اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 19, 2022
12:22 سه شنبه، 30ام فروردینماه 1401
کد خبر: 135180

صعود شش رتبه‌ای سرعت اینترنت موبایل

میانه سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران در ماه مارس ۲۰۲۲، به ۲۴.۹۰ مگابیت‌برثانیه رسیده و ایران را در جایگاه ۷۴ از میان ۱۴۱ کشور قرار داده که شش پله بالاتر از ماه گذشته است.
 
 سرعت اینترنت یکی از فاکتورهای کیفی خدمات اینترنتی محسوب می‌شود و البته این روزها به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران اینترنتی تبدیل شده و بسیاری از افراد از افت کیفیت اینترنت شکایت دارند. وب‌سایت Speedtest شاخص‌های جهانی اینترنت را در کشورها بررسی می‌کند و مشاهده آمار این وب‌سایت می‌تواند نشان دهد اینترنت در یک ماه گذشته در ایران به چه صورت بوده است.  
 
طبق آخرین آمار منتشر شده در اسپیدتست، تا ماه مارس سال ۲۰۲۲، میانه جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل، ۲۹.۹۶ مگابیت‌ بر ثانیه و میانه جهانی سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۸.۷۰ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۲۹ میلی‌ثانیه است. در حوزه اینترنت ثابت نیز میانه جهانی سرعت دانلود، ۶۲.۵۲ مگابیت‌ بر ثانیه و میانه جهانی سرعت آپلود ۲۶.۹۸ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۱۰ میلی‌ثانیه است.
 
1.jpg
در حالی که تا ماه فوریه سال ۲۰۲۲، میانه جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل، ۲۹.۹۱ مگابیت‌ بر ثانیه و میانه جهانی سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۸.۵۴ مگابیت‌ بر ثانیه بود. در حوزه اینترنت ثابت نیز میانه جهانی سرعت دانلود، ۶۰.۷۶ مگابیت‌ بر ثانیه و میانه جهانی سرعت آپلود ۲۵.۹۵ مگابیت‌برثانیه بود.
 
رتبه یک تا پنج اینترنت موبایل در جهان تا ماه مارس ۲۰۲۲، به ترتیب به امارات متحده عربی (۱۳۵.۳۵ مگابیت‌برثانیه)، نروژ (۱۳۴.۷۳ مگابیت‌برثانیه)، قطر (۱۲۰.۶۹ مگابیت‌برثانیه)، کره جنوبی (۱۱۷.۹۵ مگابیت‌برثانیه) و هلند (۱۰۸.۳۳ مگابیت‌برثانیه) تعلق دارد.
 
همچنین رتبه یک تا پنج اینترنت پهن‌باند ثابت در جهان، به ترتیب به سنگاپور (۱۹۷.۹۷ مگابیت‌برثانیه)، شیلی (۱۹۷.۲۸ مگابیت‌برثانیه)، (۱۸۷.۸۰ مگابیت‌برثانیه) موناکو (۱۸۸.۶۶ مگابیت‌برثانیه، دانمارک (۱۷۰.۳۸ مگابیت‌برثانیه) و هنگ‌کنگ (۱۶۱.۹۳ مگابیت‌برثانیه) تعلق دارد.
 
میانه سرعت موبایل در ایران
 
در حال حاضر میانه سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۲۴.۹۰ مگابیت‌برثانیه و میانه سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۹.۳۹ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۳۳ میلی‌ثانیه است که رتبه ایران را به ۷۴ از میان ۱۴۱ کشور رسانده است.
 
2.jpg
این در حالی است که در ماه فوریه سال ۲۰۲۲، میانه سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۲۲.۴۲ مگابیت‌برثانیه و میانه سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۸.۷۶ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۳۳ میلی‌ثانیه بود که رتبه ایران را به ۸۰ از میان ۱۴۱ کشور رسانده بود.
 
همچنین طبق این آمار، اینترنت موبایل ایران در حال حاضر از کوزوو، بوتسوانا و میانمار سریع‌تر و از مالزی، فیجی و باهاماس کندتر است.
 
3.jpg
در حوزه اینترنت ثابت نیز میانه سرعت دانلود در ایران، ۹.۹۵ مگابیت‌برثانیه و میانه سرعت آپلود ۱.۱۰ مگابیت‌برثانیه و تاخیر، ۳۰ میلی‌ثانیه است که رتبه ایران را به ۱۴۵ از میان ۱۸۲ کشور می‌رساند.
 
این درحالی است که در فوریه ۲۰۲۲، در حوزه اینترنت ثابت، میانه سرعت دانلود در ایران، ۹.۷۸ مگابیت‌برثانیه و میانه سرعت آپلود ۱.۳۱ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۲۹ میلی‌ثانیه بود و ایران در همان رتبه ۱۴۵ کشور قرار داشت.
 
همچنین طبق این آمار، اینترنت ثابت ایران در حال حاضر از تانزانیا، اوگاندو و الجزیره سریع‌تر و از روآندا، سیرالئون و لیبی کندتر است.
 
4.jpg
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.