پلاس اپل همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد؛ زیرا در سال جاری یکی از فیلم‌های اصلی این سرویس به‌ نام CODA برنده‌ی اسکار بهترین فیلم شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.