اینترنت و شبکه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

April 19, 2022
14:05 سه شنبه، 30ام فروردینماه 1401
کد خبر: 135182

ورود شورای عالی فضای مجازی برای اجرای بی‌هزینه طرح صیانت؟

 
ورود شورای عالی فضای مجازی به بررسی طرح صیانت که این روزها جنجال برانگیز شده، موجب برانگیختن اعتراض کاربران و یادآوری مواضع قبلی این شورا نسبت به فیلترینگ شده است
 
به گزارش تجارت‌نیوز، این روزها کاربران فضای مجازی نگران هستند. نگران از اینکه طرح که به نام صیانت از فضای مجازی یکبار به صحن علنی ارجاع شد و بارها در کمیسیون تخصصی مورد بحث قرار گرفت، چه آسیب‌هایی را به آنها وارد می کند.
 
به زعم کاربران، به کار بردن واژه‌ی صیانت نشان می‌دهد که بحث محدودسازی اینترنت و ارتباطات که با اقتصاد کسب‌ و کارها و ارتباطات میان کاربران گره‌خورده، مطرح است.
 
این نگرانی زمانی بیشتر شد که عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مقام مدافع طرح صیانت گفت که در سایر کشورها هم در مورد اینترنت، صیانت وجود دارد. از جمله در آمریکا که کنگره نگران تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر کودکان است و به همین دلیل مدیران ارشد این شبکه‌ها را برای پرسش و پاسخ فراخوانده است.
 
با این حال، در کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا بحث محدودسازی دسترسی برخی گروه‌های سنی به محتوای تشویق‌کننده خشونت در شبکه‌هایی همچون فیسبوک مطرح است و نه محدودسازی سازی سراسری دسترسی به شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام یا تعریف سطح دسترسی برای کاربران بنا به مرتبه شغلی یا تحصیلی آنها؛ موضوعاتی که بارها در صحبت‌های موافقان طرح صیانت گوش کاربران رسید.
 
ماجرای ورود شورای عالی فضای مجازی
با این همه نگرانی‌‌هایی که از این بابت، موجب هشتگ‌زنی در شبکه‌های اجتماعی شد، چندان در مجلس مورد اعتنای موافقان طرح صیانت قرار نگرفت؛ در حالی که انتظار می‌رفت که موافقان، کارشناسان منتقد را هم به مجلس دعوت کنند و دیدگاه‌های آنها را بشوند و از مسیر تضارب آرا، موضوع طرح صیانت حل و فصل شود. با این حال نه تنها این اتفاق رخ نداد؛ بلکه رئیس مجلس، به رئیس جمهوری به عنوان رئیس شورای عالی فضای مجازی نامه نوشت.
 
محتوای این نامه نشان می‌دهد که محمد باقر قالیباف با وجود تاکید رئیس جمهوری بر رسیدگی به طرح صیانت در مجلس، از ایراهیم رئیسی خواسته که شورای عالی فضای مجازی نقطه نظرات خود در مورد این طرح ارائه کند.
به نظر می‌رسد که چون میان کمیسیون تخصصی صیانت و مخالفان بر سر این طرح اختللاف به وجود آمد و کمیسیون تخصصی هم این اختلاف را علنی کرده بود. حالا رئیس مجلس توپ را به زمین شورای عالی فضای مجازی انداخته است.
 
در این میان برخی کارشناسان اعتقاد دارند که چون این شورا، نهاد تخصصی است می‌تواند به موضوع رسیدگی کند و به دلیل ماهیت خود مرجع بهتری است؛ گرچه خسرو سلجوقی، کارشناس فناوری اطلاعات که چنین دیدگاهی دارد، معتقد است که اینترنت نیاز به توسعه و افزایش پنهای باند را دارد و نه صیانت.
 
وی به تجارت نیوز گفت:«صیانت به معنای این است که مجلس تعیین می‌کند که ما نمایندگان که این طرح را پیگیری می‌کنیم می‌فهمید و شما کاربران نمی‌فهمید و آنچه در صلاح شماست را ما تشخیص می‌‌دهیم. این در حالی است که مجلس مباحث سیاسی را بر مباحث فنی و تخصصی ترجیح داده و عنوان صیانت هم به همین خاطر است.»
 
سلجوقی اشاره کرد که شورای عالی فضای مجازی مرجعی است مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی که روئسای سه‌ قوا در آن حضور دارند. این کارشناس فناوری اطلاعات معتقد است که چون مجلس دید که تخصص رسیسدگی به این طرح را ندارد و نمایندگان به اندازه‌ی کافی بر روی موضوع تسلط ندارند، رئیس مجلس موضوع را به شورای عالی ارجاع داده است.
 
مخالفت کاربران با تغییر ریل
در حالی که این کارشناس فناوری اطلاعات بر ضرورت ورود شورای عالی فضای مجازی تاکید دارد اما کاربران چنین اعتقادی ندارند. تعدادی از این کاربران به تجارت نیوز گفتند که در شورای عالی فضای مجازی بر سر فیلترینگ تلگرام اتفاق نظر وجود داشت و مواضع این شورا نسبت به طرح صیانت روشن است.
 
کاربر دیگری اشاره داشت که مشروح مذاکرات این شورا محرمانه است و طرح صیانت نباید در سکوت و بدون در نظر گرفتن ابعاد آن در چنین شرایطی تصویب شد. کاربر دیگری یادآور می‌شود که بخشی از نگرانی‌های امروز در مورد فضای مجازی حاصل دیدگاه‌های شورای عالی فضای مجازی است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.