اپراتورها

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

April 18, 2022
14:47 دوشنبه، 29ام فروردینماه 1401
کد خبر: 135157

کیفیت اینترنت موبایل ۲ برابر می‌شود

 
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه طبق برنامه ریزی، کیفیت اینترنت موبایل تا ۳ سال آینده حداقل دو برابر می‌شود، گفت: در ۳ سال آینده به ۱۰ درصد جمعیت کشور، نسل پنجم اینترنت (۵G) ارائه می‌شود.
 
به گزارش  واحد مرکزی خبر، صادق عباسی شاهکوه درباره جزئیات افزایش قیمت برخی بسته‌های اینترنتی گفت: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به عنوان مرجع تصویب تعرفه، هیچ مصوبه جدیدی تاکنون نداشته و آخرین مصوبه در خصوص تعرفه اینترنت تلفن همراه مربوط به سال ۹۵ و اینترنت ثابت مربوط به سال ۹۰ است و ما هیچ تغییر مصوبه‌ای از آن زمان تاکنون نداشته‌ایم.
 
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: اپراتورها در تعیین قیمت بسته‌های اینترنتی موظف هستند کف و سقف مصوبات را رعایت کنند و در زمان حذف و اضافه کردن بسته‌ها باید موافقت ما را نیز دریافت کنند. باید اصول سقف و کف رعایت شود؛ یعنی اپراتورها حق ندارند بالاتر از سقف و پایین‌تر از کف بفروشند. بنابراین در میان کف و سقف مجازند خدماتشان را ارائه دهند. اما در زمان حذف و یا اضافه کردن بسته‌های جدید حتماً باید موافقت ما را نیز جلب کنند و ما فقط بررسی می‌کنیم که این تغییرات در چارچوب مصوبات است یا خیر و باید به گونه‌ای عمل کنند که بازار رقابت را به هم نزنند.
 
عباسی شاهکوه افزود: در چند ماه پایانی سال گذشته ما با مشکلات کیفیت مواجه بودیم و آنچه از اپراتورها می‌خواهیم توسعه و پوشش شبکه برای مردم با کیفیت مناسب و ارتقا فناوری است و ما دوست داریم بدون افزایش تعرفه این اتفاق بیفتد؛ اما گاهی اوقات اپراتورها توجیهاتی برای ما می‌آورند که می‌بینیم اگر افزایش درآمد نداشته باشند خواسته‌های ما را نیز نمی‌توانند در آینده محقق کنند و ما در این شرایط به صورت حداقلی با درخواست‌های آن‌ها موافقت کرده‌ایم.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا هزینه توسعه شبکه‌های اپراتورها را باید مردم بدهند یا سرمایه‌گذار؟ افزود: اپراتور بخش خصوصی است که از درآمدی که از خدماتش کسب می‌کند هم باید سرمایه‌گذاری کند و شبکه موجودش را حفظ کند و هم توسعه دهد و خدمات ارائه کند. همچنین سود سهامداران نیز باید تأمین شود در غیر این صورت سهامداران از بازار خارج می‌شوند.
 
راهی جز افزایش قیمت نیست
 
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مطابق مصوبات سال ۹۵ اگر سقف فروش یک گیگابایت اینترنت برای سیم کارت‌های دائمی و اعتباری به ترتیب ۴۰ هزار و ۶۰ هزار تومان اعلام شده آیا مردم توان پرداخت این هزینه‌ها را دارند، گفت: سقفی که در آن تعرفه‌ها آمده از همان ابتدا هم اجرا نشد و اپراتورها خیلی پایین‌تر از آن را درنظر گرفته‌اند، اما در دو سه سال اخیر اپراتورها با مشکلاتی مواجه شده‌اند که راهی جز افزایش قیمت نیست.
 
معاون وزیر ارتباطات افزود: اپراتورها تقاضاهایی داشتند مبنی بر اینکه با وضع موجود نمی‌توانند ادامه فعالیت دهند و مثلاً سال ۹۶ و ۹۷ اپراتورها برای توسعه شبکه و افزایش کیفیت خدماتشان حدود یک میلیارد دلار سرمایه گذاری می‌کردند، اما در دو سه سال اخیر این مبلغ به ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار کاهش پیدا کرده است. یعنی هزینه توسعه شبکه یک سوم شده که این به دلیل افزایش قیمت دلار است و درآمدهای آن‌ها ریالی است.
 
وی گفت: این توجیهات را برای ما آوردند برای اینکه بتوانند کیفیت شبکه را ارتقا دهند و البته ما تاکید کرده‌ایم که حداقل افزایش را داشته باشند و از اپراتورها خواسته‌ایم این تغییرات را به مردم توضیح دهند.
 
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: ما توجیهات آن‌ها را پذیرفته‌ایم و هنوز هم خواسته‌های دیگری دارند که باید روی آن کار کنیم و امیدواریم نیازی به افزایش تعرفه نباشد، زیرا ضمن اینکه کیفیت و توسعه شبکه برای ما اولویت نخست است، باید خدمات ارائه شده برای مردم هم به صرفه باشد.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا اپراتورها با وجود این مشکلات، در همه این سال‌ها هیچگاه زیان‌ده نبوده‌اند؟ گفت: سال‌های ۹۶ و ۹۷ با اینکه سرمایه گذاری بزرگی می‌کردند سودآوری خوبی هم داشتند، اما در دو سال اخیر حاشیه سودشان بسیار پایین آمده است، اما باز سودآور بوده‌اند، اما از میزان سرمایه گذاری خود کم کرده‌اند تا حداقل سود را داشته باشند، چون کسی که سرمایه‌گذاری می‌کند اگر حداقل سودش از سود بانک کمتر باشد طبیعتاً حاضر نیست سرمایه گذاری کند.
 
وی گفت: اگر وضع با شرایط موجود ادامه پیدا کند پس از مدتی شبکه‌ای نخواهیم داشت و اگر هم داشته باشیم کیفیت نخواهد داشت.
 
معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی درباره انتقادات تند برخی نمایندگان مجلس با این افزایش قیمت گفت: به هر حال ما و دولت و نمایندگان مجلس هیچکدام، افزایش قیمت‌ها را دوست نداریم و اپراتورها به عنوان آخرین راه حل، ناچار به این عمل شده‌اند و وقتی قیمت افزایش پیدا می‌کند طبیعتاً استفاده از شبکه نیز کم می‌شود، اما اپراتورها به نقطه‌ای رسیدند که ناچار شدیم این افزایش انجام شود.
 
عباسی شاهکوه افزود: اعتراضات نمایندگان مجلس به جا است و ما خودمان در دولت دوست نداشتیم این اتفاق بیافتد، اما برای توسعه و افزایش کیفیت شبکه مجبوریم یک راه را انتخاب کنیم.
 
کیفیت اینترنت موبایل تا ۳ سال دیگر دوبرابر می‌شود
 
وی گفت: هدف‌گذاری ما برای سه سال آینده در بحث شبکه تلفن همراه این است که کیفیت آن حداقل دو برابر شود و ما در ۱۵ درصد مناطق کشور پوشش پهن‌باند سیار نداریم که این هم باید تا سه سال آینده تکمیل شود.
 
معاون وزیر ارتباطات افزود: ما از اپراتورها خواسته‌ایم که حداقل به ۱۰ درصد جمعیت کشور در سه سال آینده نسل پنجم اینترنت ارائه دهند و قطعاً باید هزینه‌هایشان تأمین شود و با این درآمدها نمی‌توان این اهداف را محقق کرد و باید حداقل درآمدشان افزایش پیدا کند و ما این حداقل را پذیرفته‌ایم.
 
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: از سال ۹۵ تاکنون، اپراتورها یک بیستم و یک سی ام سقف تعرفه‌ها را از مردم می‌گرفتند و اکنون قرار است کمی قیمت‌ها افزایش پیدا کند و شاید باز یک پانزدهم سقف مصوب هم از مردم گرفته نشود.
 
وی افزود: ما در بسته‌ها نیازمند مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و دولت نیستیم و خودمان در سازمان تنظیم مقررات، بسته‌ها را ارزیابی می‌کنیم که به مردم اجحاف نشود و در نهایت بسته‌ها باید به تأیید ما برسد و ما با هرگونه افزایشی موافقت نمی‌کنیم و حتماً باید تاییدیه ما را بگیرند.
 
معاون وزیر ارتباطات گفت: جز سال ۱۴۰۰ که قانون بودجه منع کرده بود، در سال‌های قبل از آن ما هیچ منع قانونی برای افزایش تعرفه نداشتیم، اما سازمان تنظیم مقررات و وزارت ارتباطات به راحتی با این افزایش موافقت نمی‌کردند، اما اکنون به نقطه اجباری رسیدیم که در این حد را قبول کردیم و اگر این اتفاق نیفتد شبکه نمی‌تواند بهبود کیفیت داشته باشد.
 
وی افزود: سقف تعرفه را هم به احتمال زیاد پایین می‌آوریم تا در آینده مطمئن باشیم که خیلی بالاتر نرود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.